Zapamiętaj dwie ważne zasady, które pozwolą Ci zarządzać w Google Analytics poziomami uprawnień poszczególnych użytkowników.
Podczas prowadzenia kampanii Google Ads (AdWords) połączenia konta z Google Analytics to - jak już pisaliśmy kilkakrotnie - podstawowa zasada i pierwsza czynność, którą powinno się wykonać jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia pierwszej kampanii. Czasami - w celu analizy, przeprowadzenia dodatkowych prac w Google Analytics lub audytu kampanii czy firmowej strony internetowej - trzeba nadać dostęp osobie z zewnątrz (np. pracownikowi w firmie, przedstawicielowi zewnętrznej agencji, itp.). Dlatego warto poznać dwie ważne zasady, które umożliwiają kontrolę nad tym, kto i jak szerokie uprawnienia posiada na naszym firmowym koncie Google Analytics.
Uprawnień do Google Analytics nie trzeba nadawać aż na poziomie całego konta - można tego dokonać na jednym z dwóch pozostałych poziomów - usługi lub widoku danych. Cała struktura Google Analytics przedstawia się bowiem następująco: konto -> usługa -> widok danych. Czym te pojęcia się różnią? W przypadku konta sprawa jest jasna - dotyczy ono oczywiście całego konta Google Analytics.
Na jednym koncie można założyć maksymalnie 50 usług - w każdej z nich można wygenerować inny kod śledzenia, dzięki temu będziemy mieli możliwość pozyskania oddzielnych danych, np. w przypadku prowadzenia jednocześnie firmowej strony oraz połączonego z nią sklepu internetowego lub powiązanej z nim aplikacji. Dzięki temu dane będziemy pozyskiwać oddzielnie dla każdej z tych usług (strony, sklepu czy aplikacji), co pozwoli na rzetelniejszą i bardziej szczegółową pozyskanych analizę danych. Na tym poziomie można też połączyć Google Analytics ze swoim kontem Google Ads.
Na poziomie widoków danych użytkownicy mają dostęp do narzędzi i raportów analitycznych, zbieranych w ramach danej usługi. Mogą to być np. modele atrybucji, raporty, filtry, ustawienia celów (w tym w sklepach internetowych), itp.
Na każdym poziomie można dodać użytkownikom maksymalnie cztery rodzaje uprawnień:
Po zaznaczeniu opcji ,,Edycja" automatycznie zostaną także zaznaczone wszystkie pozostałe opcje, prócz ,,Zarządzania użytkownikami", natomiast po zaznaczeniu opcji ,,Współpraca" automatycznie zaznaczony zostanie także ,,Odczyt i analiza" (ale już bez uprawnień ,,Edycja"). ,,Odczyt i analizę" można zaznaczyć jako samodzielne uprawnienie (co oznacza, że nie zaznaczą się wtedy automatycznie inne opcje), podobnie jest w przypadku zarządzania użytkownikami.
Bez względu na to, czy chcemy nadać uprawnienia na poziomie całego konta, usługi czy tylko widoku danych, należy w bocznym menu wybrać zakładkę ,,Administracja", następnie wybrać opcję ,,Zarządzanie użytkownikami". Następnie należy:
Co ważne - jak już pisaliśmy wcześniej - jeśli chcemy nadać komuś uprawnienia niezbędne do połączenia kont Google Ads i Google Analytics, należy to zrobić na poziomie usługi.
Czytaj także:
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy