Google AdWords może być dobrym narzędziem nie tylko do realizacji celów biznesowych - może to być też dobre rozwiązanie dla wszystkich organizacji, które niekoniecznie działają w biznesie, np. sektora NGO, czyli dla organizacji pozarządowych.
Mimo, że bardzo często Google AdWords proponowane jest jako idealne narzędzie dla firm, to kampania w wyszukiwarce może także pomóc w realizacji celów. Wynika to z tego, że nie każdy zna bezpośredni adres organizacji pozarządowej, nie każdy posiada konto na Facebooku czy w innym medium społecznościowym. Ale z wyszukiwarki – zwłaszcza z wyszukiwarki Google – korzysta zdecydowania większość internautów.
Facebook czy inne medium społecznościowe z pewnością może być ciekawym uzupełnieniem działań promocyjnych czy informacyjnych, ale jeśli organizacja z sektora NGO chce realizować określone cele, to warto, by promowała się tam, gdzie użytkownicy szukają odpowiedzi na swoje pytania, a nie tam, gdzie szukają głównie rozrywki i informacji, co słychać u ich znajomych – to właśnie dlatego lepiej wybrać Google AdWords, a nie Facebooka. Warto też przy tym pamiętać, że nie wszyscy korzystają z mediów społecznościowych - z badania przeprowadzonego przez agencję We Are Social w 2016 roku wynika, że w Polsce z Internetu aktywnie korzysta 26 mln osób, z czego 14 milionów ma konto na Facebooku. Pozostaje więc ok. 12 mln internautów, o których też przecież warto zawalczyć. Dobrym narzędziem może być wyszukiwarka Google, która - jak wynika z analizy agencji badawczej Gemius, przeprowadzonej w lipcu 2016 roku - dociera aż do prawie 97 proc. internautów w Polsce.
Obecność strony w Google większość osób kojarzy z pozycjonowaniem. Niewątpliwie pozycjonowanie ma pewne zalety (np. finansowe, ponieważ za obecność w wynikach wyszukiwania nie trzeba płacić), ale też sporo wad. Obecność w organicznych wynikach wyszukiwania nie zawsze daje gwarancję, że użytkownik zobaczy link do witryny – kilka miesięcy temu Google zwiększyło liczbę płatnych wyników, które widzi internauta, dlatego istnieje ryzyko, że wyników organicznych nie będzie w ogóle widział, jeśli nie przewinie strony w dół. Zwłaszcza może się tak zdarzyć w przypadku, gdy wśród płatnych wyników zobaczy odpowiedź na swoje pytanie.
Dodatkowo także twórca płatnego linku może mieć wpływ na to, jaką treść prezentuje w wynikach wyszukiwania - w przypadku organicznych takiego komfortu nie ma. Dlatego – jeśli zależy nam na promowaniu się na pierwszej stronie wyników Google’a – warto zainteresować się kampaniami płatnymi Google AdWords, zwłaszcza, że dobre wyniki przy kampaniach lokalnych, a więc wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta, można osiągnąć nawet przy niewielkich kwotach.
Również Google dostrzegł kwestię promocji NGO w wyszukiwarce - organizacje pozarządowe mogą bowiem uczestniczyć w programie Google Ad Grants, dzięki któremu mogą otrzymać na kampanie nawet 10 000 tys. dolarów miesięcznie. Środki te mogą zostać przeznaczone na płatne reklamy tekstowe, wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Prowadzenie kampanii Google AdWords bez sprawdzenia, czy dzięki kampanii realizowane są cele, może oznaczać marnowanie środków. Dlatego tak ważne jest, by zawsze ustawić cel kampanii i na bieżąco kontrolować, czy jest on realizowany zgodnie z oczekiwaniami i przyjętymi wcześniej założeniami.
Szczegółowe ustawienia zależą oczywiście od charakteru prowadzonych działań, ale w większości przypadków wejście na stronę internetową i wygenerowanie jak największego ruchu nie zawsze musi oznaczać sukces kampanii Google AdWords. Dlatego w większości przypadków należy ustawić konwersję, która oznacza nakłonienie użytkownika do zrobienia na stronie tego, na czym reklamodawcy zależy. Oczywiście, najłatwiej sprawa ta wygląda w przypadku sklepów internetowych – najważniejsza jest sprzedaż towaru, więc konwersją jest złożenie zamówienia. Nie oznacza to jednak, że organizacje pozarządowe stoją na przegranej pozycji. W tym wypadku konwersją może być wejście na konkretną podstronę, gdzie znajdują się szczegółowe informacje o organizacji i np. dane do przekazania środków, może też być pobranie określonego materiału, czas spędzony na stronie czy wejście na podstronę z kontaktem (sprawdź 5 sposobów na zwiększenie konwersji w kampanii Google AdWords).
Mimo, że bardzo często Google AdWords proponowane jest jako idealne narzędzie dla firm, to kampania w wyszukiwarce może także pomóc w realizacji celów. Wynika to z tego, że nie każdy zna bezpośredni adres organizacji pozarządowej, nie każdy posiada konto na Facebooku czy w innym medium społecznościowym. Ale z wyszukiwarki – zwłaszcza z wyszukiwarki Google – korzysta zdecydowania większość internautów.
Obecność strony w Google większość osób kojarzy z pozycjonowaniem. Niewątpliwie pozycjonowanie ma pewne zalety (np. finansowe, ponieważ za obecność w wynikach wyszukiwania nie trzeba płacić), ale też sporo wad - sprawdź w naszym tekście „Google AdWords jest skuteczniejsze niż pozycjonowanie”. Dlatego warto zainteresować się kampaniami płatnymi Google AdWords, zwłaszcza, że dobre wyniki przy kampaniach lokalnych, a więc wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta, można osiągnąć nawet przy niewielkich kwotach.
Dodatkowo także organizacje pozarządowe mogą także liczyć na wsparcie w ramach programu Google Ad Grants, dzięki któremu mogą otrzymać na kampanie nawet 10 000 tys. dolarów miesięcznie. Środki te mogą zostać przeznaczone na płatne reklamy tekstowe, wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Ważne jest jednak by wziąć pod uwagę charakter prowadzonych działań i pod to ustawić cele kampanii. Oczywiście, system reklamowy Google'a jest mocno rozbudowany, dodatkowo także co jakiś czas pojawiają się z nim nowości, dlatego można też w takim wypadku skorzystać z pomocy ekspertów od kampanii Google AdWords.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy