60 zł za kliknięcie w reklamę? W niektórych kampaniach AdWords jest to możliwe. Sprawdź, w przypadku jakich fraz i jakich branż reklamodawcy muszą sięgać do kieszeni głębiej niż inni.
Jeśli o najdroższych stawkach za kliknięcie chcielibyśmy opowiedzieć w dużym skrócie, to podsumowanie wyglądałoby tak - najwięcej trzeba za kliknięcie zapłacić w przypadku, gdy:
A na koniec ciekawostka - bardzo drogie są też słowa kluczowe, związane z pozycjonowaniem i prowadzeniem kampanii AdWords.
Jeśli u potencjalnego klienta pojawi się problem, który wymaga natychmiastowej pomocy, trudno oczekiwać, że będzie on brał po uwagę kilka różnych ofert, a decyzję o wyborze konkretnego wykonawcy podejmie po głębokim namyśle. Jeśli samochód staje na środki drogi lub zalewamy naszego sąsiada z dołu, bierzemy zazwyczaj smartfona do ręki i w wyszukiwarce szukamy pomocy, czyli kontaktu do fachowca. W takim wypadku zazwyczaj wygrywa ten reklamodawca, który znajdzie się wysoko na liście wyników wyszukiwania, czyli wśród płatnych linków AdWords - to dlatego panuje tu tak duża konkurencja.
Przykładowe frazy wraz z sugerowaną stawką za kliknięcie (wg. plannera słów kluczowych) to:
Wysokie stawki za kliknięcia pojawiają się także w przypadku fraz związanych z produktami czy usługami bankowymi, ubezpieczeniami, kwestiami finansowymi czy prawnymi - czyli wszędzie tam, gdzie działają duże firmy, obracające zazwyczaj dużymi pieniędzmi i gdzie zysk (nawet na jednej transakcji czy w przypadku jednego klienta) jest najczęściej na tyle duży, że można wydać spore pieniądze na kampanie Google AdWords.
Przykładowe frazy wraz z sugerowaną stawką za kliknięcie (wg. plannera słów kluczowych) to:
Z wysokimi stawkami za kliknięcie często można się spotkać wtedy, gdy transakcje kupna-sprzedaży są dokonywane między dwiema firmami, a nie między firmą i klientem indywidualnym.
Przykładowe frazy wraz z sugerowaną stawką za kliknięcie (wg. plannera słów kluczowych):
Jeśli powyższe kwoty jeszcze nie robią większego wrażenia, to na koniec zostawiliśmy prawdziwą ciekawostkę - koszty CPC związane z pozycjonowaniem i prowadzeniem kampanii AdWords, sięgające nawet 60 zł za jedno kliknięcie!
Jak wytłumaczyć tak wysokie stawki? Choć oczywiście na to pytanie trudno odpowiedzieć ze 100-procentową pewnością, wpływ na to zapewne mają trzy powyższe przyczyny - agencji zajmujących się pozycjonowaniem czy prowadzeniem kampanii AdWords jest na rynku sporo, więc mamy tu do czynienia z dużą konkurencją, ponadto spora grupa firm wydaje naprawdę duże pieniądze na prowadzenie działań w wyszukiwarce Google, a na dodatek rozliczenia za usługi prowadzone są niemal zawsze między firmami. Wszystko to sprawia, że koszty za kliknięcia windowane są do tak wysokiego poziomu, niespotykanego wręcz w innych branżach.
Przykładowe frazy wraz z sugerowaną stawką za kliknięcie (wg. plannera słów kluczowych):
O tym, które reklamy wyświetlą się wśród płatnych wyników, na jakich pozycjach oraz jaki będzie ostateczny koszt za kliknięcie w reklamę (CPC), decyduje aukcja AdWords. Maksymalny CPC, ustawiony przez reklamodawcę podczas tworzenia kampanii AdWords, ma ogromne znaczenie podczas aukcji, ale (na szczęście) nie jest jedynym czynnikiem, decydującym o pozycji reklamy.
Google - który szczyci się tym, że jego wyszukiwarka ma być przyjazna przede wszystkim użytkownikom, a nie reklamodawcom, którzy dysponują największymi budżetami - wprowadziło bowiem zasadę, że czołowe miejsca wśród wyników wyszukiwania nie są zarezerwowane wyłącznie dla najbogatszych reklamodawców. Podczas aukcji brane są bowiem pod uwagę trzy elementy, składające się na Wynik Jakości (choć warto pamiętać, że pod uwagę nie jest brany sam Wynik), czyli:
Czytaj więcej: Dlaczego aukcja AdWords ma tak duże znaczenie przy prowadzeniu kampanii?
Choć jedną z ważniejszych zalet prowadzenia kampanii Google AdWords jest możliwość samodzielnego ustawienia, jaki budżet można przeznaczyć na kampanię, to jednak niektórych kwestii nie da się pominąć, np. stawek za kliknięcie.
Czytaj także: Ile trzeba wydać, żeby zarobić? Szacunkowe koszty kampanii Google AdWords
Wysokie stawki, zaczynające się np. od kilku lub kilkunastu złotych w górę, oznaczają, że nie ma co liczyć na spektakularny wzrost klientów dzięki prowadzeniu kampanii za 400 zł np. na terenie całej Polski. Oczywiście, pojedyncze kliknięcia zawsze się znajdą, ale przecież nie chodzi o zwiększenie o kilka procent ruchu na stronie, tylko o pozyskanie klientów.
Nie przekonujemy tu jednak, że już na starcie trzeba się poddać w kwestii Google AdWords, a swoje kroki lepiej skierować do drukarni, by za 400 zł nadrukować ulotek i wręczać je przypadkowym przechodniom. Wręcz przeciwnie - w takim wypadku nad kampanią warto trochę posiedzieć i przetestować różne rozwiązania, takie jak:
Takich sposobów można wymienić jeszcze kilka - najważniejsze to znaleźć odpowiednie dla siebie rozwiązanie, nieważne czy samodzielnie czy z pomocą ekspertów od kampanii Google AdWords.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy