Wnioski pozyskane dzięki analizie danych muszą przekładać się na działanie organizacji – twierdzi Patryk Choroś, Business Development Director w SAS Polska w wywiadzie dla Harvard Business Rerview. Podobnie można wykorzystać dane, pozyskane podczas prowadzenia kampanii Google Ads (AdWords).
Wywiad z Patrykiem Chorosiem, Business Development Directorem w SAS Polska, opublikowany na stronie Harvard Business Review Polska, jest częścią nowego cyklu rozmów z członkami rady programowej think tanku „How To Do IT”. Wywiad skupia się na ciekawym spostrzeżeniu, o którym już pisaliśmy kilkakrotnie na naszym blogu: dane i ich analiza to nieodłączny składnik działania firm i całych procesów sprzedaży, a przegląd informacji z paragonów pozwoli oznacza cenną wiedzę, która jest wręcz niezbędna w skutecznym rozwijaniu biznesu oraz w rozumieniu potrzeb dzisiejszego klienta. Z naszego doświadczenia wynika, że nie tylko analiza dowodów sprzedaży może przynieść ciekawe wnioski, które przydadzą się w podejmowaniu decyzji biznesowych. Również dzięki danym, pozyskanym dzięki prowadzeniu kampanii promocyjnych (w tym Google Ads, dawnej AdWords), firma może zarabiać więcej.
Aby w dzisiejszych czasach zrozumieć potrzeby klienta, należy szczegółowo analizować dane, a wnioski z nich wyciągane powinny przekładać się na działanie całej firmy. I nie dotyczy to tylko dużych, rozbudowanych koncernów z wieloma działami – żadna firma nie jest zbyt mała i zbyt młoda na to, by swoje działania oprzeć na danych – tłumaczy Patryk Choroś. Według niego mistrzem w wykorzystaniu analityki danych jest Nestlé, szwajcarski koncern z branży spożywczej, kojarzony z takimi markami i produktami jak kaszki dla niemowląt, kawa rozpuszczalna Nescafé, woda mineralna Nałęczowianka czy batony Lion. W firmie Nestlé dane są wykorzystywane praktycznie na każdym etapie sprzedaży – od prognozowania sprzedaży, przez szacowanie potencjału biznesowego nowych lokalizacji, aż po dobór produktów, dostępnych w danych sklepach czy innych punktach sprzedaży. Jak tłumaczy Patryk Choroś „firmy handlowe mogą dobierać ceny oferowanych towarów do typów lokalizacji, maksymalizować marże w koszykach zakupowych klientów, badać efektywność i projektować najlepsze promocje”.
Do pozyskania informacji o potrzebach klientów pomocne mogą być statystyki kampanii Google Ads (AdWords). Wyszukiwane i najczęściej klikane frazy mają ogromną przewagę nad innymi metodami badania potrzeb klientów – w przypadku np. ankiet i bezpośrednich pytań odpowiedzi mogą nie zawsze zgadzać się z rzeczywistością, co w efekcie zaburza wynik. To, co jako użytkownicy wpisujemy do wyszukiwarki, wygląda już zupełnie inaczej – wyszukiwane frazy to tak naprawdę potrzeby użytkowników, i to bez względu na to czy poszukują oni informacji o konkretnym problemie, produkcie czy usłudze. A poznanie potrzeb klientów to pierwszy krok do tego, by prowadzić skuteczne działania zwiększające sprzedaż.
Jak pisaliśmy w naszym tekście „Rozpoznanie potrzeb klientów to klucz do skutecznej kampanii Google AdWords” dzięki kampanii promocyjnej może się okazać, że potrzeby klientów są zupełnie inne niż te, które na początku zakładali przedsiębiorcy. Nie zawsze jest to też kwestia oferty, czasem wystarczy tylko zmieniać komunikat, by produkt czy usługa zaczęły cieszyć się powodzeniem wśród potencjalnych klientów.
Tymczasem tajemnica sukcesu tkwi w optymalizacji stałym monitoringu efektów kampanii i testowaniu różnych rozwiązań, np. wstrzymywaniu niektórych kampanii i uruchamianiu nowych, tworzeniu różnych wersji reklam, wstrzymywaniu słów kluczowych i dodawaniu kolejnych, monitorowaniu tego, jakich fraz wyszukują potencjalni klienci, sprawdzaniu Wyniku Jakości czy danych dotyczących zaangażowania użytkowników na firmowej stronie. Elementów, które ostatecznie składają się na sukces kampanii, jest wiele, a poleganie wyłącznie na systemach samouczących się Google jest dużym błędem i czasem zamiast oczekiwanych zysków może przynieść straty i rozczarowanie efektami.
Czytaj także artykuły: „Analityka jest sztuką przekuwania danych w najlepsze decyzje” na stronie „Harvard Business Review Polska”, „Liczby w Google AdWords są najważniejsze” na naszym blogu.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy