Dzięki Google Analytics można sprawdzić, czy ruch pochodzący z Google AdWords był wartościowy oraz czy kampania okazała się skuteczna i pomogła w realizacji biznesowych celów.
Google Analytics powinno być jednym z podstawowych narzędzi, wykorzystywanych przy prowadzeniu kampanii Google AdWords. Korzystanie z niego nie wiąże się z żadnymi wydatkami, wystarczy jedynie po skonfigurowaniu konta AdWords połączyć go z kontem Google Analytics. Połączenie kont jest istotne – w panelu Google AdWords można bowiem znaleźć jedynie informacje o samej kampanii, natomiast dopiero w Google Analytics można sprawdzić, jak zachowują się użytkownicy, który na stronę trafili dzięki kampanii.
Analiza odpowiednich wskaźników – takich jak liczba zrealizowanych celów, sprawdzenie ścieżki zakupu czy średni czas spędzony na stronie – pozwala więc ocenić skuteczność prowadzonej kampanii AdWords. Innymi słowy – korzystanie z Google Analytics umożliwia sprawdzenie, czy kampania jest skierowana do odpowiedniej grupy docelowej oraz czy użytkownicy na stronie znajdują takie informacje, które spełniają ich oczekiwania.
W Google Analytics możliwe jest ustawienie celu, a następnie zaimportowanie go jako konwersji do panelu Google AdWords. Zastosowanie takiego rozwiązania jest o tyle korzystne, że nie ma konieczności instalować dedykowanego tagu, a import celu w przypadku połączonych kont sprowadza się do kliknięcia dosłownie jednego przycisku.
W Google Analytics można ustawić kilka celów, a przy dokonywaniu ustawień istnieje możliwość wyboru najdogodniejszej opcji – jako cel można ustawić np. wejście na konkretną podstronę (w tym na podstronę z kontaktem), spędzenie określonej ilości czasu w witrynie czy złożenie zamówienia. Jeśli liczba zrealizowanych celów będzie niska mimo dużej liczby kliknięć w reklamy, warto sprawdzić, czy strona internetowa jest przygotowana w optymalny sposób, a cel jest jasny i łatwy do zrealizowania.
Ustawienie celu w Google Analytics ma ponadto tę zaletę, że można sprawdzić nie tylko, ile razy cel został zrealizowany, ale także dzięki jakim wejściom (np. z wyników płatnych, z wyników organicznych, Facebooka czy z innych stron).
Podczas ustawiania celu w Google Analytics właściciele sklepów internetowych mogą sięgnąć po jeszcze jedno narzędzie, które pomoże im ustalić ewentualne problemy podczas finalizowania transakcji – ścieżka zakupu w sklepie internetowym. Bardzo często zdarza się, że proces zakupu jest długi i skomplikowany, po drodze użytkownik musi podjąć kilka istotnych decyzji oraz zarejestrować się lub zalogować na swoje konto. Niestety, w takich przypadkach istnieje spore ryzyko, że użytkownik nie dokona zamówienia – im więcej przeszkód po drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik witrynę po prostu opuści.
Z tego powodu podczas ustalania celu w sklepie internetowym warto ustawić też całą ścieżkę zakupu – by zorientować się, na jakim etapie użytkownicy rezygnują najczęściej, a następnie zastanowić się, jakich zmian można dokonać.
Podczas prowadzenia kampanii AdWords warto sprawdzać, ile czasu użytkownicy, którzy kliknęli w reklamę, spędzili na danej podstronie. Jeśli z badań wynika, że ok. pół minuty wystarcza, by zapoznać się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami, a Google Analytics podaje, że właśnie tyle średnio trwa jedna wizyta – to reklamodawca z pewnością ma powody do zadowolenia. Znacznie krótsze wizyty, np. trwające zaledwie kilka sekund, powinny natomiast raczej budzić zaniepokojenie.
Podczas analizowania średniego czasu spędzonego w witrynie albo na docelowej podstronie, warto sprawdzić dodatkowe opcje – np. prześledzić czas trwania wizyt w konkretnych dniach albo godzinach. Dzięki dodatkowym filtrom można bowiem sprawdzić, czy średni czas wizyt jest na zadowalającym poziomie tylko dlatego, że 2-3 wizyty w serwisie trwały dość długo. Wizyt, które wg Google Analytics trwają 0 sek., na pewno nie da się całkowicie uniknąć, ale trzeba bacznie obserwować, czy nie dominują one w statystykach.
W Google Analytics, w module poświęconym Google AdWords, można znaleźć podstronę, dotyczącą słów kluczowych. Informacje o nich znajdują się także w panelu AdWords, ale dopiero w Google Analytics można sprawdzić, jakie frazy budzą największe zaangażowanie – średni czas spędzony na stronie, liczba przeglądanych podstron, realizacja celu czy współczynnik odrzuceń. Podobnie szczegółowe informacje można też znaleźć w kolejnej zakładce – „Wyszukiwane słowa”.
Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to jeden z najczęstszych wskaźników, analizowanych przez reklamodawców. Bardzo często wysoki współczynnik budzi ich zaniepokojenie (uznają, że użytkowników w ogóle nie interesują treści na stronie), ale trzeba pamiętać, że wysoki współczynnik jest niekorzystny tylko wtedy, gdy ważne informacje zostały umieszczone na kilku podstronach (np. w sklepach internetowych). Inaczej trzeba natomiast traktować współczynnik odrzuceń w przypadku stron, które np. mają wszystkie informacje umieszczone na jednej podstronie albo są zbudowane na zasadzie one-page. W takim wypadku warto analizować też dodatkowe wskaźniki, np. średni czas spędzony na danej podstronie czy ustawić tzw. realny współczynnik odrzuceń (więcej o tym w naszym artykule „Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze powinien niepokoić?”).
Połączenie kont Google AdWords z Google Analytics to jedna z najważniejszych czynności, którą należy wykonać podczas dokonywania ustawień kampanii. Celem każdej kampanii Google AdWords nie powinny być bowiem tylko kliknięcia w reklamę i wygenerowanie jak największego ruchu na stronie – najważniejsze jest, by ruch w witrynie był wartościowy, co w praktyce oznacza pozyskanie na stronę osób zainteresowanych ofertą. Można to sprawdzić dzięki statystykom zbieranym właśnie w Google Analytics.
Jeśli bowiem za dobrymi wynikami kampanii nie idą dobre wyniki dotyczące zaangażowania użytkowników na stronie, trudno uznać, że budżet na kliknięcia w reklamy AdWords został wykorzystany w optymalny sposób.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy