Reklamy Google Ads (AdWords) to nie tylko reklamy tekstowe w wyszukiwarce, błędnie utożsamiane z pozycjonowaniem strony. System Google Ads daje dziś o wiele więcej możliwości – dowiedz się, dlaczego warto z nich skorzystać! Poznaj typy kampanii dostępnych w Google Ads.
Mylone z pozycjonowaniem reklamy tekstowe Google Ads wyświetlane w wyszukiwarce to tylko jedna z możliwości, jakie daje dziś system reklamowy Google. Obecnie obok kampanii w sieci wyszukiwania w Ads możemy prowadzić także kampanie w sieci reklamowej, kampanie produktowe (Google Zakupy) oraz kampanie wideo. Czym te kampanie różnią się między sobą i kiedy warto z nich skorzystać?
Najczęściej kojarzony z Google Ads rodzaj reklam to bliźniaczo podobne do organicznych wyników wyszukiwania reklamy tekstowe w wyszukiwarce. Choć wyglądem przypominają zwykłe linki będące odpowiedzią na wpisane w wyszukiwarkę hasło i mogłoby się wydawać, że ich wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania jest efektem pozycjonowania, reklamy tekstowe działają zupełnie inaczej.
Ich wyświetlenie w odpowiednim miejscu jest efektem przemyślanych działań: doboru odpowiednich słów kluczowych, określenia ich stawek oraz, przede wszystkim, napisania samych reklam. W przeciwieństwie do wyglądu organicznego wyniku wyszukiwania, na który właściciel strony ma niewielki wpływ, reklamy tekstowe są tworzone przez reklamodawcę, który w pełni panuje nad ich treścią. System Google Ads pozwala również na zamieszczenie w reklamie linku niekoniecznie do strony głównej – dzięki temu możemy pokierować internautę bezpośrednio na interesującą go podstronę.
Co ważne, reklamy tekstowe Google Ads – cztery pierwsze – zawsze wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Oznacza to, że mniejszym ekranie laptopa lub na smartfonie bez przewijania strony zobaczymy tylko reklamy Google Ads. W przedstawionym na zrzucie ekranu przykładzie po reklamach Google dodatkowo wyświetlił mapę (co zdarza się przy wyszukiwaniach lokalnych), przez co linki organiczne znalazły się jeszcze niżej.
Dla kogo reklamy tekstowe będą odpowiednim rozwiązaniem? Dziś właściwie nie byłoby branży, produktu czy usługi, która nie promuje się w wyszukiwarce za pomocą tego typu reklamy. Zarówno sklepy internetowe, jaki i firmy usługowe mogą zyskać dzięki rozsądnie zaplanowanej i prowadzonej kampanii Google Ads. Pozwala ona docierać do klientów, którzy szukają oferty podobnej do naszej, nie tracimy więc czasu i środków na reklamowanie swoich usług czy produktów kompletnie niezainteresowanym nimi odbiorcom. Zastanawiasz się pewnie, ile taka kampania może kosztować? Na to pytanie staramy się odpowiedzieć w tekście „Szacunkowe koszty kampanii Google Ads”.
Więcej informacji na ten temat różnić pomiędzy pozycjonowaniem a reklamami tekstowymi znajdziesz natomiast w artykule „Czym Google Ads (AdWords) różni się od pozycjonowania?”
Kolejnym rodzajem reklamy dostępnym w systemie Google Ads jest reklama graficzna (dispalyowa, bannerowa) w sieci reklamowej. Pozwala ona promować produkty bądź usługi na różnych stronach internetowych współpracujących z Google. Reklamy displayowe wyświetlają się w udostępnionych przez właścicieli witryn miejscach. Każdy użytkownik strony może zobaczyć inne reklamy – ich dobór związany jest z ustawieniami wyszukiwarki i historią wyszukiwania. Ustawiając kampanię bannerową możemy wybrać tematykę stron, na jakich będą wyświetlać się nasze reklamy bądź scharakteryzować grupę odbiorców, do której chcemy w ten sposób trafić.
Kampanie w sieci reklamowej pozwalają również na działania remarketingowe, czyli kierowanie reklam do odbiorców, którzy już weszli w interakcję z naszą firmą np. poprzez odwiedziny na stronie internetowej. To dlatego mamy czasem wrażenie, że jakaś reklama nas „prześladuje” – wyświetla się na różnych odwiedzanych przez nas stronach. W taki sam sposób możemy promować swoje usługi bądź produkty. Grafiki w odpowiednich formatach zgodnych z wymaganiami Google możemy przesłać na swoje konto Ads lub wygenerować je automatycznie na podstawie kilku udostępnionych przez nas elementów – więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Do stworzenia reklam graficznych nie potrzeba grafika”.
Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google Ads mogą być dobrym rozwiązaniem dla reklamodawców chcących budować świadomość marki wśród klientów oraz dla tych, którzy chcą dotrzeć do osób odwiedzających witrynę, ale nie wykonujących na niej określonych działań – np. nie finalizujących zakupu na stronie.
Więcej o tworzeniu kampanii w sieci reklamowej przeczytasz w tekście „Kampanię w sieci reklamowej można teraz stworzyć łatwiej i szybciej”.
Kampanie produktowe pozwalają zaprezentować asortyment sklepu internetowego bezpośrednio w wyszukiwarce. Tak, jak w przypadku reklam tekstowych, reklamy produktowe również wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania, co daje reklamodawcy konkretną przewagę nad konkurencją. Reklama produktowa Google Ads składa się ze zdjęcia produktu, jego nazwy, ceny oraz adresu witryny sprzedawcy.
Kliknięcie w konkretny produkt przenosi internautę bezpośrednio na stronę pozwalającą na zakup produktu. W ten sposób reklamy Google Shopping pozwalają maksymalnie skrócić dystans pomiędzy wpisaniem wyszukiwanego hasła w wyszukiwarkę, a możliwością kupienia poszukiwanego produktu.
Co ważne, dodawanie większej ilości produktów do kampanii Google Zakupy nie wymaga żmudnego opisywania każdego z nich oraz przesyłania zdjęć do Google Ads. System automatycznie pobiera potrzebne do wyświetlenia produktu dane ze zbiorczego pliku przesyłanego do Google Merchant Center. Prawidłowe przygotowanie pliku nie jest skomplikowane więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Jak przygotować plik danych do kampanii Google Shopping?”
Z oczywistych względów reklamy produktowe w wyszukiwarce sprawdzą się szczególnie w branży e-commerce. Przed rozpoczęciem kampanii warto jednak zastanowić się, jakie produkty opłaca się w ten sposób promować. Jeśli sprzedajemy produkty dostępne także w innych sklepach, konieczne jest również sprawdzenie, czy konkurencja nie oferuje ich w niższej cenie – format reklamy produktowej sprawia, że ta różnica będzie bardzo wyraźnie widoczna, przez co pewne jest, że internauta wybierze po prostu produkt tańszy.
Więcej o wykorzystaniu Google Ads w branży e-commerce przeczytasz w artykule „Google Ads dla branży e-commerce”.
System Google Ads pozwala także na promowanie firmy za pomocą spotów reklamowych w serwisie YouTube. Tego typu reklamy mogą być wyświetlane przed odtwarzanym przez internautę materiałem wideo lub w jego trakcie. Oprócz tego spoty mogą wyświetlać się na liście wyników wyszukiwania filmów na YouTube, na liście propozycji oraz poza serwisem (reklamy typu OutStream).
Podobnie, jak w przypadku kampanii bannerowej, reklamy wideo możemy kierować do użytkowników o określonych zainteresowaniach lub wiązać je tematycznie z filmami, przed którymi będą się wyświetlać. Reklamy na YouTube rozliczane są w nieco innych modelach płatności zależnych od konkretnego formatu reklamy (niektóre z nich internauta może pominąć, inne musi obejrzeć w całości).
Reklamy wideo pozwalają dotrzeć do stosunkowo szerokiego grona odbiorców niskim kosztem. Jednak samo przygotowanie odpowiedniej jakości spotu jest dość dużym wydatkiem, dlatego warto przemyśleć celowość takiej kampanii przed podjęciem działań.
Więcej o poszczególnych formatach reklam wideo dostępnych w Google Ads przeczytasz w tekście „Aktualne formaty reklam wideo na YouTube”.
System reklamowy Google Ads (dawniej AdWords) pozwala nie tylko na promowanie firmy za pomocą reklam tekstowych w wyszukiwarce, ale i na dotarcie do klientów za pomocą kampanii bannerowych, produktowych oraz reklam wideo. Warto dopasować typ kampanii do oferowanych usług lub asortymentu tak, by osiągnąć jak najlepsze wyniki i podnieść sprzedaż. Dlatego przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w Google Ads należy szczegółowo przemyśleć strategię promowania firmy oraz przeprowadzić audyt strony internetowej, ponieważ ma ona ogromny wpływ na powodzenie kampanii prowadzonych w sieci.
Z tego powodu, szczególnie przy rozpoczęciu pracy z systemem Google Ads, warto skorzystać z konsultacji z ekspertem, który doradzi, jaki typ kampanii pozwoli dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych klientów i odpowiedzieć skutecznie na jej potrzeby.
Więcej o korzyściach płynących z prowadzenia kampanii w Google Ads przeczytasz w artykule „Jak Google Ads może pomóc w rozwoju Twojego biznesu?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy