Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Skąd pozyskiwać słowa kluczowe do kampanii Google Ads?

Słowa, jakimi klienci nazywają oferowane przez firmę usługi czy produkty są istotne nawet wtedy, gdy firma nie prowadzi kampanii Google Ads. Gdzie ich szukać?

Choć wyszukiwarka Google ma dziś za zadanie dostarczać swoim użytkownikom coraz bardziej wartościowe treści i sztuczne nasycanie tekstów odpowiednimi frazami nie jest już mile widziane, słowa kluczowe wciąż mają ogromne znaczenie. Nie da się ich uniknąć przy zwykłym opisie produktu czy usługi na firmowej stronie, są również niezbędne do prowadzenia kampanii Google Ads (AdWords) w sieci wyszukiwania. Gdzie można je znaleźć?

Planer słów kluczowych

Pierwszym narzędziem, które przyjdzie do głowy każdemu korzystającemu z systemu Google Ads (AdWords), będzie z pewnością planer słów kluczowych (więcej o tym, jak używać tego narzędzia w tekście „W jaki sposób korzystać z planera słów kluczowych?”). Dzięki niemu możemy znaleźć nie tylko frazy powiązane z naszymi propozycjami, ale i sprawdzić ich miesięczną liczbę wyszukań (historyczną i prognozowaną) oraz przewidywany koszt kliknięcia w reklamę po jej wyświetleniu na tę właśnie frazę.

Niestety, w wielu przypadkach słowa proponowane przez planer są bardzo odległe od tych, których poszukujemy. Wystarczy podejrzeć wyniki dla przykładowych fraz związanych ze sprzedażą mniej popularnego produktu – blatów i frontów kuchennych ze szkła polimerowego:


Widać, że planer słów kluczowych zupełnie nie poradził sobie w tym przypadku z podanymi frazami. Wyświetlone propozycje są bardzo odległe od tego, czego szukamy (ściany w kuchni czy fototapety niewiele mają wspólnego w tym kontekście z blatami i frontami szafek). Gdzie jeszcze, w takim razie, można poszukiwać słów kluczowych?

Wyszukiwarka Google

Kolejnym miejscem, w którym możemy znaleźć pomysły na nowe słowa kluczowe, jest wyszukiwarka Google. Już przy wpisywaniu w jej okno frazy „szkło polimerowe kuchnia” pojawiły się podpowiedzi z jej odmianami i rozbudowanymi wersjami: „szkło polimerowe do kuchni”, „szkło polimerowe do kuchni cena”. Zanim wpisana została „kuchnia”, w propozycjach wyświetliło się także „szkło polimerowe telefon”, co już stanowi cenną informację pozwalającą wykluczyć wyszukania niezwiązane z produktem.



Kolejnym miejscem, w którym można znaleźć podpowiedzi od Google na stronie z wynikami wyszukiwania, jest koniec listy – na samym dole wymienione są zbliżone wyszukiwania. Tutaj akurat nie wnoszą one nic nowego, ale przy każdym wyszukiwaniu mogą one wyglądać inaczej.

Google Search Console

Kolejnym źródłem informacji mogą być raporty dla opublikowanej już firmowej witryny z Google Search Console. Dostępny na tym koncie raport Zapytania pozwala sprawdzić, jakie frazy, wpisane w wyszukiwarkę Google, spowodowały wyświetlenie na liście wyników wyszukiwania naszej strony. To, jak Google powiązuje zawarte na stronie treści z zapytaniami użytkowników stanowi cenną wskazówkę przy ich optymalizacji oraz dodawaniu do nich nowych słów kluczowych. Jeśli internauci trafiają na podstronę poświęconą blatom i frontom kuchennym wykonanym ze szkła polimerowego po frazie „szklane blaty” warto opis na stronie sformułować w taki sposób, by wykazać przewagi szkła polimerowego nad zwykłym szkłem wykorzystywanym zwykle w zabudowie kuchennej.

Google Moja Firma

Dla tych, którzy nie chcą przechodzić przez konfigurację Google Search Console (jest to narzędzie dla programistów), wystarczy już samo opublikowanie wizytówki firmy w Google Moja Firma. Dzięki niej także można uzyskać dostęp do tak cennych informacji, jak hasła, jakie użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę, by Google wyświetlił im firmowy profil. Gdzie dokładnie ich szukać? Przeczytaj tutaj – „Wyszukiwania z Google Moja Firma wykorzystaj w kampanii Google Ads”.

Wyszukiwane hasła w Google Ads

Jeśli dla strony jest już prowadzona kampania Google Ads, najlepszym miejscem na poszukiwanie fraz kluczowych do wykorzystania na stronie i w kampanii jest lista Wyszukiwane hasła dostępna w zakładce Słowa kluczowe w panelu Google Ads. Można na niej przeglądać wyszukania użytkowników, którzy kliknęli w reklamy w poszczególnych kampaniach i grupach reklam. Te, które wiążą się z naszą ofertą warto na bieżąco do kampanii dodawać, natomiast te, które nie powinny powodować wyświetlenia reklamy, sukcesywnie wykluczać.

Inne strony i fora internetowe

Słów kluczowych dla bardziej skomplikowanych i niszowych tematów możemy szukać także w szeroko pojętej sieci. Jeśli nie do końca wiemy, jak dany produkt czy usługę mogą nazywać potencjalni klienci, warto przeglądać co jakiś czas fora tematyczne czy inne witryny poświęcone podobnej tematyce. Nie chodzi oczywiście o to, by kopiować cudze teksty, ale o to, by znaleźć rzeczywiście używane przez internautów sformułowania i nazwy. Warto je wykorzystywać zarówno na stronie internetowej, jak i w kampanii Google Ads, pamiętając jednak o tym, że wszystkie publikowane w sieci teksty muszą przede wszystkim stanowić jakąś wartość dla odbiorcy, a nie być tylko listą słów kluczowych.

Podsumowanie

W niektórych branżach znalezienie sensownych słów kluczowych może stanowić spore wyzwanie. Również dla dopiero rozpoczynających swoją działalność przedsiębiorców prawidłowe nazwanie oferowanego produktu i usługi może być problemem. Słów można szukać samodzielnie za pomocą wskazanych narzędzi, natomiast start kampanii Google Ads warto poprzedzić gruntowną analizą marketingową oraz audytem docelowej strony internetowej. Bez tego frazy dobrane do kampanii mogą się zupełnie mijać z tym, co użytkownicy rzeczywiście będą wpisywać w wyszukiwarkę szukając takiej oferty, jaką chcemy im zaproponować.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.