Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak pozyskać klientów w branży e-commerce?

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, a swoich klientów przyciąga głównie dzięki działaniom na Facebooku i Google Ads – wynika z raportu „Multiwyzwania, opublikowanego przez firmę Shoper.

Specjaliści z Shopera – twórcy gotowych narzędzi do zbudowania i prowadzenia sklepu internetowego – przyjrzeli się branży e-commerce w Polsce. Od 7 do 21 stycznia 2019 roku przebadali 445 sklepów internetowych, korzystających z oprogramowania Shoper, a swoje wnioski przedstawili w opublikowanym dzisiaj raporcie „Multiwyzwania”. Nas szczególnie zaciekawiła informacja, w jaki sposób  właściciele sklepów internetowych przyciągają do swoich serwisów klientów – i kompletnie nie zdziwiła nas odpowiedź, że działania na Facebooku w połączeniu z kampaniami Google Ads wygrywają to zestawienie.

Jak właściciele sklepów internetowych przekonują do siebie klientów?

Badani korzystają przede wszystkim z możliwości Facebooka oraz Google Ads. 60 proc. badanych prowadzi płatne promocje na Facebooku, które wspiera także działaniami bezpłatnymi (44 proc.). Na podium znalazły się także kampanie Google Ads (40 proc.), a za nimi: nowoczesne metody płatności i pozycjonowanie wśród wyników organicznych Google (po 36 proc.), obecność w serwisach aukcyjnych (35 proc.) oraz reklama na Instagramie i marketing szeptany (po 29 proc.). Na działania poza Internetem i bezpośredni kontakt z klientami na targach decyduje się 16 proc. badanych, a na współpracę z mediami i działania PR-owe – jedynie 10 proc.

Dobre wyniki Facebooka i kampanii Google Ads nie dziwią

Obecność Facebooka i Google Ads w czołówce zestawienia w ogóle nas nie zaskoczyła. Facebook to świetny kanał do komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami - można się z nimi na bieżąco komunikować, prezentować nowinki i newsy, odpowiadać na pytania czy wyjaśniać wątpliwości w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej. Takie działania – także w połączeniu z działaniami płatnymi – nie muszą kosztować dużo (zwłaszcza w porównaniu z innymi działaniami promocyjnymi), pozwalają natomiast pozyskiwać nowych klientów i budować lojalność wśród tych obecnych.

Kampanie Google Ads (zwłaszcza kampania w sieci wyszukiwania i Google Shopping) to dziś konieczność w prowadzeniu każdej działalności biznesowej. Ponad 90 proc. użytkowników w Polsce korzysta w wyszukiwarki Google, co w praktyce oznacza, że statystycznie 9 na 10 naszych potencjalnych klientów będzie naszej oferty poszukiwało właśnie tam. Ważne jest więc, by reklama naszych produktów znalazła się dokładnie w wyszukiwarce w najlepszym miejscu z możliwych, a więc na samym szczycie listy z wynikami wyszukiwania.

Wyniki organiczne tak – ale raczej w połączeniu z płatną promocją

Z badania można też wysnuć jeszcze jeden ciekawy wniosek – płatne działania w Internecie są nadal znacznie tańsze niż tradycyjne metody promocji (jak reklama w telewizji czy prasie), jednak jeśli ktoś myśli o dynamicznym rozwoju swojego biznesu, nie może liczyć wyłącznie na zasięgi organiczne. Facebook tnie je regularnie, na dodatek co i rusz wprowadza zmiany w algorytmach, podobnie zresztą jak Google. Nic więc dziwnego, że działania bezpłatne - gdzie na efekty trzeba czekać dość długo – cieszą się obecnie znacznie mniejszą popularnością niż kiedyś i stanowią raczej uzupełnienie płatnej promocji.

Coraz mniejsza popularność pozycjonowania została potwierdzona

Po raz kolejny potwierdzone zostało coraz mniejsze znaczenie pozycjonowania  Wiosną 2016 roku Office of Communications (Ofcom), nadzorujący rynek mediów i telekomunikacji w Wielkiej Brytanii, w swoim raporcie dotyczącym wyników wyszukiwania, podał, że połowa użytkowników Google nie potrafi odróżnić wyników organicznych od reklam tekstowych Google Ads. Kilka miesięcy później, po tym, jak Google wprowadził zmiany w wyglądzie reklam, liczba ta wzrosła już do 55 proc.

Jeśli więc do tego dołożymy pozycje, na których wyświetlają się reklamy (nad wynikami organicznymi) oraz ograniczone wielkości smartfonów, z których teraz potencjalni klienci korzystają najczęściej, nie powinien dziwić fakt coraz mniejszej popularności pozycjonowania stron i coraz większego znaczenia kampanii Google Ads (a przez to – niestety – wzrostu stawek za kliknięcie w reklamę).

Cały raport w PDF dostępny jest tutaj. Czytaj także: Sekret sklepów internetowych przyjaznych użytkownikowi

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.