Audyt kampanii AdWords nie powinien być traktowany jak koszt, tylko jak inwestycja – może on przynieść wymierne oszczędności czy cenną wiedzę o zachowaniach i potrzebach klientów.
Często zdarza się, że ustawienia kampanii, a następnie prace nad nią, nie są prowadzone w optymalny sposób i nie przynoszą tych efektów, na których szczególnie zależy reklamodawcy. W takim wypadku pomocny może okazać się wykonany przez ekspertów AdWords audyt kampanii. Takie doradztwo może przynieść kilka wymiernych korzyści:
W wielu przypadkach audyt i zastosowanie zawartych w nich wskazówek mogą oznaczać realne oszczędności i zwiększenie zwrotu z inwestycji w AdWords. Ogromne znaczenie mają dopasowanie stawek za kliknięcie, dopasowanie struktury konta AdWords, dobranie odpowiedniej strategii ustalania stawek za kliknięcie czy praca nad poprawieniem Wyniku Jakości, która pozwala na osiągnięcie lepszych pozycji z reklam i lepsze stawki za kliknięcia. Audyt pomaga też odpowiedzieć na pytanie, czy wszystkie elementy oferty powinno się promować za pomocą kampanii – czasem bowiem nie ma na to wystarczające budżetu, poza tym jest najzwyczajniej w świecie nieopłacalne, ponieważ zyski nie są wystarczające duże.
Kilkakrotnie pisaliśmy już, że prowadzenie kampanii nigdy nie kończy się wyłącznie na jej uruchomieniu. Nieodłącznym elementem każdej kampanii powinna być jej optymalizacja, czyli wprowadzenie takich zmian, które pozwalają na realizację postawionych wcześniej celów i trafienie do odpowiedniej grupy docelowej z odpowiednim komunikatem. Jak już pisaliśmy w naszym artykule „20 unikalnych porad, które pomogą Ci w optymalizacji kampanii Adwords” poprawić można tak istotne elementy jak różne wersje reklam, różne wersje docelowej strony internetowej, rozszerzenia reklam, statystyki Google Analytics czy monitorowanie konwersji. Dzięki audytowi będzie więc wiadomo, na jakie elementy warto szczególnie zwracać uwagę podczas dalszych prac nad kampanią.
Prowadzenie kampanii AdWords zawsze powinno rozpocząć się od połączenia konta AdWords z kontem Google Analytics – pozwala to na monitorowanie zachowań użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki kampanii. Dzięki temu wiadomo, czy kampania kierowana jest do odpowiedniej grupy docelowej, a zawartość strony internetowej budzi zainteresowanie potencjalnych klientów. Warto jednak pamiętać, że celem żadnej kampanii nie powinno być wyłącznie wygenerowanie ruchu na stronie – najważniejsze jest, by pozyskać na stronę tych użytkowników, którzy są zainteresowani ofertą. Dzięki audytowi można głębiej sięgnąć do danych Google Analytics i sprawdzić, czy dzięki kampanii na stronę trafiają właśnie tacy użytkownicy.
Analiza danych z Google Analytics nie powinna kończyć się wyłącznie na samym sprawdzeniu danych. Audyt AdWords może bowiem zawierać informacje i rekomendacje dotyczące użyteczności strony internetowej – podczas prac może się bowiem okazać, że niezbędne będą zmiany na stronie, ponieważ np. najważniejsze informacje są głęboko ukryte i trudno je znaleźć lub że ścieżka zakupu nie jest zbyt intuicyjna i wielu użytkowników opuszcza koszyk nie finalizując w ogóle transakcji. Może się też np. okazać, że strona działa bardzo wolno, przez co wielu użytkowników rezygnuje z wejścia na nią albo informacja zawarta na docelowej stronie napisana jest skomplikowanym językiem lub w ogóle nie zawiera najważniejszych słów kluczowych.
Zwrócenie uwagi na wszystkie te aspekty ma ogromne znaczenie – nie tylko w przypadku prowadzenia kampanii AdWords, ale także podczas innych działań promocyjnych, które kierują użytkownika do witryny.
Dzięki audytowi AdWords można pozyskać cenne informacje, które przydatne mogą być również w innych działaniach promocyjnych. Sprawdzenie, które treści reklam budzą największe zainteresowanie lub jakie frazy najczęściej są wyszukiwane i klikane to tak naprawdę informacja o tym, jakie są potrzeby docelowej grupy. Podczas uruchamiania kampanii reklamodawca tak naprawdę stawia pewne hipotezy (dotyczące np. fraz czy treści reklam), które następnie, podczas audytu, można zweryfikować. Czasem może się okazać, że hipotezy są błędne, a potrzeby klientów są zupełnie inne. Nie zawsze musi to też być kwestia oferty, czasem wystarczy tylko zmieniać komunikat, by produkt czy usługa zaczęły się „sprzedawać” – a taką wiedzę można wykorzystać też podczas prowadzenia innych działań promocyjnych czy przygotowywania firmowej strony internetowej.
Rzadko kiedy pierwsze ustawienia kampanii AdWords są strzałem w dziesiątkę – znacznie częściej konieczne są zmiany i optymalizacja kampanii. Czasem – zwłaszcza jeśli przedsiębiorca prowadzi sam działania promocyjne i dopiero zaczyna swoją przygodę z AdWords – warto skorzystać z doradztwa ekspertów AdWords i zlecić audyt kampanii. Wielu reklamodawców w pierwszej chwili może się tego obawiać, ponieważ w głowie pojawia im się wyłącznie myśl o dodatkowych kosztach. Warto jednak pamiętać, że w dłuższej perspektywie ten wydatek nie tylko może się zwrócić, ale i przynieść także dodatkowe korzyści – począwszy od oszczędności w prowadzeniu kampanii, aż po szczegółową analizę zachowania użytkowników i wykorzystanie tej wiedzy w innych działaniach promocyjnych. Warunek jest jeden - wprowadzenie zmian, a nie tylko przeczytanie raportu i odłożenie go na półkę.
Czytaj także: „Audyt Google Adwords – jakie elementy powinien zawierać?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy