Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google AdWords nie tylko dla biznesu

Google AdWords może być dobrym narzędziem nie tylko do realizacji celów biznesowych - może to być też dobre rozwiązanie dla wszystkich organizacji, które niekoniecznie działają w biznesie, np. sektora NGO, czyli dla organizacji pozarządowych.

Mimo, że bardzo często Google AdWords proponowane jest jako idealne narzędzie dla firm, to kampania w wyszukiwarce może także pomóc w realizacji celów. Wynika to z tego, że nie każdy zna bezpośredni adres organizacji pozarządowej, nie każdy posiada konto na Facebooku czy w innym medium społecznościowym. Ale z wyszukiwarki – zwłaszcza z wyszukiwarki Google – korzysta zdecydowania większość internautów.

Lepiej wybrać Google AdWords niż Facebooka

Facebook czy inne medium społecznościowe z pewnością może być ciekawym uzupełnieniem działań promocyjnych czy informacyjnych, ale jeśli organizacja z sektora NGO chce realizować określone cele, to warto, by promowała się tam, gdzie użytkownicy szukają odpowiedzi na swoje pytania, a nie tam, gdzie szukają głównie rozrywki i informacji, co słychać u ich znajomych – to właśnie dlatego lepiej wybrać Google AdWords, a nie Facebooka. Warto też przy tym pamiętać, że nie wszyscy korzystają z mediów społecznościowych - z badania przeprowadzonego przez agencję We Are Social w 2016 roku wynika, że w Polsce z Internetu aktywnie korzysta 26 mln osób, z czego 14 milionów ma konto na Facebooku. Pozostaje więc ok. 12 mln internautów, o których też przecież warto zawalczyć. Dobrym narzędziem może być wyszukiwarka Google, która - jak wynika z analizy agencji badawczej Gemius, przeprowadzonej w lipcu 2016 roku - dociera aż do prawie 97 proc. internautów w Polsce.

Wyszukiwarka to nie tylko pozycjonowanie

Obecność strony w Google większość osób kojarzy z pozycjonowaniem. Niewątpliwie pozycjonowanie ma pewne zalety (np. finansowe, ponieważ za obecność w wynikach wyszukiwania nie trzeba płacić), ale też sporo wad. Obecność w organicznych wynikach wyszukiwania nie zawsze daje gwarancję, że użytkownik zobaczy link do witryny – kilka miesięcy temu Google zwiększyło liczbę płatnych wyników, które widzi internauta, dlatego istnieje ryzyko, że wyników organicznych nie będzie w ogóle widział, jeśli nie przewinie strony w dół. Zwłaszcza może się tak zdarzyć w przypadku, gdy wśród płatnych wyników zobaczy odpowiedź na swoje pytanie.

Dodatkowo także twórca płatnego linku może mieć wpływ na to, jaką treść prezentuje w wynikach wyszukiwania - w przypadku organicznych takiego komfortu nie ma. Dlatego – jeśli zależy nam na promowaniu się na pierwszej stronie wyników Google’a – warto zainteresować się kampaniami płatnymi Google AdWords, zwłaszcza, że dobre wyniki przy kampaniach lokalnych, a więc wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta, można osiągnąć nawet przy niewielkich kwotach.

Również Google dostrzegł kwestię promocji NGO w wyszukiwarce - organizacje pozarządowe mogą bowiem uczestniczyć w programie Google Ad Grants, dzięki któremu mogą otrzymać na kampanie nawet 10 000 tys. dolarów miesięcznie. Środki te mogą zostać przeznaczone na płatne reklamy tekstowe, wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

​Koniecznie trzeba pamiętać o ustawieniu celu

Prowadzenie kampanii Google AdWords bez sprawdzenia, czy dzięki kampanii realizowane są cele, może oznaczać marnowanie środków. Dlatego tak ważne jest, by zawsze ustawić cel kampanii i na bieżąco kontrolować, czy jest on realizowany zgodnie z oczekiwaniami i przyjętymi wcześniej założeniami.

Szczegółowe ustawienia zależą oczywiście od charakteru prowadzonych działań, ale w większości przypadków wejście na stronę internetową i wygenerowanie jak największego ruchu nie zawsze musi oznaczać sukces kampanii Google AdWords. Dlatego w większości przypadków należy ustawić konwersję, która oznacza nakłonienie użytkownika do zrobienia na stronie tego, na czym reklamodawcy zależy. Oczywiście, najłatwiej sprawa ta wygląda w przypadku sklepów internetowych – najważniejsza jest sprzedaż towaru, więc konwersją jest złożenie zamówienia. Nie oznacza to jednak, że organizacje pozarządowe stoją na przegranej pozycji. W tym wypadku konwersją może być wejście na konkretną podstronę, gdzie znajdują się szczegółowe informacje o organizacji i np. dane do przekazania środków, może też być pobranie określonego materiału, czas spędzony na stronie czy wejście na podstronę z kontaktem (sprawdź 5 sposobów na zwiększenie konwersji w kampanii Google AdWords).

Podsumowanie

Mimo, że bardzo często Google AdWords proponowane jest jako idealne narzędzie dla firm, to kampania w wyszukiwarce może także pomóc w realizacji celów. Wynika to z tego, że nie każdy zna bezpośredni adres organizacji pozarządowej, nie każdy posiada konto na Facebooku czy w innym medium społecznościowym. Ale z wyszukiwarki – zwłaszcza z wyszukiwarki Google – korzysta zdecydowania większość internautów.

Obecność strony w Google większość osób kojarzy z pozycjonowaniem. Niewątpliwie pozycjonowanie ma pewne zalety (np. finansowe, ponieważ za obecność w wynikach wyszukiwania nie trzeba płacić), ale też sporo wad - sprawdź w naszym tekście „Google AdWords jest skuteczniejsze niż pozycjonowanie”. Dlatego warto zainteresować się kampaniami płatnymi Google AdWords, zwłaszcza, że dobre wyniki przy kampaniach lokalnych, a więc wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta, można osiągnąć nawet przy niewielkich kwotach.

Dodatkowo także organizacje pozarządowe mogą także liczyć na wsparcie w ramach programu Google Ad Grants, dzięki któremu mogą otrzymać na kampanie nawet 10 000 tys. dolarów miesięcznie. Środki te mogą zostać przeznaczone na płatne reklamy tekstowe, wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Ważne jest jednak by wziąć pod uwagę charakter prowadzonych działań i pod to ustawić cele kampanii. Oczywiście, system reklamowy Google'a jest mocno rozbudowany, dodatkowo także co jakiś czas pojawiają się z nim nowości, dlatego można też w takim wypadku skorzystać z pomocy ekspertów od kampanii Google AdWords.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.