Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Agencja Google Ads

Francja walczy z monopolem Google Ads

20—12—2019

Kłopoty Googlea we Francji - francuski urząd ds. ochrony konkurencji ukarał amerykański koncern grzywną w wysokości 150 mln euro za blokowanie reklamodawców bez wyraźnych przyczyn.

Jakimi działaniami Google ściągnął na siebie gniew francuskiego urzędu? Nietrudno zgadnąć, że na celowniku znalazło się naruszanie zasad konkurencyjności - wszak już od dłuższego czasu Google musi się tłumaczyć z niejasnych zasad działania także przez Komisją Europejską.

Unijni urzędnicy w przeszłości zdecydowali się na ukaranie Googlea właśnie ze względu na monopolistyczne praktyki i blokowanie części reklamodawców - bez wcześniejszego ostrzeżenia i nie wyjaśniając dokładnie powodu blokowania reklam. 

Google Ads to kolejny etap sporu

Kłopoty Googlea we Francji rozpoczęły się już kilka lat temu, kiedy rozpoczęło się śledztwo dotyczące unikania płacenia podatków (śledztwo to zakończyło się ostatecznie kilka miesięcy temu ugodą). Kolejny spór dotyczył publikacji w wyszukiwarce linków, prowadzących do stron wydawców prasowych. Jak wiadomo, w wynikach organicznych, w przypadku kierowania do konkretnych treści (jak np. artykuł prasowy), może się znaleźć także fragment tego artykułu. Google nie zdecydował się na płacenie wydawcom za te fragmenty i uznał, że publikacja samych linków załatwi problem (więcej o tej sprawie można przeczytać na portalu Euractiv).

Nowe zarzuty dotyczą blokowania reklamodawców Google Ads

Kara 150 mln euro dotyczy jednak niejasnych zasad, którymi rządzi się system reklamowy Google Ads. W przypadku niektórych reklamodawców Google bez wyraźnego powodu zawieszał konta, nie wyjaśniając przy tym dokładnie powodów blokowania reklam. W przypadku, gdy większość z potencjalnych klientów, poszukiwania produktów czy usług rozpoczyna w wyszukiwarce, dla wielu firm nieobecność wśród płatnych wyników wyszukiwania może oznaczać spore kłopoty, zwłaszcza, jeśli ich konkurencja prowadzi intensywne działania w sieci. - Google ma władzę nad życiem i śmiercią niektórych firm korzystających z reklam w jego wyszukiwarce - powiedziała podczas konferencji prasowej Isabelle de Silva, szefowa Autorite de la concurrence, cytowana na portalu wyborcza.pl. - Nie kwestionujemy prawa Googlea do narzucania zasad, ale muszą one być jasne i stosowane jednakowo wobec wszystkich.

Spór z Komisją Europejską ciągnie się od lat

Nie widać także końca sporu między Googlem a Komisją Europejską, który ciągnie się już od lat. W 2017 roku Komisja nałożyła na amerykańską firmę grzywnę w wysokości 2,42 mld euro za złamanie przepisów unijnego prawa antymonopolowego i wykorzystywanie swojej pozycji rynkowej do promocji swojej porównywarki cen, czyli Google Shopping. Już wtedy - pod groźbą nałożenia kolejnych kar - w Google Shopping pojawiły się zmiany, jednak zdaniem szefów porównywarek cenowych (m.in. polskiego Ceneo) to wciąż za mało. Niecały miesiąc w liście skierowanym do Komisji Europejskiej wskazywali, że walka o uwagę i zainteresowanie klientów nadal jest nierówna, a Google wciąż nadużywa swojej pozycji.

Czytaj także: Google znów na dywaniku Komisji Europejskiej

Słowa kluczowe

  • google ads
  • komisja europejska

Najnowsze artykuły

Formularze kontaktowe w kolejnych reklamach Google Ads

Formularze kontaktowe w Google Ads będzie można ustawiać w reklamach na Youtubie i Discovery, a wkrótce ma być to możliwe również w reklamach bannerowych.

Facebook jak Instagram - tylko z liczbą obserwujących?

Facebook bez licznika polubień, za to z liczbą obserwujących? Wkrótce może być to możliwe. Facebook wrócił do ukrywania polubień, tylko teraz dotyczy to stron.

Gdzie szukać nowych klientów? Przede wszystkim w Internecie

Trzech na czterech użytkowników Internetu robi zakupy w sieci - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020” firmy Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej.