Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nowy cel Google’a – zwiększenie liczby klientów w sklepie stacjonarnym

Google rusza z programem pilotażowym, dzięki któremu będzie można wyświetlać reklamy displayowe zachęcające do wizyty w sklepie stacjonarnym.

Lokalne reklamy displayowe (czyli graficzne), które wkrótce mają być częścią systemu reklamowego Google Adwords, to nowość, która może zainteresować właścicieli sklepów stacjonarnych. Dotychczas bowiem Google stawiał przede wszystkim na zwiększenie ruchu internetowego na firmowych stronach internetowych – wszak jednym z popularniejszych typów kampanii Google AdWords jest Google Shopping, czyli Google Zakupy, dzięki któremu można promować towary do kupienia w sklepach internetowych. Teraz jednak będzie można nie tylko wyświetlać displayowe reklamy lokalne, ale także bardzo dokładnie mierzyć ich skuteczność.

W jaki sposób utworzyć lokalne reklamy displayowe?

Dzięki lokalnym reklamom displayowym możliwe będzie promowanie konkretnych towarów. Aby było to możliwe, reklamodawca powinien przygotować plik z niezbędnymi danymi (podobnie jak to jest w przypadku kampanii Google Shopping), a następnie zgłosić się do programu pilotażowego Google’a, który realizowany jest obecnie w wybranych krajach (w Polsce opcja ta nie jest jeszcze dostępna).

Choć na razie brak jest szczegółowych informacji, to sposób przygotowania reklam (czyli tworzenie pliku z danymi) sugeruje, że do kampanii nie trzeba będzie tworzyć oddzielnych plików graficznych, a displayowe reklamy lokalne będą raczej działały na podobnych zasadach jak reklamy elastyczne, obecnie ustawiane w ramach kampanii w sieciach reklamowych (czytaj więcej o reklamach elastycznych w naszym artykule „Do stworzenia reklam graficznych nie potrzeba grafika”).

Nowe funkcje w Asystencie Google

Kolejna nowość dotycząca lokalnych reklam to zmiany w Asystencie Google. Narzędzie to – znane także jako Google Now – jest niejako wirtualnym asystentem, dostępnym m.in. w systemie operacyjnym Android oraz w postaci aplikacji. Odpowiada on na zadawane przez użytkownika pytania, dodatkowo także może podawać przydatne użytkownikowi informacje. Jeśli np. z historii wyszukiwania czy z ustawień lokalizacji wynika, że właściciel telefonu jest kinomanem, który co najmniej raz w tygodniu ogląda w konkretnym kinie film, asystent może mu podawać informacje o zbliżających się premierach.

Teraz, dzięki nowej funkcji, asystenta będzie można też zapytać o dostępność konkretnego towaru w najbliższych sklepach. Aby taka informacja była dostępna, reklamodawca będzie musiał stworzyć plik danych z informacją o swoim asortymencie oraz dostępności towarów.

Skuteczność lokalnych reklam będzie badana

Skuteczność lokalnych reklam displayowych będzie można dość dokładnie mierzyć. Google zamierza bowiem udostępnić szczegółowe raporty, w których znajdą się informacje jak:

Informacje te będą pochodziły od użytkowników, którzy w swoich urządzeniach mają włączoną opcję lokalizacji. Potrzebne do raportów dane mają być zbierane anonimowo, co oznacza, że nie będą powiązane z danymi osobowymi.

Podsumowanie

Na razie Google rozpoczyna swój program pilotażowy, dlatego trudno jednoznacznie ocenić jego skuteczność, jednak z pewnością przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy stacjonarne i zależy im na zapewnieniu jak największego ruchu w sklepie, powinni się nim zainteresować.

Oczywiście, nie oznacza to, że tworzenie kampanii lokalnej do tej pory nie było możliwe – wystarczyło przecież dokonać odpowiednich ustawień w ramach lokalizacji, zawężając zasięg kampanii do danej miejscowości czy nawet dzielnicy. Samo ustawienie takiej kampanii nie różniło się jednak od innych standardowych kampanii Google AdWords i nie koncentrowało się typowo na zwiększeniu liczby odwiedzających sklep stacjonarny. Dzięki displayowym kampaniom lokalnym będzie można to zmienić – zwłaszcza, że właściciele sklepów dostaną do ręki potężne narzędzie w postaci raportów, dzięki którym dowiedzą się, czy prowadzone działania są skuteczne i czy reklama wpływa na odwiedziny w sklepie stacjonarnym.

Czytaj także nasz artykuł „Czy użytkownicy potrzebują lokalnej reklamy?”

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.