Dzięki reklamom elastycznym czy programom graficznym nie jest już problemem stworzenie reklamy do kampanii AdWords w sieci reklamowej. Jak to jednak zrobić, czy przyciągnąć uwagę użytkownika i przekonać go do skorzystania z oferty?
Stosowanie reklam elastycznych czy korzystanie z takich narzędzi jak Google Web Designer (lub innych programów graficznych) otwierają przed reklamodawcami zupełnie nowe możliwości. Oznacza to bowiem, że do przygotowania reklamy graficznej Google AdWords nie trzeba już angażować grafika – reklamy można teraz przygotować samodzielnie, ale warto to zrobić w taki sposób, by spełnić wymagania techniczne Google’a (tak, by nie było problemów z akceptacją reklam), a z drugiej strony – skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorców.
Przygotowanie reklam elastycznych w przypadku kampanii w sieci reklamowej to jedno z łatwiejszych zadań, jakie stoją przed reklamodawcą. Przy tworzeniu reklamy należy podać nagłówki (krótki i długi), krótki opis, nazwę firmy oraz adres witryny, do którego prowadzić będzie reklama, następnie należy. Po przygotowaniu przygotować i przesłać do Google'a materiały graficzne (logo i zdjęcia, które użyte zostaną w reklamie). Na podstawie wszystkich przygotowanych materiałów – tekstów i zdjęć – Google wygeneruje kilka propozycji reklam. Jeśli konieczne będą jakieś zmiany, może je od ręki wykonać każdy, kto ma dostęp do panelu AdWords (zmian można dokonać także w trakcie trwania kampanii).
Sam opis wygląda prosto i takie jest też przygotowanie samej reklamy – jeśli mamy przygotowane materiały, to samo stworzenie reklamy potrwa zaledwie kilka minut. Dodatkowo także propozycje reklam elastycznych przygotowane są w kilku formatach i mogą dostosowywać się do powierzchni, na jakiej są wyświetlane. Oznacza to, że Google ma większą elastyczność w doborze witryn, na których można umieszczać reklamy. Gotowe pliki nie wszędzie mogą zostać opublikowane, także w tych serwisach, które idealnie pasowałyby do kampanii (formaty gotowych reklam nie pasowałyby bowiem do oferowanej w tych witrynach powierzchni reklamowej) – dlatego także tym reklamodawcom, którzy stawiają na gotowe pliki, Google zaleca przygotowanie reklam elastycznych jako ich uzupełnienie kampanii.
Ale jest też kwestia dodatkowa – przy tworzeniu reklamy warto zwrócić uwagę na napisany drobną czcionką tekst, informujący, że czasem ostateczne wersje reklam mogą nie zawierać całego tekstu ani wszystkich obrazów (w niektórych formatach reklam tekst może zostać skrócony, a obrazy przycięte), podgląd jest natomiast tylko przykładowy i nie zawiera wszystkich formatów. Przy planowaniu kampanii i przygotowywaniu materiałów trzeba koniecznie wziąć to pod uwagę.
Zanim rozpoczniesz prowadzenie kampanii, pamiętaj, że musisz spełnić odpowiednie wymagania techniczne i poczekać na akceptację przygotowanych reklam. W swojej sieci reklamowej Google dopuszcza tylko publikowanie reklam statycznych (wyłącznie w formacie GIF, JPG, PNG, SWF oraz ZIP) oraz animowanych (wyłącznie w formacie GIF). Ich maksymalny rozmiar pliku może wynosić 150 kB. Obraz – w zależności od tego, czy ma kształt kwadratu i prostokąta, wieżowca, długiego banera czy reklamy na urządzenia mobilne – musi mieć odpowiedni rozmiar (wszystkie dozwolone rozmiary wymienione są na stronie pomocy Google’a). Pliki powinny być spakowane i wysyłane w formacie ZIP, a jednorazowo można przesłać nie więcej niż 40 reklam. W sieci reklamowej istnieje także możliwość publikowania reklam w HTML5, które jakiś czas temu zastąpiły reklamy flash. Reklamy te można przygotować w bezpłatnym narzędziu Google Web Designer.
Google Web Designer to narzędzie HTML5 do tworzenia reklam w kampaniach w sieci reklamowej. Google udostępnia go za darmo – wystarczy wejść na stronę https://www.google.com/webdesigner, a następnie pobrać program i zainstalować go na swoim komputerze (uwaga – jest to możliwe tylko w przypadku w miarę nowych systemów operacyjnych, ale przed pobraniem programu można to sprawdzić na podanej tutaj stronie) . W programie można stworzyć kompletnie nowy plik, można też użyć gotowego szablonu reklamy – w takim wypadku można wybierać wśród gotowych formatów m.in. bannerów do kampanii w sieci reklamowej, dynamicznego remarketingu czy reklam typu In-stream. Szablony dostępne są w różnych rozmiarach. Po wybraniu konkretnego szablonu i nadaniu mu nazwy można przystąpić do tworzenia projektu, a po zakończonej pracy – zapisać go. Plik automatycznie zostanie zapisany w formacie html.
