Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak pobrać fakturę za kliknięcia z Google Ads?

Wiele osób rozpoczynających samodzielne prowadzenie kampanii spotyka się na początku z kilkoma problemami związanymi z płatnościami za kliknięcia. Jednym z nich jest pobranie i właściwe odczytanie faktury za kliknięcia.

Samo pobranie faktury z konta Google Ads jest dość proste, jednak wiele osób dziwi podana na dokumencie kwota. Dlaczego tak jest? Jakie jeszcze kłopoty z płatnościami mogą wystąpić na kontach Google Ads?


Pobieranie faktury z konta Google Ads

Faktura za kliknięcia z danego miesiąca powinna pojawić się na koncie Google Ads do 5 dnia roboczego kolejnego miesiąca. W praktyce czasami zdarzają się opóźnienia, jednak zwykle dokument w formacie PDF faktycznie można pobrać w ciągu pierwszego tygodnia nowego miesiąca. Aby to zrobić, należy po zalogowaniu się do konta Google Ads wybrać z górnego menu pozycję „Narzędzia i ustawienia” lub pozycję „Płatności” (Google wciąż testuje nowe rozwiązania, więc wygląd menu może być inny na różnych kontach). Następnie z rozwiniętego podmenu należy wybrać pozycję „Dokumenty”.



Po przejściu do sekcji „Dokumenty” wyświetli się zbiorcza strona, na której możemy znaleźć wszystkie faktury wystawione przez Google dla danego konta:


Aby pobrać i zapisać na komputerze wybrany dokument, wystarczy kliknąć w niebieski napis „Pobierz” widoczny na liście wszystkich dostępnych faktur. Pobrana faktura zostanie zapisana w formacie PDF i po otwarciu będzie wyglądała następująco:


Faktura składa się z dwóch stron. Na pierwszej z nich podano koszt wszystkich kliknięć odnotowanych w prowadzonych na koncie kampaniach z danego miesiąca. Na drugiej stronie oprócz kosztu kliknięć, podano także odnotowane w danym miesiącu płatności. Niestety, obie kwoty zwykle się nie pokrywają. Dlaczego tak jest?


Skąd rozbieżność pomiędzy kwotą faktury a pobieranymi z karty środkami?

Od pewnego czasu jedyną dostępną metodą płatności za kampanie są na nowo zakładanych kontach tzw. płatności automatyczne. W procesie zakładania konta Google Ads, należy zapisać na nim numer i inne dane karty kredytowej lub debetowej, z której pobierane będą środki za kliknięcia. Opłaty za kliknięcia w reklamy ściągane są z opóźnieniem - najpierw Google wyświetla reklamy, w które klikają użytkownicy, koszty kliknięć są naliczane, a dopiero później z karty pobierana jest opłata. Co istotne, Google pobiera zwykle opłatę raz na miesiąc, w wybranym automatycznie dniu lub w momencie, gdy na koncie zostanie przekroczony tzw. próg płatności. Jest to ustalona na każdym koncie kwota kosztu kampanii, po której przekroczeniu z karty zostaną ściągnięte środki za kliknięcia. Aby sprawdzić, jaki próg płatności ustawiony jest na koncie, należy wybrać z menu „Płatności” pozycję „Podsumowanie”:


Na przykładowym koncie widać, że Google obciąża kartę 15 dnia każdego miesiąca. Oznacza to, że opłata pobrana np. 15 marca obejmuje koszt kliknięć z połowy lutego oraz połowy marca. Z tego względu pobrana w danym miesiącu kwota nie będzie pokrywała się z miesięcznym kosztem kliknięć, który wyszczególniono na fakturze. Niestety nie można ręcznie ustawić dnia, w którym Google będzie pobierał opłaty za kliknięcia, jest on ustawiany automatycznie i na każdym koncie może być inny.

Ze względu na rozbieżność pomiędzy kwotą faktury a kwotami ściąganymi w tym samym miesiącu z karty płatniczej, czasami trudno zorientować się w rzeczywistym koszcie kampanii. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto sprawdzić wszystkie transakcje z całego miesiąca. Aby to zrobić, z menu „Płatności” należy wybrać pozycję „Transakcje”:


Na liście transakcji zobaczyć można wszystkie odnotowane w danym miesiącu koszty i pobrane opłaty, a także dodatkowe środki, pozyskane np. z kuponów Google - na powyższym zrzucie z widoku „Transakcji” wyszczególniono, jaka kwota z kodu promocyjnego od Google została wykorzystana na kliknięcia w lutym.

Listę transakcji można pobrać w formacie PDF, klikając w ikonę drukarki i następnie wybierając opcję „Zapisz jako PDF”. Dokument można również pobrać w formie arkusza CSV, klikając w strzałkę.


Pobrany dokument zawiera nie tylko listę transakcji, ale również nazwę firmy zapisaną na koncie Google Ads oraz identyfikator profilu płatności i numer konta Google Ads.



Podsumowanie

Pobranie faktury wystawionej przez Google z konta Google Ads nie jest zbyt skomplikowane. Problemem często jednak staje się odczytanie danych z faktury. Od kiedy Google wprowadził na kontach płatności automatyczne (na koncie Google Ads wprowadza się numer karty kredytowej lub debetowej), w większości przypadków koszt kliknięć widoczny na fakturze nie pokrywa się z kwotą, jaka w danym miesiącu została pobrana z karty. Niestety, na nowych kontach Google Ads nie da się zmienić metody płatności, pozostaje więc bieżące kontrolowanie wydatków. 

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.