Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Internet pomaga w sprzedaży w sklepach stacjonarnych

„Urządzania cyfrowe sprawiają, że nawet nasze codzienne zakupy w lokalnym sklepie mogą być w dużym stopniu wynikiem inspiracji pozyskanych przy użyciu technologicznych nowinek” – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte.

Eksperci znanej firmy doradczej Deloitte sprawdzili, w jaki sposób dostępność Internetu wpływa na sprzedaż w sklepach stacjonarnych – okazało się, że trzech na czterech klientów przed dokonaniem zakupu w sklepie stacjonarnym sprawdza ofertę w Internecie, zapoznaje się z jej szczegółami, porównuje konkurencje. Wniosek z tego jest prosty – bez spójnych działań w Internecie nie ma co liczyć na rozwój swojego biznesu, nawet jeśli większość swoich produktów nadal jeszcze sprzedajemy stacjonarnie.

Koniec ery dwóch światów – ogłosił w swoim raporcie Deloitte

Raport Deloitte potwierdził to, o czym pisaliśmy już na swoim blogu kilkakrotnie – świat realnych i internetowych zakupów w większości przypadków przenikają się wzajemnie. Z badań wynika, że podczas wizyt w sklepie stacjonarnym ok. 66 proc. klientów korzysta z urządzeń elektronicznych (np. smartfonów), natomiast ok. 75 proc. klientów korzysta z technologii przed dokonaniem zakupu (przede wszystkim dotyczy to elektroniki, produktów z kategorii zdrowie oraz mebli). Użytkownicy cenią sobie wtedy przede wszystkim możliwość szybkiego wyszukiwania informacji oraz porównania cen produktów na różnych stronach.

Co ciekawe, duża grupa osób (co trzeci klient) sprawdza także ofertę nawet po dokonaniu zakupu, a duża ilość informacji, którą użytkownicy znajdują w Internecie, sprawia, że w połowie przypadków klienci na etapie wizyty w sklepie stacjonarnym nie potrzebują pomocy doradców czy sprzedawców.

Osoby zainteresowane raportem mogą przeczytać go na stronie Deloitte.com.

Jakie najciekawsze wnioski można wyciągnąć z badań?

„Robienie biznesu bez reklamy to jak puszczanie oczka do dziewczyny po ciemku. Tylko my wiemy, że to robimy” – powiedział przed laty Stuart Henderson. W sytuacji, gdy większość z nas wyszukuje informacje w Internecie, tam poszukuje szczegółów lub inspiracji, obecność w sieci jest dziś niezbędna, jeśli liczymy na rozwój swojego biznesu. Kilka tygodni temu Google zaprezentował wyniki badań, w których przebadano ponad 4,5 tys. osób z Polski, Ukrainy, Grecji i Czech. Bez względu na to, czy proces zakupowy jest dłuższy (jak w przypadku abonamentu do swojego smartfona), czy krótszy (jak np. w przypadku ubrań), poszukiwania bardzo często zaczynają się od Internetu – a konkretnie od wyszukiwarki (jak w przypadku elektroniki – w wyszukiwarce zakupy zaczyna 22 proc. badanych) oraz od stron producentów czy porównywarek cenowych. 

Z tymi wynikami (mocno zresztą zbieżnym z tym, co można przeczytać w raporcie Deloitte) wiąże się kolejny nasz wniosek – w Internecie kluczowy jest fakt znalezienia się dokładnie tam, gdzie będzie nas szukał potencjalny klient. Nawet jeśli nasz produkt jest znacznie tańszy niż u konkurencji, a oferta wzbogacona została o dodatkowe usługi, to na nic się to zda, jeśli potencjalny klient się o tym nie dowie. Ważny jest więc spójny wizerunek firmy w Internecie – od działań promocyjnych (w tym kampanii Google Ads, dzięki której reklama firmy może znaleźć się na szczycie płatnych wyników wyszukiwania), przez media społecznościowe, aż do strony internetowej, na którą trafia ostatecznie klient. 

Prowadzenie działań w różnych kanałach wychodzi tylko firmom na dobre – jak pokazał raport Deloitte, użytkownicy korzystający z urządzeń elektronicznych podczas procesu zakupu chętniej finalizują transakcje niż te osoby, które z tych urządzeń nie korzystały (w pierwszym przypadku konwersja wynosi 97 proc., w drugim natomiast – 91 proc.).

Czytaj także: Droga klienta do Twojego sklepu może być długa i kręta

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Rekomendacje w kampaniach Google Ads - które z nich warto stosować?

Wśród porad, które proponują reklamodawcom algorytmy Googlea, można się czasem pogubić - dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, które rekomendacje warto wdrożyć do kampanii, a które lepiej odpuścić.
czytaj

Google zwiększa liczbę wyników wyszukiwania na smartfonach

Nowość dotycząca wyników wyszukiwania w Google na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy smartfonów nie będą już musieli klikać w przycisk ,,Zobacz Więcej", by zobaczyć kolejne strony wyszukiwania - Google automatycznie wyświetli od razu cztery strony z wynikami.
czytaj

Awaria Facebooka to przestroga dla firm

Kilkugodzinna awaria Facebooka i serwisów z nim powiązanych udowodniła, że w działaniach promocyjnych nie można się ograniczać wyłącznie do mediów społecznościowych.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.