W czasach, gdy widoczność w internecie stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, wielu przedsiębiorców zastanawia się nad promowaniem swoich usług lub produktów za pomocą kampanii Google Ads (wcześniej Google AdWords). Utworzenie i prowadzenie skutecznej kampanii nie jest jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Jak uniknąć kosztownych pułapek zastawionych na nieświadomych reklamodawców przez Google?
Google zachęca dziś do korzystania z Google Ads przedstawiając ten rozbudowany system reklamowy jako łatwe w obsłudze, intuicyjne narzędzie pozwalające szybko znaleźć się tam, gdzie usług i produktów szukają potencjalni klienci, czyli w wyszukiwarce Google. Już na etapie zakładania samego konta, Google podsuwa wiele wskazówek ułatwiających i przyspieszających cały proces. Korzystając z nich, można uruchomić swoją pierwszą kampanię nawet, jeśli nigdy wcześniej nie miało się do czynienia z Google Ads. Dlaczego jednak to na pozór idealne rozwiązanie jest bardzo ryzykowne?
W rzeczywistości Google Ads to skomplikowany i złożony system, zmieniający się niemal z dnia na dzień. Aby się w nim odnaleźć, potrzeba czasu i doświadczenia. Ponadto w Google Ads nie istnieją uniwersalne rozwiązania, sprawdzające się zawsze i wszędzie. Każda kampania powinna być szczegółowo przemyślana i dostosowana do potrzeb i celów konkretnego reklamodawcy. Wiele ustawień i dodatkowych opcji wymaga ciągłego testowania, sprawdzania i optymalizowania. Dlatego właśnie warto jednak – przynajmniej na początku – powierzyć prowadzenie kampanii Google Ads ekspertom. Samodzielne prowadzenie skutecznej kampanii wymaga wiedzy, której nie da się zdobyć, korzystając jedynie z poradników i samouczków Google.
Google oferuje dziś szereg ułatwień i zachęca do tworzenia coraz bardziej zautomatyzowanych kampanii oraz ich optymalizowania zgodnie z automatycznie generowanymi rekomendacjami. Podążanie za wskazówkami i podpowiedziami Google doprowadzi z pewnością do szybszego wydawania przeznaczonego na kampanię budżetu, niekoniecznie jednak sprawi, że będzie on wydawany efektywnie. Wśród domyślnych ustawień konta i kampanii oraz w rekomendowanych przez Google rozwiązaniach zastawiono wiele pułapek, w które nieświadomi reklamodawcy bardzo szybko wpadają. Poniżej opisujemy kilka z nich.
Powyższe przykłady to tylko niektóre z pułapek zastawianych przez Google na reklamodawców. Zarówno na etapie konfiguracji kampanii, jak i dalszego jej prowadzenia i optymalizowania, Google będzie podsuwał rozwiązania, których zastosowanie w większości przypadków doprowadzi jedynie do podniesienia kosztów kampanii. Z tego względu warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji Google Ads – najlepiej posiadającej status partnera Google.
Co daje wybór agencji ze statusem partnera Google? Przede wszystkim zapewnia obsługę przez ekspertów – aby agencja uzyskała status partnera Google, jej pracownicy muszą mieć aktualne certyfikaty wystawione przez Google i potwierdzające wiedzę oraz umiejętności w zakresie Google Ads. Ponadto wyniki kampanii prowadzonych przez agencję muszą utrzymywać się na odpowiednim poziomie. Agencje ze statusem partnera Google mogą także zaproponować swoim klientom dodatkowe środki na kliknięcia w ramach przyznawanego im specjalnego kuponu od Google. Warto więc zwrócić uwagę na to, czy agencja, której chcemy powierzyć prowadzenie kampanii, ten status posiada.
Drugim istotnym kryterium wyboru powinno być podejście agencji do prowadzenia kampanii Google Ads. Jeśli agencja nie zagłębia się w specyfikę usług czy produktów, które ma promować w kampaniach, to z dużym prawdopodobieństwem każdemu klientowi proponuje te same, standardowe rozwiązania. Tak, jak wspomniano wcześniej, w przypadku kampanii Google Ads nie da się podać uniwersalnej recepty na prowadzenie skutecznej kampanii. Każde rozwiązanie musi być skrojone na miarę potrzeb i możliwości reklamodawcy. Rzetelna agencja, której zależy na prawdziwym sukcesie kampanii, a nie jedynie na wydaniu pieniędzy klienta, powinna również przyjrzeć się docelowej stronie internetowej, ponieważ finalnie to ona zadecyduje o tym, czy osoba, która kliknęła w reklamę, skorzysta z oferty.
Google promuje dziś coraz bardziej zautomatyzowane i łatwiejsze w obsłudze kampanie Google Ads przedstawiając je jako doskonałe rozwiązanie dla reklamodawców, którzy nie znają się na prowadzeniu kampanii. W rzeczywistości jednak podsuwane przez Google ustawienia mogą spowodować jedynie zmarnowanie dużego budżetu w bardzo krótkim czasie. Prowadzenie skutecznej kampanii Google Ads wymaga obecnie szerokiej wiedzy i doświadczenia, ponieważ wprowadzane wciąż przez Google „ulepszenia” i „ułatwienia” mają na celu jedynie szybsze wydawanie pieniędzy przez nieświadomych reklamodawców. Dlatego warto, szczególnie na początku, powierzyć swoje kampanie profesjonalnej i rzetelnej agencji zajmującej się Google Ads (wcześniej Google AdWords).
Jeśli potrzebujesz pomocy w konfiguracji pierwszej kampanii i chcesz uniknąć kosztownych pułapek, skontaktuj się z nami: napisz kontakt@adpresso.pl lub zadzwoń 538-101-900.
Jeśli szukasz przystępnego kursu, który wprowadzi Cię w tematykę Google Ads, sprawdź nasz Kurs Google Ads od podstaw dla początkujących i średniozaawansowanych.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy