Od niedawna można już sprawdzać zapowiadany wcześniej wynik optymalizacji konta lub kampanii Google Ads. Dowiedz się, czym jest wynik i jakie działania mogą mieć na niego wpływ.
Wyrażony w procentach wskaźnik optymalizacji konta można znaleźć w zakładce ,,Rekomendacje", widocznej z poziomu kampanii, grupy reklam lub całego konta. Na razie oznaczony jest on symbolem ,,Beta" i dotyczy wyłącznie wyników kampanii, prowadzonych w sieci wyszukiwania:
Wynik nieprzypadkowo podawany jest właśnie w tej zakładce. Jak podaje Google, ,,wynik optymalizacji to prognoza skuteczności Twojego konta. Skorzystaj z tych rekomendacji, by zwiększyć skuteczność swoich kampanii i poprawić wynik".
Google stronę ze swoimi rekomendacjami wprowadziło razem z wprowadzeniem swojego nowego panelu Google Ads. Rekomendacje można sprawdzić dla konkretnej kampanii, grupy reklam lub dla całego konta.
Do tej zakładki warto regularnie zaglądać i sprawdzać umieszczone tam porady - ale też niekoniecznie stosować je w swoich kampaniach. Wśród najczęściej podawanych zaleceń można znaleźć m.in.:
Niektóre kwestie są wręcz oczywiste do wprowadzenia - przecież lepiej uzyskiwać więcej kliknięć dzięki obniżeniu maksymalnej stawki za kliknięcie, zwiększyć widoczność reklamy dzięki dodatkowym rozszerzeniom czy dostosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych. Z drugiej jednak strony rekomendacje Googlea są często powiązane z wprowadzaniem automatycznych rozwiązań, przez które tracimy wpływ na realizację założonych wcześniej celów. Z naszych obserwacji wynika, że najlepsze wyniki działań promocyjnych osiągamy wtedy, gdy założenia kampanii są zgodne ze strategią biznesową firmy (w tym analizą konkurencji), a nie tym, co ,,w ciemno” podpowiada nam Google.
Teoretycznie po wprowadzeniu wszystkich zalecanych poprawek lub ich odrzuceniu wynik powinien wynosić 100 proc. To - jak podaje Google - oznacza, że ,,w pełni wykorzystujemy możliwości konta".
Na początku analizy rekomendacji dla jednego z naszych klientów wynik wynosił 74,5 proc. (co widać na wyżej umieszczonej grafice), a po zakończeniu prac - już 100 proc.
W jaki sposób tego dokonaliśmy? Wbrew pozorom (i na szczęście) uzyskanie 100 proc. nie musi oznaczać wprowadzenia na swoim koncie wszystkich zaleceń, które podaje Google. Część z nich u naszego klienta okazało się przydatnych (np. dodanie nowych reklam tekstowych czy rozszerzeń), a część od razu odrzuciliśmy (np. zwiększenia budżetu naszego klienta czy zmianę strategii ustalania stawek za kliknięcie).
Na pytanie, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla danego konta, nie ma więc prostej odpowiedzi. Każdą z podanych rekomendacji należy przeanalizować oddzielnie, a czasem także przetestować i dopiero wtedy podjąć decyzję - tak, by ewentualne zmiany były zgodne z naszymi celami biznesowymi, a nie zaleceniami Googlea. Wszystko bowiem zależeć będzie od ustawień kampanii, przyjętej strategii i wcześniej dokonanych założeń.
Jeśli rekomendacje nam się przydadzą - to świetnie. Jeśli jednak większość z nich odrzucimy, nie trzeba się tym mocno martwić - wskaźniki i wskazówki od Googlea mogą być czasem pomocne, ale przecież najważniejsze jest, by kampania Google Ads (AdWords) skutecznie pomagała w sprzedaży oferty.
Czytaj także: Jaka strategia dla Google AdWords będzie najlepsza?
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy