Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google Analytics pomoże ci zrozumieć potencjalnych klientów

Dzięki Google Analytics można sprawdzić, czy ruch pochodzący z Google AdWords był wartościowy oraz czy kampania okazała się skuteczna i pomogła w realizacji biznesowych celów.

Google Analytics powinno być jednym z podstawowych narzędzi, wykorzystywanych przy prowadzeniu kampanii Google AdWords. Korzystanie z niego nie wiąże się z żadnymi wydatkami, wystarczy jedynie po skonfigurowaniu konta AdWords połączyć go z kontem Google Analytics. Połączenie kont jest istotne – w panelu Google AdWords można bowiem znaleźć jedynie informacje o samej kampanii, natomiast dopiero w Google Analytics można sprawdzić, jak zachowują się użytkownicy, który na stronę trafili dzięki kampanii.

Analiza odpowiednich wskaźników – takich jak liczba zrealizowanych celów, sprawdzenie ścieżki zakupu czy średni czas spędzony na stronie – pozwala więc ocenić skuteczność prowadzonej kampanii AdWords. Innymi słowy – korzystanie z Google Analytics umożliwia sprawdzenie, czy kampania jest skierowana do odpowiedniej grupy docelowej oraz czy użytkownicy na stronie znajdują takie informacje, które spełniają ich oczekiwania.

Ustawienie celu w Google Analytics

W Google Analytics możliwe jest ustawienie celu, a następnie zaimportowanie go jako konwersji do panelu Google AdWords. Zastosowanie takiego rozwiązania jest o tyle korzystne, że nie ma konieczności instalować dedykowanego tagu, a import celu w przypadku połączonych kont sprowadza się do kliknięcia dosłownie jednego przycisku.

W Google Analytics można ustawić kilka celów, a przy dokonywaniu ustawień istnieje możliwość wyboru najdogodniejszej opcji – jako cel można ustawić np. wejście na konkretną podstronę (w tym na podstronę z kontaktem), spędzenie określonej ilości czasu w witrynie czy złożenie zamówienia. Jeśli liczba zrealizowanych celów będzie niska mimo dużej liczby kliknięć w reklamy, warto sprawdzić, czy strona internetowa jest przygotowana w optymalny sposób, a cel jest jasny i łatwy do zrealizowania.

Ustawienie celu w Google Analytics ma ponadto tę zaletę, że można sprawdzić nie tylko, ile razy cel został zrealizowany, ale także dzięki jakim wejściom (np. z wyników płatnych, z wyników organicznych, Facebooka czy z innych stron).  

Sprawdzenie ścieżki zakupu w sklepie internetowym

Podczas ustawiania celu w Google Analytics właściciele sklepów internetowych mogą sięgnąć po jeszcze jedno narzędzie, które pomoże im ustalić ewentualne problemy podczas finalizowania transakcji – ścieżka zakupu w sklepie internetowym. Bardzo często zdarza się, że proces zakupu jest długi i skomplikowany, po drodze użytkownik musi podjąć kilka istotnych decyzji oraz zarejestrować się lub zalogować na swoje konto. Niestety, w takich przypadkach istnieje spore ryzyko, że użytkownik nie dokona zamówienia – im więcej przeszkód po drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik witrynę po prostu opuści.

Z tego powodu podczas ustalania celu w sklepie internetowym warto ustawić też całą ścieżkę zakupu – by zorientować się, na jakim etapie użytkownicy rezygnują najczęściej, a następnie zastanowić się, jakich zmian można dokonać.

Średni czas trwania wizyty

Podczas prowadzenia kampanii AdWords warto sprawdzać, ile czasu użytkownicy, którzy kliknęli w reklamę, spędzili na danej podstronie. Jeśli z badań wynika, że ok. pół minuty wystarcza, by zapoznać się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami, a Google Analytics podaje, że właśnie tyle średnio trwa jedna wizyta – to reklamodawca z pewnością ma powody do zadowolenia. Znacznie krótsze wizyty, np. trwające zaledwie kilka sekund, powinny natomiast raczej budzić zaniepokojenie.

Podczas analizowania średniego czasu spędzonego w witrynie albo na docelowej podstronie, warto sprawdzić dodatkowe opcje – np. prześledzić czas trwania wizyt w konkretnych dniach albo godzinach. Dzięki dodatkowym filtrom można bowiem sprawdzić, czy średni czas wizyt jest na zadowalającym poziomie tylko dlatego, że 2-3 wizyty w serwisie trwały dość długo. Wizyt, które wg Google Analytics trwają 0 sek., na pewno nie da się całkowicie uniknąć, ale trzeba bacznie obserwować, czy nie dominują one w statystykach.

Słowa kluczowe oraz wyszukiwane frazy

W Google Analytics, w module poświęconym Google AdWords, można znaleźć podstronę, dotyczącą słów kluczowych. Informacje o nich znajdują się także w panelu AdWords, ale dopiero w Google Analytics można sprawdzić, jakie frazy budzą największe zaangażowanie – średni czas spędzony na stronie, liczba przeglądanych podstron, realizacja celu czy współczynnik odrzuceń. Podobnie szczegółowe informacje można też znaleźć w kolejnej zakładce – „Wyszukiwane słowa”.

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to jeden z najczęstszych wskaźników, analizowanych przez reklamodawców. Bardzo często wysoki współczynnik budzi ich zaniepokojenie (uznają, że użytkowników w ogóle nie interesują treści na stronie), ale trzeba pamiętać, że wysoki współczynnik jest niekorzystny tylko wtedy, gdy ważne informacje zostały umieszczone na kilku podstronach (np. w sklepach internetowych). Inaczej trzeba natomiast traktować współczynnik odrzuceń w przypadku stron, które np. mają wszystkie informacje umieszczone na jednej podstronie albo są zbudowane na zasadzie one-page. W takim wypadku warto analizować też dodatkowe wskaźniki, np. średni czas spędzony na danej podstronie czy ustawić tzw. realny współczynnik odrzuceń (więcej o tym w naszym artykule „Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze powinien niepokoić?”).

Podsumowanie

Połączenie kont Google AdWords z Google Analytics to jedna z najważniejszych czynności, którą należy wykonać podczas dokonywania ustawień kampanii. Celem każdej kampanii Google AdWords nie powinny być bowiem tylko kliknięcia w reklamę i wygenerowanie jak największego ruchu na stronie – najważniejsze jest, by ruch w witrynie był wartościowy, co w praktyce oznacza pozyskanie na stronę osób zainteresowanych ofertą. Można to sprawdzić dzięki statystykom zbieranym właśnie w Google Analytics.

Jeśli bowiem za dobrymi wynikami kampanii nie idą dobre wyniki dotyczące zaangażowania użytkowników na stronie, trudno uznać, że budżet na kliknięcia w reklamy AdWords został wykorzystany w optymalny sposób.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.