Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak pozyskać klientów w branży e-commerce?

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, a swoich klientów przyciąga głównie dzięki działaniom na Facebooku i Google Ads – wynika z raportu „Multiwyzwania, opublikowanego przez firmę Shoper.

Specjaliści z Shopera – twórcy gotowych narzędzi do zbudowania i prowadzenia sklepu internetowego – przyjrzeli się branży e-commerce w Polsce. Od 7 do 21 stycznia 2019 roku przebadali 445 sklepów internetowych, korzystających z oprogramowania Shoper, a swoje wnioski przedstawili w opublikowanym dzisiaj raporcie „Multiwyzwania”. Nas szczególnie zaciekawiła informacja, w jaki sposób  właściciele sklepów internetowych przyciągają do swoich serwisów klientów – i kompletnie nie zdziwiła nas odpowiedź, że działania na Facebooku w połączeniu z kampaniami Google Ads wygrywają to zestawienie.

Jak właściciele sklepów internetowych przekonują do siebie klientów?

Badani korzystają przede wszystkim z możliwości Facebooka oraz Google Ads. 60 proc. badanych prowadzi płatne promocje na Facebooku, które wspiera także działaniami bezpłatnymi (44 proc.). Na podium znalazły się także kampanie Google Ads (40 proc.), a za nimi: nowoczesne metody płatności i pozycjonowanie wśród wyników organicznych Google (po 36 proc.), obecność w serwisach aukcyjnych (35 proc.) oraz reklama na Instagramie i marketing szeptany (po 29 proc.). Na działania poza Internetem i bezpośredni kontakt z klientami na targach decyduje się 16 proc. badanych, a na współpracę z mediami i działania PR-owe – jedynie 10 proc.

Dobre wyniki Facebooka i kampanii Google Ads nie dziwią

Obecność Facebooka i Google Ads w czołówce zestawienia w ogóle nas nie zaskoczyła. Facebook to świetny kanał do komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami - można się z nimi na bieżąco komunikować, prezentować nowinki i newsy, odpowiadać na pytania czy wyjaśniać wątpliwości w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej. Takie działania – także w połączeniu z działaniami płatnymi – nie muszą kosztować dużo (zwłaszcza w porównaniu z innymi działaniami promocyjnymi), pozwalają natomiast pozyskiwać nowych klientów i budować lojalność wśród tych obecnych.

Kampanie Google Ads (zwłaszcza kampania w sieci wyszukiwania i Google Shopping) to dziś konieczność w prowadzeniu każdej działalności biznesowej. Ponad 90 proc. użytkowników w Polsce korzysta w wyszukiwarki Google, co w praktyce oznacza, że statystycznie 9 na 10 naszych potencjalnych klientów będzie naszej oferty poszukiwało właśnie tam. Ważne jest więc, by reklama naszych produktów znalazła się dokładnie w wyszukiwarce w najlepszym miejscu z możliwych, a więc na samym szczycie listy z wynikami wyszukiwania.

Wyniki organiczne tak – ale raczej w połączeniu z płatną promocją

Z badania można też wysnuć jeszcze jeden ciekawy wniosek – płatne działania w Internecie są nadal znacznie tańsze niż tradycyjne metody promocji (jak reklama w telewizji czy prasie), jednak jeśli ktoś myśli o dynamicznym rozwoju swojego biznesu, nie może liczyć wyłącznie na zasięgi organiczne. Facebook tnie je regularnie, na dodatek co i rusz wprowadza zmiany w algorytmach, podobnie zresztą jak Google. Nic więc dziwnego, że działania bezpłatne - gdzie na efekty trzeba czekać dość długo – cieszą się obecnie znacznie mniejszą popularnością niż kiedyś i stanowią raczej uzupełnienie płatnej promocji.

Coraz mniejsza popularność pozycjonowania została potwierdzona

Po raz kolejny potwierdzone zostało coraz mniejsze znaczenie pozycjonowania  Wiosną 2016 roku Office of Communications (Ofcom), nadzorujący rynek mediów i telekomunikacji w Wielkiej Brytanii, w swoim raporcie dotyczącym wyników wyszukiwania, podał, że połowa użytkowników Google nie potrafi odróżnić wyników organicznych od reklam tekstowych Google Ads. Kilka miesięcy później, po tym, jak Google wprowadził zmiany w wyglądzie reklam, liczba ta wzrosła już do 55 proc.

Jeśli więc do tego dołożymy pozycje, na których wyświetlają się reklamy (nad wynikami organicznymi) oraz ograniczone wielkości smartfonów, z których teraz potencjalni klienci korzystają najczęściej, nie powinien dziwić fakt coraz mniejszej popularności pozycjonowania stron i coraz większego znaczenia kampanii Google Ads (a przez to – niestety – wzrostu stawek za kliknięcie w reklamę).

Cały raport w PDF dostępny jest tutaj. Czytaj także: Sekret sklepów internetowych przyjaznych użytkownikowi

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak skontaktować się ze wsparciem Google Ads?

W pandemii Google ograniczył możliwość kontaktu telefonicznego z zespołem wsparcia Google Ads - przez pewien czas ze specjalistami Google można było porozmawiać wyłącznie na czacie.
czytaj

Google ukrywa raporty wyszukiwanych słów w Analyticsie

Od pewnego czasu Google usilnie namawia do przejścia z dotychczasowej wersji Universal Analytics na Google Analytics 4. Czy usunięcie ważnego dla reklamodawców raportu ma przyspieszyć ten proces?
czytaj

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.