W dobie notorycznego blokowania reklam graficznych i powszechnego zjawiska tzw. ,,ślepoty banerowej" (czyli odruchowego ignorowania reklam na ekranie monitora) warto pamiętać o kilku wskazówkach, które sprawią, że reklama zapadnie w pamięć użytkowników.
Na zdjęciach pokazuj dokładnie to, co sprzedajesz – produkt albo usługę. Użyte przy tworzeniu reklamy zdjęcie i logotyp powinny być wyraźne, w odpowiedniej rozdzielczości, tak, by od razu było widać, co przedstawiają. W przypadku zdjęć staraj się unikać stosowania zdjęć stockowych, czyli kupowanych z banków zdjęć. Oczywiście, to chyba jedno z prostszych rozwiązań i zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze da się go uniknąć (w końcu nie każdą firmę stać na zrobienie profesjonalnej sesji zdjęciowej albo priorytetem są dla niej inne wydatki), ale szkoda byłoby użyć zdjęcia, które jest widoczne potem w reklamie także kilku innych firm czy użyte zostało na kilku stronach internetowych z naszej branży.
Reklama graficzna nie powinna być przeładowana treścią, również w przypadku reklam elastycznych liczba znaków w tekście jest ograniczona, więc – podobnie jak w przypadku płatnych reklam tekstowych w wyszukiwarce – nie marnuj powierzchni i skup się wyłącznie na konkretach z firmowej oferty oraz na wyróżnikach, które finalnie zmienią internautę w klienta firmy.
Call to action (znane także jako wezwanie do działania albo – w skrócie – CTA) to wyraźne napisanie tego, co chcemy, by internauta zrobił – sprawdził ofertę, kupił produkt, zapisał się na szkolenie, skorzystał z naszej usługi, itd. Czasem może być w formie obrazka – np. strzałki umieszczonej na kolorowym polu. W przypadku reklam elastycznych sprawa jest prosta – tutaj Google z automatu umieszcza przycisk CTA, takie przyciski są też widoczne w szablonach w Google Web Designera, natomiast w samodzielnie przygotowywanych reklamach trzeba pamiętać o ich umieszczeniu.
Pamiętaj, że kolory mają odpowiednie znaczenie, budzą określone emocje i mogą się kojarzyć z konkretnymi branżami, np. w przypadku branży finansowej jako pierwszy na myśl przychodzi nam kolor niebieski, a jeśli promujemy naturalne kosmetyki, to dobrym wyborem może być kolor zielony. Pamiętaj o tych zasadach przy prowadzeniu kampanii AdWords i staraj się je stosować w reklamach.
Na początkowym etapie nie da się dokładnie przewidzieć, w jaki sposób na reklamę będą reagowali internauci, dlatego podczas ustawiania kampanii warto przygotować co najmniej dwie różne wersje reklam i sprawdzać, które z nich mają wyższy wskaźnik CTR, czyli które z nich są chętniej klikane przez internautów. Przy optymalizacji kampanii jest to wiedza bezcenna.
Stosowanie reklam elastycznych czy korzystanie z takich narzędzi jak Google Web Designer (lub innych programów graficznych) oznaczają dla reklamodawców zupełnie nowe możliwości. Do stworzenia banerów do kampanii AdWords w sieci reklamowej nie trzeba już bowiem angażować grafika. Reklamy można teraz przygotować samodzielnie, nie ponosząc przy tym dużych kosztów, nie trzeba też czekać, aż osoba projektująca baner będzie miała czas, by wprowadzić niezbędne poprawki.
Warto jednak pamiętać, że przygotowanie reklam wiąże się też ze spełnieniem wymagań technicznych Googla’a (jeśli reklamy nie będą przygotowane w odpowiedni sposób, nie zostaną zaakceptowane) oraz skutecznym przyciąganiem uwagi odbiorców – tak, by finalnie stali się oni naszymi klientami.
Dlatego pamiętaj o doborze do reklamy odpowiednich zdjęć, umieszczeniu wyraźnego logotypu firmy, napisaniu konkretnych krótkich informacji o ofercie, umieszczeniu przycisku lub tekstu call to action, stosowaniu odpowiednio dobranych kolorów oraz testowaniu różnych rozwiązań. Niektóre z tych zasad możesz zastosować także przy tworzeniu reklam do innych kampanii Google AdWords, np. reklam tekstowych w wyszukiwarce, o czym pisaliśmy w naszym artykule „8 sposobów na przygotowanie skutecznej reklamy tekstowej Google Adwords”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy