Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak pobrać fakturę za kliknięcia z Google Ads?

Wiele osób rozpoczynających samodzielne prowadzenie kampanii spotyka się na początku z kilkoma problemami związanymi z płatnościami za kliknięcia. Jednym z nich jest pobranie i właściwe odczytanie faktury za kliknięcia.

Samo pobranie faktury z konta Google Ads jest dość proste, jednak wiele osób dziwi podana na dokumencie kwota. Dlaczego tak jest? Jakie jeszcze kłopoty z płatnościami mogą wystąpić na kontach Google Ads?


Pobieranie faktury z konta Google Ads

Faktura za kliknięcia z danego miesiąca powinna pojawić się na koncie Google Ads do 5 dnia roboczego kolejnego miesiąca. W praktyce czasami zdarzają się opóźnienia, jednak zwykle dokument w formacie PDF faktycznie można pobrać w ciągu pierwszego tygodnia nowego miesiąca. Aby to zrobić, należy po zalogowaniu się do konta Google Ads wybrać z górnego menu pozycję „Narzędzia i ustawienia” lub pozycję „Płatności” (Google wciąż testuje nowe rozwiązania, więc wygląd menu może być inny na różnych kontach). Następnie z rozwiniętego podmenu należy wybrać pozycję „Dokumenty”.



Po przejściu do sekcji „Dokumenty” wyświetli się zbiorcza strona, na której możemy znaleźć wszystkie faktury wystawione przez Google dla danego konta:


Aby pobrać i zapisać na komputerze wybrany dokument, wystarczy kliknąć w niebieski napis „Pobierz” widoczny na liście wszystkich dostępnych faktur. Pobrana faktura zostanie zapisana w formacie PDF i po otwarciu będzie wyglądała następująco:


Faktura składa się z dwóch stron. Na pierwszej z nich podano koszt wszystkich kliknięć odnotowanych w prowadzonych na koncie kampaniach z danego miesiąca. Na drugiej stronie oprócz kosztu kliknięć, podano także odnotowane w danym miesiącu płatności. Niestety, obie kwoty zwykle się nie pokrywają. Dlaczego tak jest?


Skąd rozbieżność pomiędzy kwotą faktury a pobieranymi z karty środkami?

Od pewnego czasu jedyną dostępną metodą płatności za kampanie są na nowo zakładanych kontach tzw. płatności automatyczne. W procesie zakładania konta Google Ads, należy zapisać na nim numer i inne dane karty kredytowej lub debetowej, z której pobierane będą środki za kliknięcia. Opłaty za kliknięcia w reklamy ściągane są z opóźnieniem - najpierw Google wyświetla reklamy, w które klikają użytkownicy, koszty kliknięć są naliczane, a dopiero później z karty pobierana jest opłata. Co istotne, Google pobiera zwykle opłatę raz na miesiąc, w wybranym automatycznie dniu lub w momencie, gdy na koncie zostanie przekroczony tzw. próg płatności. Jest to ustalona na każdym koncie kwota kosztu kampanii, po której przekroczeniu z karty zostaną ściągnięte środki za kliknięcia. Aby sprawdzić, jaki próg płatności ustawiony jest na koncie, należy wybrać z menu „Płatności” pozycję „Podsumowanie”:


Na przykładowym koncie widać, że Google obciąża kartę 15 dnia każdego miesiąca. Oznacza to, że opłata pobrana np. 15 marca obejmuje koszt kliknięć z połowy lutego oraz połowy marca. Z tego względu pobrana w danym miesiącu kwota nie będzie pokrywała się z miesięcznym kosztem kliknięć, który wyszczególniono na fakturze. Niestety nie można ręcznie ustawić dnia, w którym Google będzie pobierał opłaty za kliknięcia, jest on ustawiany automatycznie i na każdym koncie może być inny.

Ze względu na rozbieżność pomiędzy kwotą faktury a kwotami ściąganymi w tym samym miesiącu z karty płatniczej, czasami trudno zorientować się w rzeczywistym koszcie kampanii. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto sprawdzić wszystkie transakcje z całego miesiąca. Aby to zrobić, z menu „Płatności” należy wybrać pozycję „Transakcje”:


Na liście transakcji zobaczyć można wszystkie odnotowane w danym miesiącu koszty i pobrane opłaty, a także dodatkowe środki, pozyskane np. z kuponów Google - na powyższym zrzucie z widoku „Transakcji” wyszczególniono, jaka kwota z kodu promocyjnego od Google została wykorzystana na kliknięcia w lutym.

Listę transakcji można pobrać w formacie PDF, klikając w ikonę drukarki i następnie wybierając opcję „Zapisz jako PDF”. Dokument można również pobrać w formie arkusza CSV, klikając w strzałkę.


Pobrany dokument zawiera nie tylko listę transakcji, ale również nazwę firmy zapisaną na koncie Google Ads oraz identyfikator profilu płatności i numer konta Google Ads.



Podsumowanie

Pobranie faktury wystawionej przez Google z konta Google Ads nie jest zbyt skomplikowane. Problemem często jednak staje się odczytanie danych z faktury. Od kiedy Google wprowadził na kontach płatności automatyczne (na koncie Google Ads wprowadza się numer karty kredytowej lub debetowej), w większości przypadków koszt kliknięć widoczny na fakturze nie pokrywa się z kwotą, jaka w danym miesiącu została pobrana z karty. Niestety, na nowych kontach Google Ads nie da się zmienić metody płatności, pozostaje więc bieżące kontrolowanie wydatków. 

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj

Google rezygnuje z inteligentnych kampanii produktowych

Do końca września wszystkie inteligentne kampanie produktowe zostaną automatycznie przekształcone w kampanie Performance Max. Co ta zmiana oznacza dla reklamodawców?
czytaj

Nowy typ kampanii w Google Ads - Performance Max

Kampanie Performance Max to nowy typ kampanii dostępny w Google Ads od listopada. Jak działają kampanie Performance Max i czy warto je wypróbować?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.