Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Eksperci od skutecznych kampanii Google Adwords

Przewodnik po elastycznych reklamach graficznych AdWords

09—07—2018

Elastyczne reklamy graficzne to doskonała alternatywa dla gotowych reklam statycznych przygotowywanych przez grafików. Sprawdź, w jaki sposób należy się przygotować do stworzenia swojej pierwszej reklamy.

Elastyczne reklamy graficzne są częścią kampanii AdWords w sieci reklamowej Google'a – graficzne reklamy wyświetlane są w serwisach, witrynach, materiałach video czy aplikacjach, z którym Google współpracuje w zakresie emisji reklam. Łącznie takich stron (zwanych także witrynami partnerskimi Google'a) są ok. 2 mln. 

Jeszcze kilka lat temu reklamodawcy, którzy chcieli prowadzić kampanie w sieci reklamowej, zdani byli na profesjonalnych grafików. Teraz jednak jest nieco łatwiej o alternatywne rozwiązania. Już kilka lat temu Google poszedł swoim użytkownikom na rękę, tworząc Google Web Designera, czyli darmowe narzędzie do tworzenia m.in. reklam i bannerów. Dostępne od niedawna elastyczne reklamy graficzne są natomiast jeszcze łatwiejsze w użytkowaniu – tak naprawdę przy ich tworzeniu czy edycji nie trzeba mieć żadnej specjalistycznej wiedzy, ponieważ Google prowadzi użytkownika krok po kroku, aż do momentu wyświetlenia reklamy i uruchomienia dzięki temu kampanii AdWords.

W jaki sposób tworzyć elastyczne reklamy graficzne?

Aby stworzyć elastyczną reklamę graficzną, najpierw trzeba przejść cały proces ustawienia kampanii AdWords w sieci reklamowej – od nadania nazwy, przez lokalizację i maksymalną stawkę za kliknięcie, aż po wybór metody kierowania (np. zainteresowania, remarketing, słowa kluczowe w witrynach, itp.). Dopiero po dokonaniu ustawień można przejść do tworzenia reklam:

  • przesłania plików graficznych (nie tylko zdjęć, ale także firmowego logo),
  • przygotowania nagłówka reklamy (maksymalnie 25 znaków ze spacjami w przypadku krótkiego nagłówka oraz maksymalnie 90 znaków ze spacjami w przypadku długiego nagłówka),
  • przygotowania tekstu reklamy (maksymalnie 90 znaków ze spacjami),
  • podania nazwy firmy (nie więcej niż 25 znaków ze spacjami),
  • umieszczenia adresu docelowego, czyli linku do podstrony, na którą będą trafiać użytkownicy po kliknięciu w reklamę.

Po przesłaniu plików graficznych i tekstów Google zaprezentuje kilka propozycji reklam elastycznych (z podziałem na urządzenia mobilne oraz na komputery) – w takiej postaci będą się one wyświetlały w dostępnych na stronach przestrzeniach reklamowych.

Skąd pobrać grafiki do reklam elastycznych?

Na pytanie, skąd pobrać grafiki do reklam elastycznych, nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, idealnej dla wszystkich reklamodawców. Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie sesji zdjęciowej i zakupienie fotografii od wykonawcy na wyłączność – w takim wypadku mamy pewność, że nikt inny nie będzie dysponował identycznymi zdjęciami i wykorzystywał ich w swoich działaniach (czasem konkurencyjnych). Z drugiej jednak strony nie jest to rozwiązanie tanie – i tu z pomocą mogą przyjść banki zdjęć, skąd można pozyskać tzw. zdjęcia stockowe. Zdjęcia można pobrać za darmo albo za nie zapłacić. Zazwyczaj w tym drugim przypadku mamy więcej grafik do wyboru, dodatkowo także wraz ze zdjęciem nabywamy prawo do wykorzystania go w materiałach komercyjnych. W przypadku darmowych zdjęć wybór jest raczej mniejszy, na dodatek pozyskanie i wykorzystanie pliku może wiązać się z obostrzeniami (np. konieczne będzie podanie autora zdjęcia, co w przypadku reklam Google'a może być dość trudne).

Kilka propozycji darmowych zdjęć związanych tematycznie z kampanią podsunie także Google, w ostateczności można z nich skorzystać. Warto również zastanowić się nad użyciem do reklam grafik ze strony – Google daje taką możliwość: po wpisaniu adresu witryny system pobierze z niej zdjęcia i grafiki, które będziemy mogli wykorzystać w kampanii. Jeśli nie rozpozna wszystkich i w zdjęciach do wyboru nie pojawią się te, na których nam zależy, możemy pobrać obrazy ze strony i dodać je ręcznie („Prześlij obrazy”).

Jak stworzyć teksty do reklam elastycznych AdWords?

Istnieje kilka zasad, dzięki którym tekst reklamy może przyciągnąć uwagę internauty:

  • umieszczenie w reklamie takich fraz i słów kluczowych, które wiernie oddają charakter reklamowanej oferty – produktu czy usługi (a nie promocji całej firmy!); dodatkowo treści powinny być zrozumiałe dla odbiorcy;
  • pola powinny być wypełnione zgodnie z przeznaczeniem (np. w polu, gdzie powinna się znaleźć nazwa firmy, nie powinno się umieszczać fragmentu reklamy);
  • teksty muszą być zgodne z zasadami języka polskiego, bez błędów, powtórzeń; nie można używać znaków specjalnych (nie będzie można zapisać np. reklam zawierających za dużo wykrzykników), nie można też nadużywać wielkich liter;
  • nie można przekraczać dozwolonej liczby znaków – w takim wypadku reklama nie zostanie zapisana i przekazana do akceptacji.

Po przygotowaniu tekstu należy koniecznie przejrzeć wszystkie wygenerowane przez Google'a reklamy („Podgląd reklamy”) – może się okazać, że w niektórych propozycjach tekst został ucięty. W takim wypadku trzeba dokonać małych skrótów lub przeredagować tekst. 

Warto też przygotować od razu dwie lub trzy wersje reklam, by sprawdzić, która z nich będzie miała lepsze efekty w postaci wyższego CTR (czyli współczynnika klikalności w reklamę) oraz konwersji (czyli realizacji celu na stronie, np. zamówienia czy zapisania się do newslettera). 

Podsumowanie – wady i zalety graficznych reklam elastycznych

O jednej z ważniejszych zalet graficznych reklam elastycznych pisaliśmy już wcześniej – przygotowanie takiej reklamy jest wręcz banalnie proste i powinien sobie z tym poradzić nawet początkujący reklamodawca. A jeśli można sobie z tym łatwo poradzić, to odpada nam koszt wynagrodzenia grafika – wystarczy jedynie pozyskać grafiki z prawem do ich wykorzystania w komercyjnych kampaniach lub użyć zdjęć z firmowej strony. A dzięki temu, że Google sam generuje reklamy, dostosowują się one swoją wielkością do dostępnej powierzchni reklamowej. 

Elastyczne reklamy są też skuteczniejsze w statystykach kampanii – mają zazwyczaj wyższe CTR-y niż reklamy statyczne (czyli gotowe pliki przygotowane przez grafika).  

Wszystko to nie oznacza jednak, że mają one same zalety – w przypadku reklam statycznych mamy 100-procentową pewność, jaki materiał wyświetli się użytkownikowi na stronie docelowej. Reklama elastyczna (wszak tworzona automatycznie) takiej pewności już nie daje – sam Google zresztą przestrzega, że „Twoje reklamy mogą czasem nie zawierać całego tekstu ani wszystkich obrazów. W niektórych formatach reklam tekst może zostać skrócony, a obrazy – przycięte”. Dlatego we wcześniejszej części tekstu podkreślaliśmy, że po przygotowaniu tekstu reklamy trzeba koniecznie sprawdzić, czy nie został gdzieś przycięty.

Czytaj także: Google samodzielnie stworzy reklamy AdWords z nagłówków i tekstów

Słowa kluczowe

  • reklamy graficzne
  • kampania AdWords
  • sieć reklamowa

Najnowsze artykuły

Jak tworzyć reklamy elastyczne, które pomogą w sprzedaży?

Reklamodawcy będą teraz mieli nowe narzędzia, które pomogą im w tworzeniu i optymalizacji skutecznych reklam elastycznych w wyszukiwarce Google.

Reklamy typu Tylko połączenie z prawdziwymi nazwami firm

Reklamodawcy, którzy w swoich kampaniach Google Ads stosują reklamy tekstowe typu ,,Tylko połączenie", będą musieli podawać w reklamach prawdziwe nazwy swoich firm.

Rozszerzenia lokalizacji – co warto o nich wiedzieć?

Rozszerzenia lokalizacji są bardzo istotnym elementem reklam, który warto dodać do swojej kampanii. Oczywiście tylko w sytuacji, gdy sprzedaż jest prowadzona również w punkcie stacjonarnym.