Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Skąd oni się biorą? Czyli: jak analizować źródła ruchu w Analyticsie

Wydawać by się mogło, że sprawa jest prosta: mamy ruch organiczny oraz ruch płatny, dzięki danym z Google Analytics porównujemy jeden z drugim i wyciągamy wnioski dotyczące skuteczności naszych działań marketingowych w sieci. W rzeczywistości jednak rzecz jest nieco bardziej skomplikowana.

Jak więc odczytywać i analizować dane o źródłach ruchu na stronie w Google Analytics – a tym samym mierzyć efektywność różnych sposobów pozyskiwania internautów? Co oznaczają używane w Analytics pojęcia?

Domyślne kanały ruchu w Google Analytics

Aby sprawdzić, skąd internauci trafiają na naszą stronę internetową, w Analyticsie w usłudze dotyczącej właściwej strony należy wybrać ze znajdującego się po lewej stronie menu zakładkę „Pozyskiwanie”, następnie kliknąć „Cały ruch” i z rozwijanej listy wybrać „Kanały”. Na stronie zobaczymy wtedy tabelę, której pierwsza kolumna będzie opisana jako Default Channel Grouping, czyli domyślne grupowanie kanałów ścieżek wielokanałowych. Każda grupa kanałów dojścia na stronę jest opisana za pomocą etykiety (nie wszystkie muszą być widoczne w tabeli; ich ilość zależy od tego, z jakich źródeł ruchu korzystamy):

Kanały ścieżek dojścia na stronę można również grupować według własnych potrzeb i preferencji. Aby to zrobić, należy skorzystać z opcji „Utwórz niestandardowe grupowanie kanałów” dostępnej w raporcie „Najważniejsze ścieżki konwersji”. Szczegółową instrukcję można znaleźć w artykule Pomocy Google Analytics „Grupowanie kanałów ścieżek wielokanałowych i korzystanie z tej funkcji”.

Jak odczytywać dane dotyczące kanałów ruchu?

Aby wiedzieć, na ile podawane w Analyticsie dane są wymierne, warto wiedzieć, w jaki sposób Google przyporządkowuje daną wizytę na stronie do określonego kanału ruchu. Odbywa się to na podstawie parametrów protokołu generowanych przez kod śledzenia Google Analytics. Zgromadzone dane przetwarzane są zgodnie z kilkoma zasadami:

Zgodnie z zamieszczonym w Pomocy Google Analytics schematem, narzędzie to nie nadpisuje danych na temat wejść bezpośrednich, przez co (zgodnie z zasadą pierwszeństwa źródeł płatnych) wizyta bezpośrednia, która powinna być przypisana do ruchu Direct zostanie znów policzona jako wejście ze źródła pierwotnego.

Analizując źródła ruchu na stronie warto również zwrócić uwagę na sesje, czyli okresy czasu spędzone przez użytkowników na stronie. Domyślny maksymalny czas jednej sesji w Analytics to 30 minut od ostatniej interakcji użytkownika ze stroną. Jeśli ktoś kliknie dany element w witrynie, a potem przez kolejne pół godziny nie wykona żadnego ruchu, jego wizyta na stronie zostanie uznana za zakończoną. Ponowna aktywność użytkownika w witrynie zostanie uznana za nową sesję. Ten sam użytkownik może także być odpowiedzialny za dwie sesje nawet wtedy, gdy nie przerwie swojej aktywności na stronie. Wystarczy, że rozpocznie ją przed północą, a zakończy po godzinie 24 – wtedy jego odwiedziny na stronie zostaną uznane za dwie osobne sesje.

Więcej o definicji sesji i jej przyporządkowaniu do określonego kanału ruchu przeczytasz w artykule „Definicja sesji internetowej w Analytics”.

Natomiast wyjaśnienie tego, skąd biorą się ewentualne rozbieżności w raportach Google Ads (AdWords) i Google Analytics znajdziesz tutaj.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak skontaktować się ze wsparciem Google Ads?

W pandemii Google ograniczył możliwość kontaktu telefonicznego z zespołem wsparcia Google Ads - przez pewien czas ze specjalistami Google można było porozmawiać wyłącznie na czacie.
czytaj

Google ukrywa raporty wyszukiwanych słów w Analyticsie

Od pewnego czasu Google usilnie namawia do przejścia z dotychczasowej wersji Universal Analytics na Google Analytics 4. Czy usunięcie ważnego dla reklamodawców raportu ma przyspieszyć ten proces?
czytaj

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.