Google nie pozwala na prowadzenie kampanii Google Shopping i nie zatwierdzi takiej kampanii, jeśli strona, na której użytkownik dokonuje transakcji, nie jest zabezpieczona protokołem SSL i jeśli nie potwierdza tego certyfikat SSL.
Spora liczba przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe coraz częściej rozważa prowadzenie kampanii Google Shopping (to jeden z typów kampanii Google AdWords). Słusznie, ponieważ niekiedy działania te powinny być istotnym elementem strategii marketingowej. Zainteresowanie Google Shopping coraz częściej też obserwujemy wśród naszych klientów.
Zanim jednak rozpocznie się działania, warto pamiętać o kilku elementach - jednym z ważniejszych jest certyfikat SSL. Google nie pozwala bowiem na prowadzenie kampanii Google Shopping i nie zatwierdzi takiej kampanii, jeśli strona, na której użytkownik dokonuje transakcji, nie jest zabezpieczona protokołem SSL i jeśli nie potwierdza tego certyfikat SSL.
Oczywiście, możliwe będzie utworzenie konta w Google Merchant Center i przygotowanie pliku z danymi, ale ostatecznie konto nie przejdzie weryfikacji Google’a – w informacji zwrotnej przesłany zostanie komunikat „Konto zawieszone za naruszenie zasad: zakup niezabezpieczony”. A weryfikacja i uzyskanie akceptacji jest niezbędne do rozpoczęcia każdej kampanii Google.
Protokół SSL używany jest do bezpiecznych połączeń internetowych, a certyfikat SSL potwierdza, że transmisja danych realizowanych za pośrednictwem danej witryny jest poufna. Oznacza to po prostu, że wszystkie informacje, które są wpisywane w polach w witrynie (np. hasła użytkownika czy numery kart kredytowych), pozostają bezpieczne.
Witryny, które są zabezpieczone certyfikatem, bardzo łatwo rozpoznać - wystarczy sprawdzić informacje w polu adresu. Adres zabezpieczonej strony zaczyna się od liter „https”, a w pobliżu adresu znajduje się symbol kłódki, najczęściej w kolorze zielonym (np. w przeglądarkach Chrome i Firefox można go znaleźć po lewej stronie adresu, a w Internet Explorer - po prawej stronie). Można też kliknąć w symbol kłódki - jeśli połączenie będzie bezpieczne to powinna się ukazać informacja o tym, np. komunikat „Bezpieczne połączenie”, „Zabezpieczone połączenie” czy „Połączenie z serwerem jest szyfrowane”. Czasem obok symbolu kłódki można też znaleźć nazwę firmy, która jest właścicielem domeny, np. w przypadku banków.
Właściciele sklepów internetowych mają do wyboru trzy typy certyfikatów SSL:
certyfikaty SSL z grupy DV (Domain Validation), gdy weryfikacja danych odbywa się elektronicznie, a na certyfikacie znajduje się nazwa domeny; wydanie tych certyfikatów trwa najkrócej, jest też najtańsze;
certyfikaty SSL z grupy EV (Extended Validation), gdy weryfikacja obejmuje domenę oraz sprawdzenie danych podmiotu; przyznanie tego certyfikatu trwa dłużej niż przyznanie pozostałych, ponieważ kontrola jest bardziej szczegółowa; na koniec strona internetowa otrzymuje certyfikat z oznaczeniem nazwy właściciela, a wyświetlany na pasku adres strony internetowej ma kolor zielony.
Właściciel może wybrać też certyfikat typu Wildcard, który szyfruje dane nie tylko w pojedynczej domenie, ale także we wszystkich jej subdomenach.
Ceny najtańszych certyfikatów zaczynają się już od ok. 100 zł za rok. Za najdroższe certyfikaty (z grupy EV) trzeba zazwyczaj zapłacić minimum 1000 zł rocznie.
Jeśli właściciel sklepu internetowego chce szybko rozpocząć kampanię Google Shopping, to najprościej wybrać certyfikat z grupy DV typu Wildcard – wydanie takiego certyfikatu jest najszybsze i najtańsze, pozwala ponadto na ochronę danych także w subdomenach. Przyznanie certyfikatów z pozostałych grupy jest na pewno nieco dłuższe, droższe i bardziej pracochłonne, ale warto pamiętać, że posiadanie certyfikatów z weryfikacją właściciela na pewno wzbudza większe zaufanie internautów.
Google nie pozwala na prowadzenie kampanii Google Shopping i nie zatwierdzi takiej kampanii, jeśli strona, na której użytkownik dokonuje transakcji, nie jest zabezpieczona protokołem SSL i jeśli nie potwierdza tego certyfikat SSL. Posiadanie takiego certyfikatu oznacza, że wszystkie informacje, które są wpisywane w polach w witrynie (np. hasła użytkownika czy numery kart kredytowych), pozostają bezpieczne.
Właściciele sklepów internetowych mają do wyboru trzy typy certyfikatów SSL: z grupy DV, OV oraz EV. Można też wybrać certyfikat typu Wildcard, który szyfruje dane nie tylko w pojedynczej domenie, ale także we wszystkich jej subdomenach. Jeśli więc właściciel sklepu internetowego chce szybko rozpocząć kampanię Google Shopping, to najprościej wybrać certyfikat z grupy DV typu Wildcard – wydanie takiego certyfikatu nie dość, że jest najszybsze i najtańsze, to pozwala jeszcze także na ochronę danych także w subdomenach.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy