W czasie ustawiania kampanii AdWords można wybrać jedną z ośmiu strategii ustalania stawek za kliknięcie. Sprawdź, która z nich będzie najlepsza dla Twojej kampanii.
Podczas ustawiania kampanii AdWords możliwość wyboru wielu różnych strategii ustalania stawek za kliknięcie może przyprawić o prawdziwy ból głowy - czy lepiej postawić na kliknięcia w reklamę czy konwersje? Na jakim miejscu na stronie wyników wyszukiwania wyświetlać się najlepiej? Czy warto wybrać samodzielne ustawianie stawek za kliknięcie czy zdać się w tej kwestii na Google'a? Bez dokładnej analizy wszystkich opcji trudno odpowiedzieć na te pytania i wybrać najlepszą opcję dla swojej kampanii AdWords. Dlatego sprawdźmy, jakie możliwości mają następujące strategie:
- wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania,
- docelowy CPA,
- docelowy ROAS,
- docelowy udział w wygranych aukcjach,
- zmaksymalizuj liczbę kliknięć,
- zmaksymalizuj liczbę konwersji,
- ulepszony CPC,
- CPC ustawiany samodzielnie.
Poznaj strategie ustalania stawek w kampanii AdWords
Obecnie Google proponuje osiem różnych strategii ustalania stawek za kliknięcie:
- wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania - strategia na opiera się na dobraniu przez Google'a takich stawek, które pozwolą na wyświetlenie się w dowolnym miejscu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania; reklamy tekstowe AdWords wyświetlają się na samej górze i na samym dole wyników wyszukiwania (nad oraz pod bezpłatnymi wynikami organicznymi), więc reklamodawca w przypadku tej strategii może wybrać jedną z dwóch opcji: albo wyświetlanie reklam na samej górze (w takim wypadku należy się liczyć z większymi stawkami za kliknięcie i - być może - zwiększeniem budżetu na dziennego na kampanię) lub w dowolnym miejscu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (w takim wypadku, gdy średnia pozycja reklamy może być niska, należy liczyć się z niższym wskaźnikiem CTR, co w praktyce oznacza, że reklamy będą klikane przez użytkowników rzadziej niż wyświetlane wyżej reklamy konkurencji);
- docelowy CPA - strategia polega na ustawieniu maksymalnego kosztu pozyskania (CTA), tak, by w ramach tej stawki uzyskać jak największą liczbę konwersji, czyli celu zrealizowanego na stronie przez użytkownika (a więc naszego klienta);
- docelowy ROAS - strategia pozwala na automatyczne dopasowanie stawki za kliknięcie w ten sposób, by uzyskać jak największą wartość konwersji przy zachowaniu ustawionego docelowego zwrotu z nakładów poniesionych na reklamę, czyli ROAS; docelowy zwrot z nakładów na reklamę ustawia się przy ustawianiu kampanii procentowo;
- docelowy udział w wygranych aukcjach - w przypadku tej strategii reklamodawca wstawia nazwę konkurencyjnej domeny, którą chce przelicytować w aukcjach AdWords (aukcje decydują o tym, czy reklama wyświetli się wśród płatnych wyników wyszukiwania oraz na jakim miejscu; więcej czytaj o tym w naszym artykule ,,Dlaczego aukcja AdWords ma tak duże znaczenie przy prowadzeniu kampanii?"); przy ustawianiu kampanii reklamodawca podaje nazwę domeny, cel do przelicytowania (wyrażony w procentach odsetek aukcji, które mają się zakończyć naszą wygraną aukcją) oraz limit maksymalnej stawki za kliknięcie; na podstawie tych danych AdWords automatycznie ustala stawki, tak, by realizacja celu była możliwa;
- zmaksymalizuj liczbę kliknięć - w przypadku tej strategii stawki są automatycznie ustalane w takim sposób, by możliwe było uzyskanie jak największej liczby kliknięć w ramach podanego budżetu dziennego kampanii; w takim wypadku istnieje spore ryzyko, że AdWords będzie ustawiał niskie stawki, które jednak pozwolą na osiągnięcie słabych pozycji reklam - a to oznacza, że będą klikane nawet tak rzadko, że nie będzie się wyczerpywał dzienny budżet;
- zmaksymalizuj liczbę konwersji - podobnie jak w przypadku strategii ,,Zmaksymalizuj liczbę kliknięć", stawki są automatycznie ustalane w taki sposób, by możliwe było uzyskanie jak największej liczby konwersji w ramach podanego budżetu dziennego kampanii;
- ulepszony CPC - strategia związana jest z samodzielnym ustawieniem stawek przez reklamodawcę - Google jednak zastrzega tutaj sobie możliwość automatycznego dostosowania (czyli ,,ulepszania") stawek w ten sposób, by zmaksymalizować liczbę konwersji na koncie reklamodawcy;
- CPC ustawiane samodzielnie - w przypadku tej strategii, maksymalną stawkę za kliknięcie ustawia sam reklamodawca, algorytmy Google'a nie są w tym wypadku angażowane; pozwala to na większą kontrolę nad wydatkami w ramach kampanii AdWords, jednak warto pamiętać, że czasem podana maksymalna stawka jest zbyt niska, by reklama wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, więc kampanię należy kontrolować na bieżąco i - jeśli zajdzie taka konieczność - w przypadku niektórych słów kluczowych należy zwiększyć stawki za kliknięcie.
Podsumowanie - jaką strategię wybrać podczas ustawiania kampanii AdWords?
Choć Google oferuje sporo możliwości optymalizacji kampanii AdWords i każdej z nich warto się przyjrzeć, to jednak należy pamiętać o tym, że to własnoręczna kontrola nad różnymi elementami kampanii (czyli także nad stawkami za kliknięcie) pozwoli na wydatkowanie budżetu w taki sposób, by był on jak najlepszy według reklamodawcy, a nie wg algorytmów Google'a, które dość często działają w niejasny sposób. Ma to też oczywiście swoje wady, np. przed rozpoczęciem kampanii trudno precyzyjnie określić, jaka stawka będzie najbardziej optymalna, a następnie należy pilnować, czy maksymalny CPC jest wystarczająco wysoki, by reklama wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Z drugiej jednak strony ta samodzielność ma też swoje zalety - pozwala bowiem utrzymać równowagę między kosztem za kliknięcie a pozycją reklamy wśród innych płatnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu reklamodawca może mieć pewność, że z jednej strony pilnuje budżetu, a z drugiej strony - dzięki kampanii Adwords realizuje swoje cele biznesowe w najlepszy możliwy dla siebie sposób.
Czytaj także: ,,Szacunkowe koszty kampanii Google AdWords"