Aby sprawdzić zmiany w reklamie tekstowej, nie trzeba będzie analizować kolumn w zakładce „Historia zmian” - w nowym panelu Google przygotowało narzędzie „Zobacz historię wersji”.
To nowość w panelu Google AdWords - dotychczas, aby sprawdzić jakie zmiany zostały wprowadzone w zakładce „Reklamy i rozszerzenia”, trzeba było odnaleźć podstronę „Historia zmian”, a następnie odszukać zmiany zrealizowane w określonym okresie czasu lub je przefiltrować. Teraz historię edycji reklamy będzie można wyświetlić za pomocą jednego kliknięcia.
Sprawdzenie historii edycji reklamy nigdy nie było tak proste. Aby sprawdzić, jakie zmiany zostały wprowadzone i co z reklamą działo się do tej pory, wystarczy wejść na podstronę „Reklamy i rozszerzenia”, a następnie kliknąć w ikonę ołówka, znajdującą się przy wybranej reklamie (ikona ołówka oznacza polecenie „Edytuj”). Rozwinie się wtedy okienko z trzema opcjami: „Kopiuj”, „Kopiuj i edytuj” oraz „Zobacz historię wersji” (dotychczas dostępne były tylko dwie pierwsze). Po wyborze tej ostatniej możliwości można sprawdzić np. kiedy reklama została stworzona, jaki jest jej stan czy, kiedy i z jakiego powodu została przez Google’a odrzucona. Warto jednak pamiętać, że z opcji tej można skorzystać tylko w przypadku, gdy grupa reklam i kampania są aktywne.
Nowe narzędzie nie odsłania przed reklamodawcami informacji, do których nie mieliby dostępu wcześniej - po prostu dostęp ten był nieco utrudniony, nie wszyscy reklamodawcy też o tym rozwiązaniu wiedzą. W zakładce „Historia zmian” (dostępnej zarówno w starym, jak i nowym panelu AdWords) można sprawdzić, który użytkownik jaką czynność wykonał na koncie w określonym okresie czasu - w oddzielnych kolumnach można znaleźć informacje o dacie i godzinie dokonania zmiany, użytkowniku, który zmiany dokonał (widoczny jest adres do logowania konta Google'a), nazwie kampanii i grupy reklam, których zmiany dotyczą oraz informację o tym, który element kampanii został zmodyfikowany. Można także skorzystać z opcji „Cofnij” pozwalającej na cofnięcie zmian. Warto jednak pamiętać, że to rozwiązanie można wykorzystać tylko w niektórych przypadkach, np. w przypadku usunięcia słów kluczowych. W przypadku usunięcia kampanii czy grupy reklam takiej możliwości już nie będzie (po kliknięciu w przycisk „Cofnij” pojawi się komunikat „Nie można cofnąć tych zmian”).
Wprowadzenie możliwości sprawdzenia historii edycji reklamy trudno uznać za nowe rozwiązanie, zwłaszcza, że zdeterminowany reklamodawca mógł większość zmian podejrzeć wcześniej, w zakładce „Historia zmian”. Prezentowanie wszystkich modyfikacji w jednym miejscu może ułatwić prace nad optymalizacją kampanii, ale z pewnością lepszym rozwiązaniem byłoby udostępnienie również informacji o historycznych statystykach dotyczących reklam.
Obecnie stosowane w Google AdWords rozwiązanie jest mocno nieintuicyjne - nawet dokonując najdrobniejszej zmiany (np. przy poprawiając w reklamie tekstowej literówkę czy dopisując na końcu zdania kropkę) należy pamiętać o tym, że w takim wypadku usuwane są wszystkie dotychczasowe statystyki dotyczące reklam. Aby temu zapobiec, należy wstrzymać reklamę, skopiować ją, wkleić do grupy reklam i dopiero wtedy modyfikować - dzięki temu mamy pewność, że historyczne dane będą dostępne. Niestety, wiemy z naszych obserwacji, że spora grupa reklamodawców po prostu o tym zapomina. W takim wypadku trudno analizować skuteczność różnych wersji reklam - tymczasem przygotowanie co najmniej dwóch reklam tekstowych, a następnie ich modyfikacja pod kątem potrzeb klientów, powinny być obowiązkowym elementem każdej kampanii Google AdWords.
Czytaj także:
„Google AdWords ułatwi testowanie różnych wersji reklam”
„Jak tworzyć reklamy AdWords, w które internauci chętnie klikają?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy