Facebook po raz kolejny zmienia algorytm wyświetlania postów w news feedzie. Zmiany mają na celu ograniczenie zasięgu wpisów publikowanych tylko po to, by zbierać lajki i inne reakcje.
Twórcy Facebooka doszli do wniosku, że nie zawsze treści, które zbierają najwięcej reakcji użytkowników (np. polubień czy udostępnień) są też treściami najbardziej wartościowymi – jednak dzięki działaniu odpowiednich algorytmów ich zasięg oddziaływania jest znacznie większy niż w przypadku mniej popularnych treści. Dlatego właściciele stron internetowych muszą szykować się na zmiany. Dzięki systemom samouczącym się (ang. machine learning) treści zawierające przede wszystkim zachęty do reakcji i mające na celu budowanie zasięgów mają być eliminowane, a w ich miejsce mają być publikowane bardziej wartościowe posty.
Twórcy Facebooka doszli do wniosku, że czasami najbardziej angażujące treści o największych zasięgach to jednocześnie treści, które nie są dla przeciętnego użytkownika zbyt wartościowe. Dlatego teraz premiowane wysokimi pozycjami mają być posty dostarczające użytkownikom wartościowych informacji, a nie te służące wyłącznie budowaniu zasięgów stron. Twórcy treści, którzy do tej pory liczyli głównie na reakcje użytkowników, muszą się więc poważnie liczyć z obcinaniem zasięgów i zmniejszeniem widoczności w news feedzie.
Warto jednak dodać, że istnieje kilka wyjątków, których zmiany mają nie dotknąć – są to posty z prośbami o pomoc, porady lub rekomendacje, np. informacje o zaginionych osobach czy zbiórkach pieniędzy.
W ostatnim czasie pracownicy Facebooka przejrzeli setki tysięcy postów, by sprawdzić w jaki sposób ich twórcy zachęcają użytkowników do reakcji na wpis. Wnioski z analizy zostały wykorzystane do udoskonalenia mechanizmów systemów samouczących się, które teraz będą decydowały o tym, jakie treści będą na Facebooku premiowane wysokimi pozycjami.
Dodatkowo także – jak można przeczytać w oficjalnym komunikacie – Facebook po raz kolejny przyjrzy się postom kierującym do witryn o niskiej jakości, co ma ograniczyć rozprzestrzenianie się spamu czy treści wprowadzających w błąd użytkowników.
Nowa strategia działania Facebooka, czyli premiowanie wartościowych treści i ograniczenia znaczenia postów, których jedynym celem jest zbieranie polubień, to z pewnością kiepska wiadomość dla właścicieli stron ograniczających swoją obecność w mediach społecznościowych do kolekcjonowania lajków. Z całą pewnością jest to jednak dobra informacja dla użytkowników – zwłaszcza, że obecnie facebookowy news feed staje się dla wielu osób kolejnym kanałem informacyjnym. Jeśli więc systemy samouczące się Facebooka zostały przygotowane w odpowiedni sposób i naprawdę będą premiować wartościowe posty, to zyskają na tym wszyscy – użytkownicy oraz właściciele firmowych stron dostarczających użytecznych dla społeczności informacji. Dla wielu może to być natomiast okazja do zmiany swojej strategii obecności na Facebooku (zobacz więcej w naszym artykule „Jaka strategia działania na Facebooku będzie najlepsza?”).
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy