Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Eksperci od skutecznych kampanii Google Adwords

Gdzie szukać najczęstszych błędów w kampaniach Google AdWords?

24—08—2018

Błędy w kampanii Google AdWords mogą czasem sporo kosztować - dlatego niektóre wskaźniki warto najpierw dokładnie poznać, a potem regularnie sprawdzać.

Regularna optymalizacja każdej kampanii AdWords to podstawa jej sukcesu, dlatego już podczas uruchomienia pierwszej kampanii warto poznać te elementy, w których błędy mogą występować najczęściej. W wielu przypadkach pozwoli to bowiem na efektywniejsze wydatkowanie budżetu oraz na trafienie do takiej grupy docelowej, w której występują potencjalni klienci.

Podczas optymalizacji kampanii warto więc szczegółowo analizować takie elementy jak:

  • budżet kampanii AdWords,
  • Wynik Jakości,
  • średnia pozycja reklamy,
  • liczba konwersji,
  • strona docelowa, do której kierują reklamy AdWords,
  • udział w wyświetleniach,
  • najczęściej klikane słowa kluczowe,
  • współczynnik klikalności (CTR).

Budżet kampanii AdWords

Aby być stale obecnym wśród płatnych wyników wyszukiwania, należy zadbać o odpowiednie wydatkowanie budżetu. Najwygodniejsze jest podpięcie karty do swojego konta AdWords, ale istnieje wtedy ryzyko, że stracimy kontrolę nad wydatkami. Dlatego najczęściej proponowaną przez nas formą jest stały, comiesięczny przelew, z którego środki zostają przeznaczone na 30-dniową kampanię.

Jeśli dzienny budżet nie jest często zmieniany i wynosi mniej więcej tyle, by starczyło na 30 dni prowadzenia kampanii, raczej nie trzeba się martwić o to, że w pewnym momencie reklamy przestaną się wyświetlać. Jeśli jednak dzienny budżet jest znacznie wyższy niż kwota doładowania podzielona przez 30 (czyli tyle, ile dni w miesiącu), istnieje ryzyko, że środki wyczerpią się dość szybko, a reklamodawcy pozostaje wstrzymanie się z kampanią aż do wykonania kolejnego przelewu.

Wynik Jakości

Wynik Jakości to ogólna ocena kampanii, na którą składa się ocena trzech różnych czynników: przewidywanego współczynnika klikalności (CTR, czyli click-through rate - stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń tej reklamy na dane słowo kluczowe), trafność reklamy (stopień dopasowania słowa kluczowego do treści reklamy) oraz opinia o stronie docelowej (w tym ocena czytelności strony, powiązanie treści ze słowami kluczowymi czy jej przejrzystość). 

Wysoki Wynik Jakości pozwala na obniżenie stawek za kliknięcie i uzyskanie większej liczby kliknięć w ramach ustalonego budżetu. Warto więc uważnie obserwować Wynik Jakości (Google umożliwia także sięgnięcie do historycznych danych) i regularnie optymalizować wszystkie elementy, które mają na niego znaczący wpływ.

Średnia pozycja reklamy

W kolumnie dotyczącej średniej pozycji reklamy można sprawdzić, czy reklama wyświetla się w czołówce wyników wyszukiwania czy raczej pod wynikami organicznymi albo wręcz poza pierwszą stroną wyników wyszukiwania. Google wyświetla bowiem wyniki płatne nad wynikami organicznymi (bezpłatnymi) oraz pod nimi. Oczywiście, najbardziej pożądane są miejsca na samej górze, ponieważ w te linki użytkownicy klikają najczęściej. Wynika to z prostej przyczyny – jeśli w czołówce wyników wyszukiwania użytkownik znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie, to nie ma on potrzeby sprawdzania kolejnych wyników. To dlatego warto walczyć o czołowe pozycje wśród płatnych wyników wyszukiwania (czyli w pozycje 1-2, jeśli pozwoli na to budżet). Można to zrobić poprzez dobranie odpowiednich słów kluczowych, umieszczenie ich w tekście reklamy i na docelowej stronie internetowej oraz zwiększenie maksymalnego kosztu za kliknięcie (można to zrobić także w przypadku tylko wybranych fraz, by nie wyczerpać zbyt szybko budżetu).

Liczba konwersji

Liczba konwersji pokazuje ile razy użytkownicy zrealizowali na docelowej stronie internetowej czynność, która została ustawiona jako cel kampanii AdWords. Nie trzeba się ograniczać tylko do ustawienia jednego celu, może być ich kilka, ale zawsze warto pamiętać, by miały one kluczowe znaczenie dla biznesu reklamodawcy. Dla sklepów internetowych najważniejszym celem będzie oczywiście zrealizowanie zamówienia, dla innych reklamodawców mogą być być np. wejście na określoną podstronę, zapisanie się do newslettera, pobranie materiału, odtworzenie filmu, itp.

Nietrudno więc zgadnąć, że to konwersja jest jednym z ważniejszych czynników (o ile nie najważniejszym), które decydują o skuteczności kampanii. Monitorowanie liczby konwersji oraz współczynnika konwersji (który określa, jaki procent osób, które kliknęły w reklamę, zrealizowały następnie cel) pozwoli sprawdzić, czy środki na kampanię są wydatkowane w odpowiedni sposób oraz czy strona internetowa odpowiednio ,,sprzedaje" ofertę. Jeśli konwersji nie ma lub jest ich bardzo mało, to znaczy, że czas na interwencję i testowanie nowych rozwiązań.

Strona docelowa, do której kierują reklamy AdWords

Strona docelowa jest niejako wirtualnym sprzedawcą oferty reklamodawcy. Jeśli więc środki przeznaczone na kampanię AdWords mają przynieść realny efekt, należy docelową podstronę przygotować w odpowiedni sposób - tak, by przekonała do skorzystania z oferty. Niektóre kwestie są oczywiste - strona musi się ładować dość szybko, by użytkownik nie zrezygnował z wejścia do witryny, powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych, a na docelowej podstronie (czyli takiej, do której kierują reklamy) powinny się znaleźć wszystkie najważniejsze kwestie, dotyczące oferty (tak, by nie trzeba było przechodzić do innych podstron, ponieważ duża część użytkowników tego po prostu nie zrobi).

Warto też zadbać o odpowiednią prezentację samej oferty - teksty powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, na podstronie można umieścić przewagi konkurencyjne i zachęty do skorzystania z oferty. Teksty powinny być też odpowiedniej długości, oddzielone nagłówkami - dzięki temu tekst będzie się lepiej czytało.

Udział w wyświetleniach

Wskaźnik udziału w wyświetleniach pokazuje, jak często reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce w porównaniu z reklamami konkurencji. Udział ten Google podaje jako iloraz liczby wyświetleń reklamy i prognozowanej liczby możliwych wyświetleń. Im większy jest procentowy udział, tym lepiej - oznacza to bowiem, że reklama się wyświetla często i reklamodawca ma sporą szansę na pozyskanie klienta. Dlatego warto tu pójść za radami Googlea i zadbać o te elementy kampanii, które pozwalają zwiększać udział w wyświetlaniach: budżet, odpowiednie kierowanie, podane maksymalne stawki za kliknięcie czy Wynik Jakości.

Najczęściej klikane słowa kluczowe

Sprawdzanie wyłącznie samej liczby kliknięć i monitorowanie ruchu na stronie internetowej, osiągniętego dzięki Google AdWords to zdecydowanie za mało. Ważniejsze jest bowiem sprawdzenie, czy ruch ten jest wartościowy dla reklamodawcy i czy na stronę trafiają ci użytkownicy, którzy rzeczywiście szukają tego, co reklamodawca im oferuje. Prócz samej liczby kliknięć warto więc sprawdzać, w przypadku jakich wyszukiwań użytkownicy klikają w reklamy najczęściej oraz czy najwięcej kliknięć widnieje przy tych słowach kluczowych, które są najważniejsze dla reklamodawcy i najlepiej oddają to, co znajduje się w ofercie. 

Współczynnik klikalności (CTR)

Współczynnik klikalności podajemy w tym zestawieniu trochę na wyrost - CTR pokazuje bowiem, jak często klikane są reklamy w przypadku danego słowa kluczowego. W kampanii AdWords reklamodawca najczęściej płaci za efekt w postaci kliknięcia w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie - dlatego, jeśli użytkownik nie kliknie w reklamę, to Google nie pobierze z konta reklamodawcy pieniędzy. To jednak tylko pozorna oszczędność - jeśli bowiem środki zostały już wpłacone na konto AdWords i przeznaczone na kampanię, to dobrze, by ,,na siebie zarabiały" i by były opłacalną inwestycją. Natomiast jeśli użytkownicy nie klikają w reklamę, a CTR jest niski, to trudno mówić o zadowalającym zwrocie z inwestycji.

Podsumowanie - na jakie elementy kampanii AdWords zwracać szczególną uwagę, by przyniosła ona efekty? Lista do skopiowania

Skopiuj poniższą listę i miej ją zawsze pod ręką podczas optymalizacji swojej kampanii AdWords:

  • budżet kampanii AdWords - aby być stale obecnym wśród płatnych wyników wyszukiwania, warto rozsądnie dbać o poziom dziennych wydatków;
  • Wynik Jakości - efektem wysokiego Wyniku Jakości mogą być niższe stawki za kliknięcie, co pozwoli zaoszczędzić budżet; dlatego warto regularnie optymalizować elementy, które składają się na ocenę kampanii: przewidywany współczynnik klikalności, strona docelowa oraz trafność reklamy; 
  • średnia pozycja reklamy - warto walczyć o czołowe pozycje wśród płatnych wyników wyszukiwania (czyli w pozycje 1-2, jeśli pozwoli na to budżet), ponieważ w nie najczęściej klikają użytkownicy;
  • liczba konwersji - konwersja to jeden z ważniejszych czynników, które decydują o skuteczności kampanii; jeśli więc konwersji nie ma lub są nieliczne, należy zastanowić się nad zmianami w kampanii oraz na stronie internetowej;
  • strona docelowa, do której kierują reklamy AdWords - aby firmowa witryna ,,sprzedawała" ofertę reklamodawcy, warto zadbać o najważniejsze elementy: krótki czas ładowania witryny, utworzenie wersji mobilnej, umieszczenie przewag konkurencyjnych czy umieszczenie ciekawej treści o odpowiedniej długości;
  • udział w wyświetleniach - podany w procentach wskaźnik pokazuje, jak często reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce w porównaniu z reklamami konkurencji;
  • najczęściej klikane słowa kluczowe - warto sprawdzać, czy najwięcej kliknięć widnieje przy tych słowach kluczowych, które są najważniejsze dla reklamodawcy i najlepiej oddają to, co znajduje się w ofercie;
  • współczynnik klikalności, czyli CTR pokazuje, jak często klikane są reklamy w przypadku danego słowa kluczowego - im wyższy CTR tym lepiej, ponieważ oznacza to dobrze dopasowaną reklamę do wyszukiwanych fraz.


Czytaj także:

Słowa kluczowe

  • kampania adwords
  • sem

Najnowsze artykuły

Trendy w zachowaniach potencjalnych klientów wykorzystaj w kampanii Google Ads

Google podpowiada, jakim charakterystycznym zachowaniom użytkowników warto się przyjrzeć i w jaki sposób można wykorzystać je w kampaniach Google Ads (AdWords).

Jak tworzyć reklamy elastyczne, które pomogą w sprzedaży?

Reklamodawcy będą teraz mieli nowe narzędzia, które pomogą im w tworzeniu i optymalizacji skutecznych reklam elastycznych w wyszukiwarce Google.

Reklamy typu „Tylko połączenie” z prawdziwymi nazwami firm

Reklamodawcy, którzy w swoich kampaniach Google Ads stosują reklamy tekstowe typu „Tylko połączenie”, będą musieli podawać w reklamach prawdziwe nazwy swoich firm.