Dzięki konwersji można ocenić skuteczność każdej kampanii Google AdWords, dlatego warto zapoznać się z kilkoma sposobami na ich śledzenie – działania na stronie internetowej, połączenia telefoniczne, instalacje aplikacji i działania w aplikacji oraz import danych.
Liczba konwersji to podstawowy wskaźnik, dzięki któremu można ocenić skuteczność prowadzonej kampanii Google AdWords – jest to bowiem liczba wykonanych przez użytkowników działań, na którym szczególnie zależy promowanej firmie.
Konwersje najprościej liczyć w sklepach, w których sprzedaż odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Tutaj sytuacja jest bowiem jasna – albo użytkownik składa zamówienie (czyli dokonuje konwersji), albo nie.
Nie oznacza to jednak, że inni reklamodawcy (np. firmy usługowe) stoją na straconej pozycji – konwersją może być np. wejście na podstronę z kontaktem (co może sugerować, że dany użytkownik chciał się skontaktować z firmą, co oznacza, że może być potencjalnym klientem), liczba przeglądanych podstron, czas spędzony na stronie lub na konkretnej podstronie, zapisanie się do newslettera, pobranie materiału czy odtworzenie filmu. Dlatego Sam Google kilka innych sposób na śledzenie konwersji w kampaniach Google AdWords: działania na stronie internetowej, połączenia telefoniczne, instalacje aplikacji i działania w aplikacji oraz import danych.
W przypadku ustawienia jako konwersji działania dokonanego w witrynie będzie można sprawdzić, które kliknięcia w reklamę prowadzą do wykonania przez użytkownika określonej czynności w witrynie (np. złożenia zamówienia, wejścia na konkretną podstronę czy wysłanie wypełnionego formularza). Możliwe jest tu także śledzenie kliknięć w witrynie.
Aby zbieranie informacji o konwersjach było możliwe, należy najpierw utworzyć działanie prowadzące do konwersji, a następnie uzyskać tag śledzenia konwersji, który następnie należy umieścić w kodzie html witryny. Istnieje też możliwość ustawienia celu w Google Analytics, a następnie (po połączeniu kont Google AdWords i Google Analytics) można ten cel zaimportować do kampanii Google AdWords.
Ustawienie wykonania połączenia telefonicznego jako konwersji może być ważne zwłaszcza w przypadku tych firm, które stawiają zwłaszcza na bezpośredni kontakt z klientem, a nie na kierowanie go na stronę internetową – może się bowiem okazać, że witryna nie została odpowiednio przygotowana, by sprzedawać produkt czy usługę.
Google umożliwia cztery sposoby śledzenia konwersji telefonicznych:
Konwersje związane z instalacją aplikacji i działaniami w aplikacji można ustawić w kampaniach AdWords, promujących aplikacje na Androida i iOS. Jako konwersje można ustawić tu samo pobranie i zainstalowanie aplikacji (przy czym można śledzić pierwsze uruchomienia aplikacji albo – w przypadku aplikacji z Google Play – liczbę pobrań aplikacji ze sklepu Google’a). Istnieje także możliwość śledzenie aktywności realizowanych przez użytkowników w samych aplikacjach, np. dokonanie zakupu. W tym wypadku instalacja tag śledzenia konwersji nie jest konieczna.
Importowanie konwersji offline pozwala na sprawdzenie jaka liczba działań użytkowników rozpoczyna się od kliknięcia w reklamę AdWords, a kończy np. zakupem produktu w sklepie stacjonarnym.
Śledzenie konwersji offline może się odbywać za pomocą jednego z dwóch sposobów:
Liczenie konwersji nie musi oznaczać, że jesteśmy skazani wyłącznie na liczenie sfinalizowanych zamówień czy liczbę wejść na konkretną podstronę. Google proponuje bowiem kilka różnych sposobów, pozwalających ocenić skuteczność kampanii Google AdWords:
Przeczytaj nasz artykuł „Nowe możliwości związane ze śledzeniem konwersji”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy