Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nowe opłaty za emisję reklam Google Ads

Opłaty dotyczą na razie reklamodawców, wyświetlających swoje reklamy we Francji i Hiszpanii. Ma to związek z wprowadzeniem w tych krajach nowych przepisów dotyczących podatku od usług cyfrowych.

O nowych opłatach dotyczących kampanii Google Ads, reklamodawcy dowiedzieli się z wiadomości, która na ich skrzynki trafiła na początku marca. Jak poinformował Google, w przypadku reklam wyświetlanych we Francji i Hiszpanii, „do każdej faktury lub wyciągu będzie dodawany ustawowy koszt operacyjny w wysokości 2%”. Nowa opłata wprowadzona będzie od 1 maja 2021 roku i widoczna będzie na fakturach oraz wyciągach za reklamy (takie wyciągi są dostępne w wybranych krajach, w tym m.in. w Polsce).

Jakich zmian mogą się spodziewać reklamodawcy?

Wprowadzone od maja opłaty będą widoczne na fakturach i wyciągach jako oddzielne pozycje. Będzie można je też sprawdzić na podstronie płatności na koncie Google Ads. Co istotne - nie zawsze kwota ta będzie się równała 2 proc. wszystkich wydatków - może być tam bowiem widoczna suma wszystkich dodatkowych opłat, w tym np. podatku od sprzedaży czy podatku VAT.

W przypadku, gdy reklamodawca korzysta z fakturowania co miesiąc lub korzysta z płatności automatycznych, dodatkowa opłata za wyświetlenia zostanie dodana do budżetu konta (co oznacza, że całkowita opłata wzrośnie o 2 proc.). Jak dodaje Google, jeśli reklamodawca korzysta jeszcze z płatności ręcznych, opłaty mogą być naliczane po wykorzystaniu środków wpłaconych na konto i automatyczne potrącane przy następnej płatności reklam (co oznacza, że jeśli reklamodawca dwa razy pod rząd wpłaci na swoje konto 100 euro, to po drugiej płatności kwota zostanie pomniejszona o 2 proc., czyli na kliknięcia pozostanie 98 euro).

Dodatkowe opłaty spowodowane podatkiem od usług cyfrowych

Google nie ukrywa, że nowe opłaty zostały wprowadzone w ślad za nowymi podatkami od usług cyfrowych. Jak można przeczytać na portalu forsal.pl:

Francuski parlament przyjął w lipcu 2019 r. 3 proc. podatek od obrotów międzynarodowych koncernów technologicznych z globalnymi przychodami przekraczającymi 750 mln euro rocznie i przychodami we Francji powyżej 25 mln rocznie. Podatek znany jest jako podatek GAFA, od nazw Google, Amazon, Facebook, Apple, ponieważ dotyczy głównie amerykańskich koncernów. Obejmuje przychody m.in. z reklam online czy sprzedawania danych użytkowników serwisów społecznościowych w celach reklamowych. (...) W Hiszpanii od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje podatek od „określonych usług cyfrowych” powszechnie nazywany taksą Google.

Nowy podatek został więc po prostu przerzucony w większości na reklamodawców - na razie tych wyświetlających swoje reklamy na terenie Hiszpanii i Francji. W Polsce takie rozwiązania na razie nie zostały jeszcze wprowadzone, natomiast biorąc pod uwagę dotychczasowe zapowiedzi rządu czy projekty, nad którymi już od kilku lat pracuje Unia Europejska, takie rozwiązanie jest tylko kwestią czasu. I zapewne skończy się to podobnie jak we Francji i Hiszpanii, czyli po prostu podwyżką i przerzuceniem obciążenia na reklamodawców.

Czytaj także:
Gdzie pobrać faktury za kampanie Google Ads?
Nowe wyciągi od Google uzupełnią faktury

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.