Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Na czym polegają kampanie lokalne w Google Ads?

Kampanie lokalne pomagają doprowadzić klientów do realnie istniejącego miejsca – sklepu stacjonarnego, restauracji czy hotelu. Jak z nich korzystać w systemie Google Ads? Jakie wymagania trzeba spełnić, by zyskać dostęp do kampanii lokalnych?

Kampanie lokalne pozwalają promować sklep lub usługi tam, gdzie poszukują ich klienci mogący realnie do danego miejsca trafić. Kampanie lokalne funkcjonują na styku Google Ads i Google Moja Firma, dlatego reklamy z tego typu kampanii wyświetlają się zarówno w sieci wyszukiwania Google, jak i na Mapach Google oraz w serwisie YouTube i na stronach partnerów Google. Jakie warunki trzeba spełnić, aby skonfigurować kampanię lokalną i pozyskiwać klientów poza siecią?

Wymagania dla konta, na którym chcemy utworzyć kampanię lokalną

Kampanii lokalnej nie można ustawić na każdym koncie, musi ono spełnić określone wymagania. Z tego powodu nie da się jej uruchomić na nowym koncie – należy w tym celu wykorzystać konto Google Ads, na którym wcześniej prowadzone były już inne kampanie dla danego miejsca. Dlaczego?

Pierwszym warunkiem, który trzeba spełnić, aby utworzyć na koncie Google Ads kampanię lokalną, jest powiązanie konta Google Ads z kontem Google Moja Firma, na którym z kolei trzeba mieć minimum 90% zweryfikowanych wizytówek (czyli lokalizacji potwierdzonych kodem wysyłanym pocztą przez Google pod wskazany do weryfikacji adres). Kampanii lokalnej nie można utworzyć dla jednej lokalizacji, Google wymaga posiadania kilku rzeczwistych punktów usługowych czy sklepów. Konta Google Ads i Google Moja Firm można powiązać dzięki rozszerzeniu lokalizacji – dowiedz się więcej na ten temat w artykule „Rozszerzenia lokalizacji – co warto o nich wiedzieć?” Kolejnym wymogiem jest skonfigurowanie na koncie konwersji polegającej na wizycie w siedzibie firmy (sklepie, restauracji, serwisie rowerowym itp.). Trzeba przy tym pamiętać, że taka możliwość nie jest dostępna dla wszystkich reklamodawców:

Konwersje polegające na wizycie w sklepie tradycyjnym są dostępne tylko dla wybranych reklamodawców. Są one np. niedostępne dla reklamodawców, którzy uwzględniają kategorie obejmujące obiekty chronione powiązane z opieką zdrowotną, religią, treściami dla dorosłych i dziećmi.

Kolejnym wymaganiem jest odpowiednia liczba wyświetleń i kliknięć – to na jej podstawie Google szacuje, jaka część interakcji z reklamą zakończyła się wizytą w punkcie stacjonarnym. Cały proces konfigurowania tzw. konwersji polegającej na wizycie w sklepie tradycyjnym wymaga wsparcia opiekuna konta przypisanego do niego przez Google. Jeśli taka osoba z obsługi Google Ads nigdy nie kontaktowała się z właścicielem konta, można skorzystać z telefonicznej pomocy Google Ads, dzwoniąc pod numer 800 253 500 (aby uzyskać połączenie ze specjalistą Google Ads, trzeba będzie podać numer konta Google Ads, dlatego warto się na nie przed rozmową zalogować). Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule w Centrum Pomocy Google Ads: Informacje o konwersjach polegających na wizycie w sklepie tradycyjnym.

Konfiguracja kampanii lokalnej na koncie Google Ads

Utworzenie kampanii lokalnej będzie możliwe dopiero wtedy, gdy na koncie będą zliczane konwersje po odwiedzeniu sklepu stacjonarnego (inaczej ten rodzaj kampanii nie będzie w ogóle widoczny na etapie konfiguracji nowej kampanii w panelu Google Ads). Kampanię ustawia się w ten sam sposób, jak pozostałe typy kampanii w Google Ads.

Aby skonfigurować kampanię lokalną, po zalogowaniu do Google Ads należy wybrać z lewego menu „Kampanie”, kliknąć w ikonę plusa i w „Nowa kampania”. Na ekranie z rodzajami kampanii należy wybrać „Kampania z wizytami w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje”. Następnym krokiem jest wybór lokalizacji, które mają być promowane w kampanii (nie trzeba reklamować wszystkich punktów czy sklepów stacjonarnych). Lista lokalizacji do wyboru będzie zawierała wszystkie adresy z wizytówek z powiązanego wcześniej z kontem Google Ads konta Google Moja Firma. Inaczej, niż w przypadku pozostałych typów kampanii, w kampanii lokalnej nie można ręcznie ustawić lokalizacji. Kampania kierowana będzie automatycznie na lokalizacje zapisane na koncie Google Moja Firma oraz ich najbliższą okolicę. Jedyną zmianą, jaką można w tym zakresie wprowadzić, jest wykluczenie określonych lokalizacji.

W kolejnym kroku, tak, jak w zwykłej kampanii, podaje się jej nazwę, język, budżet, strategię ustalania stawek (domyślnie ustawiona to „Maksymalizuj wartość konwersji”) oraz czas trwania kampanii (sugerowane przez Google minimum to 30 dni).

Reklamy z kampanii lokalnej mogą wyświetlać się m.in. na Mapach Google, w wyszukiwarce, w sieci reklamowej i w serwisie YouTube. Z tego względu ich tworzenie przypomina tworzenie reklam elastycznych – w panelu uzupełnia się kolejno nagłówki reklam, ich teksty, tzw. wezwanie do działania, końcowy adres URL i wyświetlaną ścieżkę, można również wgrać grafiki z logo oraz inne obrazy (np. zdjęcia sklepu). Z tych zasobów Google generuje potem reklamy odpowiednie do miejsca wyświetlania (mogą się wyświetlić np. jako sam tekst lub jako reklamy graficzne).

Szczegółowe informacje na temat ustawiania kampanii lokalnej można znaleźć w artykule „Konfigurowanie kampanii lokalnej” dostępnym w Centrum Pomocy Google Ads. Google opublikowało również anglojęzyczny tutorial krok po kroku przeprowadzający przez tworzenie pierwszej na koncie kampanii lokalnej (film można obejrzeć z polskimi napisami, jednak wszystkie czynności wykonywane są na anglojęzycznej wersji panelu Google Ads. Materiał dostępny jest na YouTube na oficjalnym kanale Google Ads.

Podsumowanie

Choć kampanie lokalne przez swoją nazwę mogą wydawać się idealnym rozwiązaniem dla małego, lokalnego biznesu, tak naprawdę przeznaczone są dla nieco większych przedsiębiorstw – choćby przez wymóg posiadania kilku lokalizacji stacjonarnych (sklepów czy punktów usługowych) czy wystarczającą liczbę konwersji. Spełnienie wszystkich wymagań koniecznych do uruchomienia kampanii lokalnej wymaga także dużego nakładu czasu (choćby przez konieczność kontaktowania się z konsultantami Google Ads). Dlatego warto zdać się na specjalistów lub skorzystać z innych typów kampanii pozwalających w łatwy sposób dotrzeć do klientów, którzy są najbliżej. Więcej na ten temat przeczytasz w tekście „Google Ads dla lokalnego biznesu”.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.