Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sprawdź, czy dzięki połączeniom z kampanii AdWords pozyskujesz klientów

Śledzenie informacji o połączeniach telefonicznych pomaga ocenić, czy dzięki kampanii Google AdWords reklamodawca realizuje swoje biznesowe cele i skutecznie pozyskuje klientów.

Miarą skuteczności każdej kampanii AdWords jest pozyskanie klientów, a nie wygenerowanie większego ruchu na firmowej stronie internetowej – dlatego tak ważne jest, by śledzić i analizować te wyniki, które naprawdę mają znaczenie w biznesie. Śledzenie połączeń telefonicznych, które są efektem prowadzenia kampanii Google AdWords, to jeden ze sposobów mierzenia jej skuteczności. Choć Google w dużym stopniu chroni prywatność użytkowników, co oznacza, że wielu danych po prostu nie udostępnia, to jednak nawet te informacje, do których reklamodawcy mają dostęp, pozwalają już z grubsza ocenić, czy kampania AdWords spełnia założone wcześniej cele czy nie.

W analizie informacji o połączenia telefonicznych mogą przydać się takie informacje jak:

Statystyki dotyczące rozszerzeń połączeń w reklamie tekstowej AdWords

Rozszerzenia – w tym rozszerzenia połączeń – na stałe zagościły już w kampaniach AdWords. Dzięki ustawieniu na poziomie kampanii, grupy reklam czy całego konta, w reklamie widoczny jest firmowy numer wraz z wezwaniem do działania: „Zadzwoń”. Rozszerzenie nie musi się wyświetlać zawsze wtedy, gdy wyświetla się sama reklama – aby tak się stało, należy mieć wystarczająco wysoki ranking reklamy, a sama reklama musi być publikowana na odpowiednio wysokiej pozycji wśród innych płatnych wyników.

Podczas tworzenia nowego rozszerzenia, reklamodawca podaje swój numer telefonu, może też zaznaczyć opcję dotyczącą rejestru połączeń. Jeśli zdecyduje się ją włączyć, Google automatycznie utworzy konwersję. Dotyczące jej ustawienia widoczne będą na podstronie „Konwersje”. Aby zmienić domyślne ustawienia (np. okno konwersji czy minimalna długość połączenia, które ma zostać uznane jako konwersja), wystarczy wejść na tę podstronę, odnaleźć „Połączenia z reklam”, a następnie dokonać zmian i je zapisać.

Statystyki dotyczące skuteczności rozszerzenia (np. liczba kliknięć w reklamę z rozszerzeniem, liczba wyświetleń, średni koszt za kliknięcie, liczba konwersji, itp.) widoczne są w zakładce „Rozszerzenia reklam” (w starej wersji panelu) lub „Reklamy i rozszerzenia” (w nowej wersji panelu).

Raport połączeń telefonicznych

Raport połączeń telefonicznych to prawdziwa kopalnia wiedzy dla wszystkich reklamodawców, którzy stawiają przede wszystkim na kontakt telefoniczny ze swoimi klientami. W kolejnych kolumnach można znaleźć dokładne godziny połączenia (rozpoczęcia i zakończenia rozmowy z klientem), czas trwania połączenia, trzy pierwsze cyfry z numeru osoby dzwoniącej, informacja, czy połączenie zostało odebrane czy nie, źródło i typ połączenia, współczynnik klikalności numeru (PTR, czyli liczbę odebranych połączeń podzieloną przez liczbę wyświetleń numeru) oraz informacje, z jakiej kampanii, grupy reklam, słowa kluczowego i reklamy uzyskano dane połączenie.

Co ważne, w informacji o połączeniach można znaleźć wszystkie połączenia, wykonane przez użytkowników, którzy kliknęli numer telefonu lub wybrali numer Google do przekazywania połączeń.

Aby sprawdzić szczegóły dotyczące połączeń telefonicznych, należy w poprzedniej wersji panelu przejść do zakładki „Wymiary” i wybrać „Widok: szczegóły połączeń”. W nowej wersji należy natomiast kliknąć w przycisk „Raporty”, następnie wybrać „Wstępnie zdefiniowane raporty” → „Podstawowe” → „Szczegóły połączeń”.

Śledzenie kliknięć w przyciski umieszczone na firmowej stronie internetowej 

Dzięki śledzeniu połączeń z numerem telefonu w witrynie wiadomo, jak wiele wejść na stronę mobilną z reklamy AdWords kończy się kliknięciem w banner i nawiązaniem połączenia. Proces ten wygląda najczęściej następująco: użytkownik po kliknięciu w reklamę wchodzi na firmową stronę, przegląda zawarte tam informacje i klika w umieszczony na stronie numer telefonu, by nawiązać połączenie. Google może to liczyć jako konwersję (realizację celu), jeśli reklamodawca dokona kilku zmian w kodzie na podstronie, gdzie umieszczony jest klikalny numer.

Aby to zrobić, należy dodać konwersję „Połączenia telefoniczne”, wstawić ustawienia (np. nazwa, wartość, minimalna długość połączenia, które zostanie uznane jako konwersja, okno konwersji, itd). Po utworzeniu konwersji Google wygeneruje fragment kodu, który następnie należy dodać do kodu witryny.

Statystyki reklamy tekstowej typu „Tylko połączenie”

Reklamy typu „Tylko połączenie”, które widoczne są w wyszukiwarce Google, łatwo odróżnić od innych – tu głównym celem nie jest przekierowanie użytkowników do witryny, tylko zachęcenie ich od razu do wykonania połączenia telefonicznego. Rozwiązanie to może się sprawdzić w sytuacji, gdy prowadzimy w wyszukiwarce Google kampanię wizerunkową, a duża część użytkowników przy wpisaniu nazwy firmy do pola wyszukiwania nie będzie tak naprawdę szukała informacji o firmie, tylko kontaktu do niej. Tego typu reklama może też być przydatnym rozwiązaniem dla tych firm, które nie zmieniały ostatnio swojej witryny, a więc nie jest ona dostosowana do urządzeń mobilnych i trudno się z niej korzysta na smartfonach. Po kliknięciu w nagłówek reklamy typu „Tylko połączenie” użytkownik nie przechodzi bowiem na docelową podstronę, tylko od razu może wykonać połączenie.

Reklamy typu „Tylko połączenie” różnią się od standardowych reklam tekstowych – numer telefonu do firmy widoczny jest w nagłówku reklamy razem z komunikatem „Zadzwoń do firmy…” i z nazwą firmy. Dopiero poniżej znajduje się tekst reklamy, a obok – duży symbol telefonicznej słuchawki ze słowem „Zadzwoń”. Numer wyświetlany jest zawsze, a nie tylko w niektórych przypadkach jak w reklamach z rozszerzeniem połączeń. Z reklamą mogą się też wyświetlać rozszerzenia lokalizacji, rozszerzenia informacji w witrynie i rozszerzenia objaśnień.

Statystyki reklam „Tylko połączenie” są – podobnie jak w przypadku standardowych reklam – widoczne w zakładce „Reklamy” (w starej wersji panelu) lub „Reklamy i rozszerzenia” (w nowej wersji panelu).

Informacja o konwersjach, które Google tworzy automatycznie w panelu AdWords

Konwersje, które w panelu AdWords Google tworzy samodzielnie, to nowość, wprowadzona ponad miesiąc temu na kontach tych reklamodawców, którzy mają połączone konto AdWords z kontem Google Moja Firma. Google podaje tu bowiem informacje o wyszukiwaniach lokalnych – połączeniach telefonicznych, poszukiwaniu przez użytkownika informacji o dojeździe do siedziby firmy, wizytach w firmowej witrynie czy wykonanych innych czynnościach, np. zamówieniach czy wyświetleniach menu. 

Aby informacje te były widoczne na koncie, należy utworzyć wizytówkę Google Moja Firma i połączyć ją z kontem AdWords podczas tworzenia rozszerzenia lokalizacji. Jeśli wizytówka została już utworzona wcześniej, konta wystarczy ze sobą połączyć – w takim wypadku z poziomu konta AdWords wysyła się prośbę o połączenie kont pod wskazany adres, a na koncie Google Moja Firma trzeba zaakceptować prośbę.

Po połączeniu kont Google utworzy konwersje samodzielnie (reklamodawca nie musi dokonywać tam żadnych zmian). Widoczne będą na podstronie „Konwersje”, a wśród nich znajdzie się m.in. pozycja „Kliknij, aby połączyć”, która oznacza kliknięcie w przycisk „Zadzwoń”, by połączyć się z firmą. Niestety, informacje będą tu podane dla całego konta, bez podziału na kampanie czy grupy reklam.

Czytaj także: Google automatycznie tworzy konwersje w kampaniach AdWords

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.