Przed utworzeniem swojej pierwszej kampanii Google Ads warto zapoznać się ze słownikiem najważniejszych pojęć, związanych z kampaniami w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej.
Dlaczego jest to tak istotne? Tylko dzięki poznaniu najważniejszych pojęć i wskaźników można precyzyjnie ustawić swoją kampanię Google Ads (AdWords), a następnie skutecznie ją optymalizować – tak, by realizować swoje biznesowe cele.
Przyjrzyjmy się więc najważniejszym pojęciom, które trzeba koniecznie znać przed stworzeniem kampanii. By łatwiej było je odszukać, pojęcia zostały ułożone w kolejności alfabetycznej
Aukcja Google Ads to proces, w trakcie którego ustalana jest kolejność reklam, jej pozycję i stawkę za kliknięcie (tzw. CPC, o którym więcej piszemy w dalszej części artykułu). Aukcja przeprowadzana jest za każdym razem, gdy w Google przeprowadzane jest wyszukiwanie.
Inaczej niż przy „zwykłych” aukcjach, tutaj nie musi wygrać ten reklamodawca, który ma największy budżet – istotny jest także Wynik Jakości.
Call to action – znane także jako wezwanie do działania lub CTA - powinno być nieodłączną częścią każdego przekazu reklamowego, w tym reklamy Google Ads. Dzięki temu można przekazać, na czym nam najbardziej zależy w działaniu (np. sprawdź ofertę, zapisz się do newslettera, skorzystaj z rabatu, itp.). Wygrywają tutaj zarówno klient, jak i reklamodawca - ten pierwszy wie, jaką czynność może wykonać, więc nie czuje się zagubiony (np. na stronie), natomiast ten drugi dzięki CTA zwiększa szanse na to, że potencjalny klient wykona tę akcję, na której nam najbardziej zależy.
CPC to inaczej cost per click – kwota, którą reklamodawca musi zapłacić za kliknięcie w daną reklamę. Podczas ustawiania kampanii można podać tzw. max CPC, czyli maksymalną kwotę, którą reklamodawca chce wydać na jedno kliknięcie, natomiast w raportach Google Ads podawany jest średni CPC, czyli średni koszt kliknięć w reklamy w danym okresie.
Warto tutaj pamiętać, że branża branży nierówna - w niektórych przypadkach za kliknięcia trzeba naprawdę słono zapłacić. Czytaj: Poznaj słowa kluczowe, za które w Google AdWords zapłacisz najwięcej.
CTR to stosunek liczby kliknięć w reklamę Google Ads do liczby jej wyświetleń – dzięki temu można ocenić, jak często użytkownicy, którzy widzą reklamę, klikają w nią. Jak nietrudno się domyślić – im wyższy jest CTR, tym lepiej.
Bez stosowania dopasowań słów kluczowych nie można w pełni kontrolować tego, w jaki sposób reklamy się wyświetlają i na jakie hasła.
Obecnie Google umożliwia ustawienie pięciu dopasowań: dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe oraz dopasowanie wykluczające. To właśnie od nich zależy, czy reklamy będą się wyświetlać przy szerokich zapytaniach, czy tylko tych, których słowo kluczowe wygląda identycznie jak zapytanie lub czy nie wyświetli się w ogóle na dane zapytanie.
Adytor Google Ads to aplikacja, która umożliwia zarządzanie kampaniami swoimi kampaniami. Dzięki niej można wprowadzać jednocześnie wiele zmian (co przydaje się przy rozbudowanych działaniach), dodatkowo na swoim koncie można działać bez dostępu do Internetu (wystarczy tylko przesłać zmiany na swoje konto).
Google Analytics to darmowe narzędzie Google do analizy ruchu na stronie internetowej i zachowania użytkowników (np. ile czasu użytkownicy spędzili na stronie po kliknięciu w daną reklamę, ile odwiedzili podstron, ilu z nich złożyło zamówienie).
To właśnie dane dotyczące zachowania użytkowników na stronie powinny być podstawą do ewentualnych zmian w kampanii, dlatego od połączenia kont Google Ads i Google Analytics należy rozpocząć każde prowadzenie kampanii.
Konwersja to jedno z najważniejszych pojęć w optymalizacji swojej kampanii Google Ads (AdWords). Przed rozpoczęciem działań należy bowiem ustawić konwersję – czyli cel, na którego realizacji zależy nam najbardziej (np. złożenie zamówienia, wejście na konkretną podstronę, zapisanie się do newslettera, telefon do firmy, itp.), a następnie ustawić ją jako konwersję w swojej kampanii. Dzięki temu praktycznie już od pierwszych dni będzie wiadomo, na ile kampania jest skuteczna i realizuje założenia – wszystko to dzięki monitorowaniu liczby konwersji w ramach kampanii czy poszczególnych grup reklam.
Planer fraz to bezpłatne narzędzie Google, dzięki któremu można poznać frazy, przydatne w danej kampanii. Aby z niego skorzystać, wystarczy w odpowiednim polu wpisać słowa kluczowe związane z ofertą lub podać adres docelowej strony internetowej. W ciągu zaledwie kilku sekund Google wyświetli nowe propozycje oraz ich szacowane statystyki i stawki za kliknięcie.
Kluczowe frazy występują w każdej kampanii – są to słowa kluczowe, na które reklama się wyświetla. W zależności od dobrania fraz i ich dopasowania reklama może wyświetlać się szeroko (czasem niestety nawet na zbyt ogólne hasła), można też mocno te wyświetlenia zawęzić – wszystko zależy od odpowiednich ustawień.
W ramach każdego konta Google Ads można tworzyć nowe kampanie, a w ramach kampanii można tworzyć kolejne grupy reklam. Z kolei w ramach poszczególnych grup dobierane są słowa kluczowe, tworzone są też nowe reklamy. Bez utworzenia reklam, dobrania słów kluczowych i utworzenia grup reklam nie można utworzyć i uruchomić danej kampanii.
Wynik Jakości to podawana w skali od 1 do 10 ocena jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych, na które trafiają użytkownicy po kliknięciu w reklamę. W ustaleniu Wyniku Jakości Google bierze pod uwagę trzy czynniki: przewidywany CTR (przewidywany stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń tej reklamy na dane słowo kluczowe), trafność reklamy (czyli dopasowanie fraz do treści samej reklamy) oraz przewidywaną opinię użytkowników o stronie docelowej.
Jesteś zainteresowany innymi ważnymi pojęciami, powiązanymi z kampanią Google Ads? Zajrzyj do naszego darmowego Słownika Google Ads.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy