Rozszerzenia reklamy pozwalają na zaprezentowanie dodatkowych informacji o ofercie już na poziomie wyszukiwarki Google - czyli tam, gdzie z innymi firmami rywalizujemy o uwagę użytkownika i gdzie potencjalny klient podejmuje decyzję, w który link kliknie.
Rozszerzenia reklam są (a przynajmniej powinny być) istotną częścią każdej kampanii Google AdWords. Bardzo często takie informacje jak linki do podstron, informacje o promocyjnych cenach czy szczegóły dotyczące oferty mogą mieć decydujące znaczenie dla wyników kampanii, a w efekcie - także dla całego zysku z inwestycji w AdWords.
Obecnie w swoim nowym panelu Google umożliwia ustawienie dziesięciu rozszerzeń - linków do podstron, objaśnień, informacji w witrynie, połączenia, wiadomości, lokalizacji, powiązanej lokalizacji, cen, aplikacji oraz promocji. Nie wszystkie rozszerzenia reklam będą przydatne w każdej kampanii i u każdego reklamodawcy. Część z nich - tak jak linki do podstron czy rozszerzenia objaśnień - ustawiane są często i w zasadzie są już integralną częścią większości płatnych reklam AdWords. Inne (jak np. rozszerzenia promocji czy aplikacji) stosowane są nieco rzadziej, ponieważ nie zawsze pasują do charakteru biznesu lub wprowadzone zostały do panelu AdWords dopiero niedawno. Przyjrzyjmy się więc, kiedy i w jakich przypadkach można (lub warto) umieścić w rozszerzeniach reklam kluczowe dla firmy informacje.
Dzięki rozszerzeniu lokalizacji w reklamie można umieścić dokładny adres swojej firmy. Dla internautów będzie to spore ułatwienie, ponieważ:
Aby ustawić rozszerzenie lokalizacji, należy na tym samym koncie, na którym prowadzona jest kampania AdWords, utworzyć wizytówkę Google Moja Firma. Jeśli natomiast firmowa wizytówka już jest utworzona na innym koncie, wystarczy te konta ze sobą połączyć.
Dzięki rozszerzeniom objaśnień w reklamie tekstowej można umieścić dodatkowe informacje o promowanej ofercie. Przykładowo, jeśli kampanię AdWords prowadzi sklep internetowy, to można umieścić tam dodatkowe informacje o możliwościach wysyłki (wysyłka w 24 godz., darmowa wysyłka, itp.), można też podać informacje o ogólnych cechach swojego asortymentu (np. biżuteria ręcznie robiona, tylko naturalne kosmetyki, itp). Możliwości są nieograniczone - Google pilnuje w tym wypadku tylko maksymalnej liczby znaków (nie może być ich więcej niż 25).
Rozszerzenie połączeń umożliwia umieszczenie w reklamie tekstowej AdWords numeru telefonu do firmy razem z odpowiednim wezwaniem do działania, czyli call to action („Zadzwoń”). Dzięki temu rozwiązaniu - podobnie jak w przypadku reklam tekstowych „Tylko połączenie” - użytkownik nie musi klikać w reklamę i szukać numeru telefonu do reklamodawcy. Aby wykonać połączenie wystarczy po prostu kliknąć w numer telefonu.
Przy ustawianiu tego rozszerzenia warto także zaznaczyć opcję włączonego rejestru połączeń - dzięki temu Google automatycznie utworzy działanie powodujące konwersję, co pozwoli śledzić konwersje telefoniczne. Dzięki temu będzie wiadomo, które kampanie, grupy reklam, słowa kluczowe czy reklamy tekstowe generują najwięcej połączeń do firmy już na poziomie wyników wyszukiwania.
Ustawienie odpowiedniego rozszerzenia umożliwia promowanie w reklamie AdWords firmowej aplikacji. Po kliknięciu w rozszerzenie użytkownik nie jest kierowany do odpowiedniej podstrony, tylko od razu przechodzi do Google Play Store, dzięki czemu aplikację można pobrać na swoje urządzenie dosłownie za pomocą jednego kliknięcia.
Dzięki umieszczeniu w reklamie tekstowej AdWords linków do innych podstron można zaprezentować użytkownikom informacje o firmie albo o dodatkowych produktach czy usługach, które znajdują się w ofercie. Mogą stanowić one uzupełnienie głównej treści reklamy (np. w reklamie hotelu mogą się znaleźć linki do podstron z cennikiem lub ofertami specjalnymi) lub dotyczyć zupełnie innej usługi czy produktu (w przykładowej reklamie hotelu można umieścić też link do podstrony z ofertą hotelowego SPA). Można też przekierować użytkownika od razu do praktycznych informacji (np. do podstrony z kontaktem czy formularzem rezerwacji pobytu w hotelu).
Ustawienie rozszerzenia wiadomości oznacza, że w reklamie tekstowej pojawi się ikona sms-a wraz z komunikatem o możliwości wysłania wiadomości. Dzięki temu (podobnie jak w przypadku połączeń telefonicznych) użytkownik może od razu skontaktować się z firmą, bez konieczności wchodzenia do firmowej witryny i szukania numeru telefonu komórkowego.
Choć rozszerzenie wiadomości wydaje się wciąż mniej popularne niż inne rozszerzenia, to Google nadal pracuje nad poprawą jego możliwości, np. wkrótce reklamodawcy z kilku krajów mają mieć możliwość analizy trzech dodatkowych wskaźników: chat rate, chat start time oraz messages, dzięki którym będzie można sprawdzić, jak często użytkownicy klikają w rozszerzenia wiadomości, o której godzinie najczęściej wysyłają wiadomości oraz jak długie są konwersacje rozpoczynające się od kliknięcia w rozszerzenie reklamy AdWords.
Więcej o tym czytaj w naszym artykule „Wkrótce dokładniejsze raportowanie w rozszerzeniach wiadomości?”
Ustawienie rozszerzenia cen pozwala na zaprezentowanie w reklamie AdWords cen wybranych produktów czy usług. Podczas tworzenia rozszerzenia reklamodawca podaje także docelowy adres, więc po kliknięciu użytkownik zostaje przekierowany do konkretnej podstrony danego produktu - przy prowadzeniu np. kampanii wizerunkowej w wyszukiwarce można więc zaprezentować także produkty czy usługi, które cieszą się wśród klientów największą popularnością. Dzięki temu szansa na kliknięcie będzie wtedy zdecydowanie większa.
W nowej wersji panelu AdWords można ustawić tzw. rozszerzenie promocji. Dzięki temu pod informacją tekstową można umieścić informację o rabacie dla jednego konkretnego produktu lub dla większej części asortymentu (np. 25 proc. zniżki na buty danego producenta). Widoczny pod reklamą rabat może być podany w procentach lub zaprezentowana może być konkretna kwota (np. 10 zł zniżki na kosmetyki do włosów).
Przy wprowadzaniu swoich nowych rozwiązań w kampaniach AdWords, Google zawsze pisze o ich zaletach, starannie ukrywając wady i tak samo było w przypadku rozszerzeń reklam. W tym wypadku trudno jednak nie przyznać racji. Dzięki rozszerzeniom reklama jest bowiem lepiej widoczna wśród innych wyników wyszukiwania, ponadto w reklamie można zaprezentować także dodatkowe informacje - szczególnie, że nagłówki i treść reklamy są mocno ograniczone liczbą znaków. Tymczasem takie dane jak adres firmy, numer telefonu, dodatkowe informacje o ofercie czy o promocyjnej cenie produktu czy usługi mogą przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta i w efekcie zachęcić go do kliknięcia w reklamę. Dodatkowo to zainteresowanie można też precyzyjnie mierzyć dzięki statystykom publikowanym w panelu AdWords, np. konkretna liczba połączeń dzięki kliknięciom w numer telefonu podany w reklamie.
Czytaj także „Liczby w Google Adwords są najważniejsze”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy