Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google: każda sekunda opóźnienia w ładowaniu się strony to utrata nawet 1/5 konwersji

Po raz kolejny Google przekonuje do technologii AMP pozwalającej znacznie skrócić czas ładowania się strony na urządzeniach mobilnych. Dlaczego?

Według opublikowanych w kwietniu ubiegłego roku wyników badań “The State of Online Retail Performance” przeprowadzonych przez Google właśnie dlatego, że każda sekunda opóźnienia powoduje utratę klienta. Straty mogą wynosić nawet 20 proc. wszystkich możliwych konwersji.

Mimo tego, że od dłuższego czasu obserwujemy wzmożony ruch z urządzeń mobilnych – w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii liczba użytkowników korzystających z sieci za pomocą urządzeń mobilnych, głównie smartfonów i tabletów, była większa, niż liczba użytkowników przeglądających strony za pomocą komputera – liczba konwersji dokonywanych na urządzeniach mobilnych wciąż jest mniejsza. Przyczyn tej sytuacji Google szuka w niedostosowaniu witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Strony nieresponsywne, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, utrudniają lub niemal uniemożliwiają sfinalizowanie zakupu za pomocą telefonu. Część użytkowników nawet nie rozpoczyna procesu zakupu z powodu zbyt długiego oczekiwania na załadowanie się strony.

Według raportu różnice, choć nie wydają się tak duże, są znaczące: średni czas ładowania strony na komputerze wynosi 0,9 - 1 s, na tablecie 1,1 - 1,2 s, a na smartfonie już 1,3 -1,4 s. Ponad połowa użytkowników porzuca przeglądaną na telefonie stronę, jeśli ładuje się ona dłużej, niż 3 sekundy. Natomiast współczynnik konwersji na urządzeniach mobilnych jest ściśle powiązany z prędkością ładowania się strony, co widać wyraźnie na zamieszczonym w kolejnym raporcie (“The State of Online Retail Performance. 2017 Holiday Retrospective”) wykresie:


W przypadku kampanii AdWords, gdzie za sprowadzenie użytkownika na stronę (a więc kliknięcie w reklamę) płacimy, tym ważniejsze jest, by dana osoba na stronie została i wykonała pożądaną przez nas czynność. Dlatego w Google Ads w raporcie stron docelowych można już sprawdzić, jak Google ocenia prędkość ładowania się strony („Wynik szybkości na urządzeniach mobilnych” podawany w skali od 1 do 10) oraz skuteczność mobilnej strony docelowej: „Współczynnik kliknięć prowadzących na strony mobilne” oraz „Współczynnik klikalności na prawidłowych stronach AMP”.

Aby zobaczyć wyniki swoje strony, na poziomie kampanii należy wejść w „Strony docelowe” i wyświetlić interesujące nas dane za pomocą opcji „Modyfikuj kolumny”. Wyniki dla stron mobilnych powinny się wyświetlać domyślnie:

Aby poprawić wyniki mobilnej wersji witryny, Google udostępnia dwa darmowe narzędzia: Speed Scorecard, dzięki któremu można porównać prędkość ładowania się naszej strony z np. witryną konkurencji oraz Impact Calculator, który pozwoli obliczyć zysk, jaki możemy osiągnąć dzięki wprowadzeniu zmian na stronie i przyspieszeniu jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.