Wyszukiwane przez internautów słowa kluczowe to cenna wiedza, którą można wykorzystać nie tylko do optymalizacji kampanii Google AdWords, ale i do prowadzenia innych działań promocyjnych.
Wyszukiwane przez internautów słowa kluczowe pokazują, na jakie frazy wyświetliła się płatna reklama tekstowa i w jakim przypadku internauta w nią kliknął. W ten sposób można poznać, jakie potrzeby mają potencjalni klienci oraz jakich rozwiązań poszukują wśród wyników wyszukiwania. Dlatego wyszukiwane słowa kluczowe można potraktować jak cenne wskazówki, dotyczące tego, w jakim kierunku prowadzona powinna być nie tylko kampania Google AdWords, ale i inne działania promocyjne. Wyszukiwane frazy można bowiem nie tylko dodać do samej kampanii (również jako frazy wykluczające) – można ich użyć także np. w tekście reklamy, na firmowej stronie internetowej czy przy tworzeniu innych materiałów promujących firmę.
Wybór słów kluczowych to jeden z najważniejszych elementów w kampanii Google AdWords. Podczas dobierania fraz do kampanii reklamodawca ma do dyspozycji kilka rozwiązań – propozycje z planera słów kluczowych (ang. Keyword Planner), podpowiedzi Google’a wyświetlane w wynikach wyszukiwania czy teksty umieszczone na firmowej stronie internetowej. Niestety, nie zawsze da się w pełni przewidzieć, czego poszukują potencjalni klienci w wyszukiwarce. To dlatego podczas prowadzenia kampanii należy regularnie sprawdzać wyszukiwane słowa kluczowe. Jeśli będzie widać, że wśród wyszukiwanych fraz jedna z nich powtarza się wyjątkowo często, co więcej – generuje dużą liczbę kliknięć i konwersji, to warto się zastanowić, czy nie dodać tej frazy do kampanii z odpowiednim dopasowaniem.
Wyszukiwane słowa kluczowe działają też w drugą stronę – algorytmy Google’a, które odpowiadają za proces aukcji AdWords, nie są doskonałe i czasem reklama może się wyświetlać także na te frazy, które w ogóle nie pasują do promowanej oferty. Dlatego wśród wyszukiwanych fraz mogą się naleźć także te, na które reklama nie powinna się wyświetlać – może to bowiem generować niepotrzebne koszty, ponieważ za kliknięcia internautów, którzy i tak finalnie nie staną się klientami, trzeba zapłacić. Wyszukiwane frazy warto więc regularnie sprawdzać i na bieżąco dodawać kolejne pozycje do słów wykluczających.
Podczas tworzenia tekstu reklamy AdWords nie zawsze da się w pełni przewidzieć, czego w wyszukiwarce poszukiwać będą potencjalni klienci. W rezultacie może się więc okazać, że proponowany tekst różni się od wyszukiwanych fraz. Nawet jeśli różnice będą minimalne, istnieje ryzyko, że użytkownik nie zainteresuje się taką reklamą i będzie scrollował ekran dalej, by ostatecznie kliknąć w inny link.
Dzięki umieszczeniu w reklamie fraz, które do wyszukiwarki mogą wpisywać internauci, od razu widać, czego dotyczy oferta firmy. A im oferta będzie bliższa potrzebom internauty (czyli temu, co wpisał do pola wyszukiwania) i zostanie on o tym od razu w reklamie poinformowany, tym większa jest szansa, że w tę reklamę kliknie i finalnie stanie się klientem firmy.
Wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe można umieścić również w tekstach zawartych na docelowej stronie internetowej, do której kierowani są użytkownicy. W prowadzeniu kampanii AdWords ważna jest bowiem spójność – frazy użyte w kampanii powinny być umieszczone również w serwisie, ponieważ dla Google'a jest to sygnał, że użytkownik, który kliknie w reklamę, jest przekierowywany na stronę, gdzie znajdzie wszystkie niezbędne informacje. Dlatego jakość strony internetowej (z którą wiąże się m.in. właśnie umieszczenie odpowiednich fraz na stronie docelowej) to jeden z czynników, który Google bierze pod uwagę przy ustalaniu tzw. Wyniku Jakości (ang. Quality Score). Elementy wchodzące w skład Wyniku Jakości mają natomiast duży wpływ na pozycję reklam wśród płatnych wyników wyszukiwania oraz niższe stawki za kliknięcie. Czytaj o tym więcej w naszym artykule ,,Dlaczego aukcja AdWords ma tak duże znaczenie przy prowadzeniu kampanii?".
Wyszukiwane przez użytkowników frazy to dowód na to, że nie zawsze rozpoznanie potrzeb potencjalnych klientów musi się wiązać z czasochłonnymi i drogimi badaniami. Wyszukiwane przez użytkowników frazy można bowiem potraktować jako cenną informację o tym, czego potrzebują klienci i jakich rozwiązań poszukują. Czasem może się to wiązać nie tylko ze zmianami w samej kampanii AdWords. Z naszych doświadczeń wynika, że w niektórych przypadkach wystarczą np. minimalne zmiany w ofercie, co może zaowocować znaczącym wzrostem sprzedaży.
Podczas prowadzenia kampanii Google AdWords warto zaglądać regularnie do zakładki ,,Wyszukiwane hasła" i szczegółowo analizować znalezione tam frazy. Można tam bowiem znaleźć szczegółowe informacje o tym, czego poszukują w wyszukiwarce użytkownicy – a stąd już tylko krok do zrozumienia potrzeb potencjalnych klientów firmy.
Wyszukiwane frazy można wykorzystać można więc wykorzystać w kampanii Google AdWords poprzez:
Dodatkowo także wśród wyszukiwanych fraz można znaleźć także wskazówki dotyczące prowadzenia innych działań promocyjnych, a nie tylko kampanii Google AdWords.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy