Obserwowanie zachowań klientów i rozpoznanie ich potrzeb to klucz do prowadzenia skutecznych działań promocyjnych – w tym kampanii Google AdWords.
Wielu przedsiębiorców zna swój biznes lepiej niż ktokolwiek inny. Taka sytuacja jest bez wątpienia zaletą, ale ma też pewne wady – w efekcie przedsiębiorcom brakuje obiektywizmu i tak bardzo skupieni są na zaletach swojej oferty, że nie zastanawiają się, czy w ten sam sposób produkt czy usługę postrzegają potencjalni klienci. Tymczasem w trakcie kampanii promocyjnej może się okazać, że potrzeby klientów są zupełnie inne niż te, które na początku zakładali przedsiębiorcy. Nie zawsze jest to też kwestia oferty, czasem wystarczy tylko zmieniać komunikat, by produkt czy usługa zaczęły się „sprzedawać”.
Dlatego po uruchomieniu każdego działania – w tym kampanii Google AdWords – należy bacznie obserwować, jakie oczekiwania i potrzeby mają potencjalni klienci oraz w jaki sposób się zachowują. Tylko rozpoznanie tych potrzeb pozwoli prowadzić skuteczne działania Google AdWords oraz inne działania promocyjne.
Proces uruchomienia kampanii Google AdWords powinien rozpocząć się od znalezienie tzw. insightów, czyli niewypowiedzianych i często nieuświadomionych potrzeb klientów. Aby działania w Google AdWords były skuteczne nie wystarczy wyłącznie ustawić kampanii. Trzeba dobrze zastanowić się co napisać w treści reklamy, a ta z kolei powinna odnosić się do faktycznych potrzeb klientów. Nie zawsze jesteśmy pewni co jest dla klientów ważniejsze, stąd też istnieje kilka sposobów, by dowiedzieć dowiedzieć, jakie są ich potrzeby.
Istnieje kilka metod na poznanie potrzeb i oczekiwań klientów. Prowadzenie każdej kampanii Google AdWords należy rozpocząć od połączenia z kontem Google Analytics. To bezpłatne narzędzie Google'a, które pozwala sprawdzić, w jaki sposób na stronie internetowej zachowują się użytkownicy – także ci, którzy trafili do witryny dzięki kampanii Google AdWords. W sekcji dedykowanej Google AdWords można znaleźć szereg informacji dotyczących kampanii, m.in. ile czasu użytkownicy spędzili na stronie po kliknięciu w reklamę po wpisaniu danego słowa kluczowego, ile odwiedzili podstron, jakie strony opuszczali najczęściej, ile osób złożyło zamówienie czy jakich słów kluczowych szukali. Analizując te informacje można wywnioskować po wpisaniu jakich fraz zaangażowanie użytkowników jest największe oraz jakie informacje ich interesują.
Dodatkowo warto prowadzić tzw. testy A/B przy tworzeniu komunikatów reklamowych. Przy ustawianiu kampanii Google AdWords warto przygotować co najmniej dwie wersje reklam tekstowych czy graficznych. Dzięki temu - po zebraniu odpowiedniej ilości danych - można sprawdzić, która reklama jest bardziej skuteczna.
Innym sposobem, najprostszym, ale często pomijanym, jest słuchanie tego co mówią klienci, przeanalizowanie tych informacji i wyodrębnienie tego, co jest dla nich najważniejsze.
Narzędzia i metody stosowane w kampanii Google AdWords pozwalają sprawdzić, czego szukają klienci, jakie są ich oczekiwania i motywacje oraz jak się zachowują – np. wtedy, gdy już trafią na stronę internetową, gdzie „sprzedawana” jest oferta firmy. Ważne jest jednak, by narzędzia odpowiednio stosować, a następnie umiejętnie interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać z nich wnioski. To pozwoli na ustawienie odpowiednich przekazów reklamowych, dobranie odpowiednich słów kluczowych czy ustawienie wszystkich innych czynników, które mają istotny wpływ na skuteczność kampanii Google AdWords.
Więcej na ten temat przeczytasz w tekście „Cenne informacje z planera słów kluczowych”.
Wielu przedsiębiorców zna swój biznes lepiej niż ktokolwiek inny. W rezultacie może się zdarzyć, że tak bardzo skupieni są na zaletach swojej oferty, że nie zastanawiają się, czy w ten sam sposób produkt czy usługę postrzegają potencjalni klienci. Tymczasem w trakcie kampanii promocyjnej może się okazać, że potrzeby klientów są zupełnie inne niż te, które na początku zakładają przedsiębiorcy. Aby to sprawdzić należy przede wszystkim uważnie słuchać klientów oraz korzystać z takich pomocnych narzędzi jak Google Analytics czy testowanie różnych komunikatów reklamowych. Interpretacja danych i umiejętne wyciąganie z nich wniosków pozwoli na optymalizowanie wszystkich czynników, które mogą mieć istotny wpływ na skuteczność kampanii Google AdWords – tak aby przekaz promocyjny i potrzeby klientów spotykały się, a nie mijały.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy