Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Eksperci od skutecznych kampanii Google Adwords

Nowe możliwości związane ze śledzeniem konwersji

15—09—2017

Pliki cookie Google Analytics oraz konwersje modelowane – to nowości, które wkrótce mają zostać wprowadzone do Google AdWords i Google Analytics.

Zmiany wprowadzone przez Google'a to odpowiedź na inteligentną ochronę przed śledzeniem, która wprowadzona została kilka miesięcy temu w przeglądarce Safari (nowość ta została zaprezentowana 5 czerwca, podczas konferencji Apple’a WWDC 2017). Rozwiązaniem ma być automatyczne tagowanie i dodawanie parametru GCLID, który rejestruje kliknięcie w reklamę Google AdWords w nowym pliku cookie Google Analytics w domenie tej witryny.
Kolejną nowością jest wprowadzenie konwersji modelowanych, czyli takich, których nie można było z jakiegoś powodu zmierzyć, ale potencjalnie mogłyby wystąpić w efekcie prowadzenia kampanii AdWords.

Google odpowiada na ograniczenia Apple’a

Zmiany wprowadzone przez Google'a to odpowiedź na inteligentną ochronę przed śledzeniem, wprowadzoną kilka miesięcy temu przez Apple'a. Nowość ta została zaprezentowana 5 czerwca, podczas konferencji WWDC 2017. Apple zauważyło bowiem, że śledzenie aktywności w Internecie budzi sporą niechęć użytkowników, stąd wprowadzenie nowej funkcji WebKit, która za pomocą samouczenia się maszyn ma w przeglądarce Safari inteligentnie blokować śledzenie poprzez reklamy. Więcej o tym można przeczytać w komunikacie prasowym "Intelligent Tracking Prevention", który dostępny jest tutaj.

Automatyczne tagowanie sposobem na śledzenie konwersji

Z automatycznym tagowaniem mamy do czynienia w sytuacji, gdy użytkownik kliknie w reklamę, a na końcu adresu URL dodany zostanie unikalny parametr – to GCLID, czyli „identyfikator kliknięcia Google”, który rejestruje kliknięcie w reklamę w nowym pliku cookie Google Analytics w domenie tej witryny. Dla Google Analytics jest to więc sygnał, że to konkretne kliknięcie na pewno pochodzi z płatnych wyników (czyli kampanii Google AdWords). 

W niektórych przypadkach nr GCLID jest tworzony w momencie, gdy zostaje wyświetlona reklama, a nie została jeszcze kliknięta. W takim wypadku jeśli użytkownik najpierw reklamę tylko zobaczy, a dopiero po jakimś czasie w nią kliknie, to nr GCLID pozostaje ten sam – dzięki temu wiadomo więc, że chodzi o tego samego użytkownika.
W swoim komunikacie Google – ogólnie powołując się na możliwość wystąpienia ograniczeń w niektórych przeglądarkach – zapowiedział wprowadzenie tych zmian, aby zapewnić dokładnie raportowanie o konwersjach, uzyskanych dzięki kampaniom Google AdWords.

Opcja ta jest dostępna w przypadku, gdy konta Google AdWords i Google Analytics są ze sobą połączone.

Jak uruchomić automatyczne tagowanie?

Aby śledzić konwersje dzięki automatycznemu tagowaniu, należy wykonać dwie czynności: połączyć konta Google AdWords i Google Analytics oraz włączyć automatyczne tagowanie na swoim koncie AdWords. 

Aby włączyć automatyczne tagowanie, wystarczy kliknąć w ustawienia konta (to ikona koła zębatego, widoczna w prawym górnym rogu ekranu) i wybrać opcję „Ustawienia konta”, a następnie sprawdzić, czy w module „Śledzenie” wybrana jest opcja „Automatyczne tagowanie” – jeśli nie jest wybrana, wystarczy ją zaznaczyć po kliknięciu w słowo „Edytuj”.

Google zapowiedział, że od września 2017 roku wartości GCLID zacznie odczytywać z nowego pliku cookie Google Analytics automatycznie.

Google pokaże konwersje, które mogłyby wystąpić

W raportach Google’a zaprezentowane mają być także tzw. konwersje modelowane, czyli konwersje, które nie zostały zmierzone, ale potencjalnie mogłyby wystąpić. Przy szacowaniu ich liczby Google weźmie pod uwagę liczbę użytkowników, którzy kliknęli w reklamę, a następnie dokonali w witrynie konwersji i w ten sposób – biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo dokonania konwersji – poda konwersje modelowane. Oczywiście, niezależnie od tego w raportach widoczne będą także konwersje dokonane na stronie.

Ta opcja dostępna będzie w kampaniach prowadzonych w sieci wyszukiwania oraz w kampaniach Google Shopping, nie będzie natomiast dostępna w kampaniach w sieci reklamowej, reklam video i AdSense dla wyszukiwania oraz w przypadku konwersji po wyświetleniu czy konwersji na różnych urządzeniach.

Podsumowanie

Google zapowiedział wprowadzenie dwóch nowości - plików cookie Google Analytics oraz konwersji modelowych.
Pliki cookie Google Analytics to odpowiedź na ruch Apple'a, który kilka miesięcy temu nowej funkcji WebKit, która za pomocą samouczenia się maszyn ma w przeglądarce Safari inteligentnie blokować śledzenie poprzez reklamy. Google - aby zapewnić dokładnie raportowanie o konwersjach, uzyskanych dzięki kampaniom Google AdWords - zapowiedział pliki cookie Google Analylics.

Kolejna nowość to konwersje modelowane, czyli konwersje, które nie zostały zmierzone, ale potencjalnie mogłyby wystąpić. Przy szacowaniu ich liczby Google weźmie pod uwagę liczbę użytkowników, którzy kliknęli w reklamę, a następnie dokonali w witrynie konwersji. Na razie opcja ta ma być widoczna w kampaniach prowadzonych w sieci wyszukiwania oraz Google Shopping.

Słowa kluczowe

  • Google Adwords
  • SEM
  • Google Analytics
  • automatyczne tagowanie

Najnowsze artykuły

Trendy w zachowaniach potencjalnych klientów wykorzystaj w kampanii Google Ads

Google podpowiada, jakim charakterystycznym zachowaniom użytkowników warto się przyjrzeć i w jaki sposób można wykorzystać je w kampaniach Google Ads (AdWords).

Jak tworzyć reklamy elastyczne, które pomogą w sprzedaży?

Reklamodawcy będą teraz mieli nowe narzędzia, które pomogą im w tworzeniu i optymalizacji skutecznych reklam elastycznych w wyszukiwarce Google.

Reklamy typu „Tylko połączenie” z prawdziwymi nazwami firm

Reklamodawcy, którzy w swoich kampaniach Google Ads stosują reklamy tekstowe typu „Tylko połączenie”, będą musieli podawać w reklamach prawdziwe nazwy swoich firm.