Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dane z kampanii Google Ads wykorzystaj w biznesie

Wnioski pozyskane dzięki analizie danych muszą przekładać się na działanie organizacji – twierdzi Patryk Choroś, Business Development Director w SAS Polska w wywiadzie dla Harvard Business Rerview. Podobnie można wykorzystać dane, pozyskane podczas prowadzenia kampanii Google Ads (AdWords).

Wywiad z Patrykiem Chorosiem, Business Development Directorem w SAS Polska, opublikowany na stronie Harvard Business Review Polska, jest częścią nowego cyklu rozmów z członkami rady programowej think tanku „How To Do IT”. Wywiad skupia się na ciekawym spostrzeżeniu, o którym już pisaliśmy kilkakrotnie na naszym blogu: dane i ich analiza to nieodłączny składnik działania firm i całych procesów sprzedaży, a przegląd informacji z paragonów pozwoli oznacza cenną wiedzę, która jest wręcz niezbędna w skutecznym rozwijaniu biznesu oraz w rozumieniu potrzeb dzisiejszego klienta. Z naszego doświadczenia wynika, że nie tylko analiza dowodów sprzedaży może przynieść ciekawe wnioski, które przydadzą się w podejmowaniu decyzji biznesowych. Również dzięki danym, pozyskanym dzięki prowadzeniu kampanii promocyjnych (w tym Google Ads, dawnej AdWords), firma może zarabiać więcej.

Analiza danych jest niezbędna do zrozumienia potrzeb klienta

Aby w dzisiejszych czasach zrozumieć potrzeby klienta, należy szczegółowo analizować dane, a wnioski z nich wyciągane powinny przekładać się na działanie całej firmy. I nie dotyczy to tylko dużych, rozbudowanych koncernów z wieloma działami – żadna firma nie jest zbyt mała i zbyt młoda na to, by swoje działania oprzeć na danych – tłumaczy Patryk Choroś. Według niego mistrzem w wykorzystaniu analityki danych jest Nestlé, szwajcarski koncern z branży spożywczej, kojarzony z takimi markami i produktami jak kaszki dla niemowląt, kawa rozpuszczalna Nescafé, woda mineralna Nałęczowianka czy batony Lion. W firmie Nestlé dane są wykorzystywane praktycznie na każdym etapie sprzedaży – od prognozowania sprzedaży, przez szacowanie potencjału biznesowego nowych lokalizacji, aż po dobór produktów, dostępnych w danych sklepach czy innych punktach sprzedaży. Jak tłumaczy Patryk Choroś „firmy handlowe mogą dobierać ceny oferowanych towarów do typów lokalizacji, maksymalizować marże w koszykach zakupowych klientów, badać efektywność i projektować najlepsze promocje”.

Kampania Google Ads pomocna przy pozyskiwaniu danych

Do pozyskania informacji o potrzebach klientów pomocne mogą być statystyki kampanii Google Ads (AdWords). Wyszukiwane i najczęściej klikane frazy mają ogromną przewagę nad innymi metodami badania potrzeb klientów – w przypadku np. ankiet i bezpośrednich pytań odpowiedzi mogą nie zawsze zgadzać się z rzeczywistością, co w efekcie zaburza wynik. To, co jako użytkownicy wpisujemy do wyszukiwarki, wygląda już zupełnie inaczej – wyszukiwane frazy to tak naprawdę potrzeby użytkowników, i to bez względu na to czy poszukują oni informacji o konkretnym problemie, produkcie czy usłudze. A poznanie potrzeb klientów to pierwszy krok do tego, by prowadzić skuteczne działania zwiększające sprzedaż.

Jak pisaliśmy w naszym tekście „Rozpoznanie potrzeb klientów to klucz do skutecznej kampanii Google AdWords” dzięki kampanii promocyjnej może się okazać, że potrzeby klientów są zupełnie inne niż te, które na początku zakładali przedsiębiorcy. Nie zawsze jest to też kwestia oferty, czasem wystarczy tylko zmieniać komunikat, by produkt czy usługa zaczęły cieszyć się powodzeniem wśród potencjalnych klientów.

Podsumowanie – gdzie szukać klucza do sukcesu?

Aby sukces w kampanii przełożył się sukces w biznesie, ważny jest kluczowy aspekt: praca nad kampanią Google Ads (AdWords) nie może być jednorazowym przedsięwzięciem. Wiele osób zdaje się na sugestie Google i od razu po zalogowaniu się do panelu po raz pierwszy, pozwala mu się prowadzić krok po kroku, aż do uruchomienie pierwszej kampanii. Warto też przy tym zaznaczyć, że panel administracyjny Google Ads (szczególnie jego nowa wersja) może się wielu użytkownikom wydawać dość intuicyjny, na dodatek wiele elementów jest ustawionych tak, by nie ustawiać ich samodzielnie, tylko zdać się na algorytmy Google. Wszystko to daje złudne poczucie, że ustawienie kampanii jest prostą czynnością, a potem to już można tylko liczyć kliknięcia i patrzeć na to, jak zwiększa się ruch na stronie.

Tymczasem tajemnica sukcesu tkwi w optymalizacji stałym monitoringu efektów kampanii i testowaniu różnych rozwiązań, np. wstrzymywaniu niektórych kampanii i uruchamianiu nowych, tworzeniu różnych wersji reklam, wstrzymywaniu słów kluczowych i dodawaniu kolejnych, monitorowaniu tego, jakich fraz wyszukują potencjalni klienci, sprawdzaniu Wyniku Jakości czy danych dotyczących zaangażowania użytkowników na firmowej stronie. Elementów, które ostatecznie składają się na sukces kampanii, jest wiele, a poleganie wyłącznie na systemach samouczących się Google jest dużym błędem i czasem zamiast oczekiwanych zysków może przynieść straty i rozczarowanie efektami.

Czytaj także artykuły: „Analityka jest sztuką przekuwania danych w najlepsze decyzje” na stronie „Harvard Business Review Polska”, „Liczby w Google AdWords są najważniejsze” na naszym blogu.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.