Zmiany w Google AdWords nabrały prędkości. Niemal każdego dnia w nowej wersji panelu użytkownika pojawiają się kolejne aktualizacje. Tym razem totalnie zmieniono planer słów kluczowych, a wprowadzone rozwiązania zdecydowanie nie ułatwiają korzystania z tego narzędzia.
Każdy, kto korzysta na co dzień z Google AdWords, na pewno zauważył, że dobrze znane funkcje czy zakładki dość dynamicznie zmieniają swoje miejsca, a liczba nowych, dodatkowych opcji rośnie z dnia na dzień. Niedawno Google wprowadził nową wersję planera słów kluczowych – jednego z podstawowych narzędzi pozwalających stworzyć i zoptymalizować kampanię reklamową AdWords. Niestety, nowy planer nie jest jeszcze dostępny w pełnej i kompletnej postaci – brak niektórych istotnych funkcji.
Przede wszystkim planer zyskał nowy wygląd odpowiadający odświeżonemu interfejsowi Google AdWords. Opcje dostępne do tej pory w pionowym menu po lewej stronie listy z propozycjami nowych fraz zostały przeniesione nad listę (filtrowanie wyników, dodanie wykluczających słów kluczowych czy wyznaczenie zakresu dat). Zniknął również widoczny wcześniej po prawej stronie boks „Twój plan” umożliwiający zarządzanie wybranymi frazami – zapisanie ich na koncie, pobranie lub przejrzenie. Teraz przejście do planu możliwe jest dzięki kliknięciu odpowiedniej zakładki z widocznej w lewym górnym rogu listy. W planie nie wyświetlają się jednak już prowadzone przez nas kampanie i grupy reklam.
W związku z tym największy problem stanowi dodawanie nowych słów kluczowych do już istniejących grup reklam – a temu przede wszystkim powinien służyć planer. W jego nowej wersji, by wyszukać nowe frazy, możemy wpisać tylko trzy hasła:
Po ich wpisaniu planer proponuje nam mniej lub bardziej odpowiednie nowe słowa kluczowe prezentując je w tabeli, która wygląda nieco inaczej, niż dotychczas:
W kolumnie o nieintuicyjnie brzmiącej nazwie „Stan konta” można od razu zobaczyć, czy dane słowo kluczowe jest już przypisane do którejś z naszych kampanii czy grup reklam. Pozostałe parametry informują nas – tak, jak do tej pory – o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań, nasileniu konkurencji oraz udziale danego słowa w wyświetlanych reklamach.
W tabeli nie znajdziemy już informacji o wartości sugerowanej stawki za kliknięcie (CPC). Zastąpiono ją dwiema wartościami: niską i wysoką stawką za znalezienie się na górze strony. Jak wskazano w dokumentacji Google AdWords: jest to dolna i górna granica wyznaczająca „zakres stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony (na podstawie Twojej lokalizacji i ustawień w sieci wyszukiwania). Średni CPC Twoich słów kluczowych może mieć inną wartość”.
Modyfikując tabelę możemy wprowadzić jeszcze dwie dodatkowe kolumny: (1) udział w wyświetleniach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania oraz (2) średnią pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Jak łatwo zauważyć, w nowym planerze brak tak podstawowej funkcji, jak możliwość dodawania wybranych słów kluczowych do istniejących kampanii. Jak więc to zrobić?
Aby zapisać słowa kluczowe wyszukane za pomocą planera, możemy skorzystać z opcji „Dodaj do planu”, która pokaże się nad tabelą, gdy zaznaczymy wybrane przez siebie słowa:
Intuicja podpowiada, że w tym miejscu będziemy mogli wybrać konkretną grupę reklam, do której dodamy wybrane frazy. Niestety, obecnie planer umożliwia nam jedynie utworzenie nowej grupy reklam z tymi właśnie słowami. Co ważne, nowa grupa nie od razu pojawi się na liście wszystkich naszych grup reklam – system przez dłuższą chwilę synchronizuje nowe dane z planera z dotychczas stworzonymi kampaniami.
W przypadku rozbudowanego konta z wieloma kampaniami i grupami reklam tworzenie nowej grupy w planerze tylko po to, by przenieść słowa kluczowe na swoje konto AdWords nie ma większego sensu. Wygodniejszą ścieżką postępowania będzie skorzystanie z opcji „Pobierz propozycje słów kluczowych” widocznej po prawej stronie okna wyszukiwania. Planer wyeksportuje słowa kluczowe wraz z pozostałymi danymi do pliku CSV, który powinien automatycznie się pobrać po kliknięciu w polecenie.
Frazy zapisane w pliku należy najzwyczajniej przekopiować i dodać ręcznie do wybranej grupy reklam.
Zmiany wprowadzone w planerze słów kluczowych w zamyśle ich twórców mają zapewne służyć ułatwieniu obsługi tego narzędzia. Jednak udostępnienie użytkownikom jego niepełnej i nie do końca zsynchronizowanej z systemem AdWords wersji rodzi wiele komplikacji.
Choć żaden z zaprezentowanych sposobów dodawania nowych słów kluczowych z planera do istniejących i aktywnych kampanii nie jest ani prosty, ani intuicyjny, nowa przejściowa i niepełna wersja planera słów kluczowych nie daje obecnie innej możliwości. Nie wiadomo niestety, kiedy ten problem zostanie rozwiązany – obsługa techniczna Google AdWords nie potrafiła udzielić odpowiedzi na to pytanie.
Przeczytaj także: „Planer słów kluczowych przechodzi metamorfozę”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy