Kampanie Google Shopping – znane także jako Google Zakupy (jeden z typów kampanii Google AdWords) – mogą stanowić istotne uzupełnienie innych działań promocyjnych. Jednak - aby rozpocząć kampanię Google Shopping - należy też zadbać o umieszczenie w sklepie internetowym odpowiednich elementów, w tym podstrony z produktem, odpowiedniego zdjęcia produktu i zadbania o certyfikat SSL.
Google Shopping to narzędzie umożliwiające sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a. Umożliwia ono na prezentację wyłącznie wybranych produktów, a nie firmy czy jej ogólnej oferty. Aby rozpocząć kampanię należy jednak pamiętać o odpowiednim przygotowaniu strony internetowej i materiałów na niej umieszczonych. Sprzedaż produktu musi się bowiem odbywać w sklepie internetowym, który posiada certyfikat SSL. Informacje o ofercie muszą się znajdować na dedykowanej podstronie, na której powinno się też znaleźć zdjęcie produktu.
Witryna, na której dokonuje się transakcji, musi posiadać certyfikat SSL, który potwierdza, że zakupy w sklepie są bezpieczne. Jeśli strona nie będzie posiadała certyfikatu, to mimo odpowiedniego przygotowania pliku danych, kampania nie zostanie uruchomiona.
Certyfikat SSL potwierdza, że transmisja danych realizowanych za pośrednictwem danej witryny jest poufna. Oznacza to po prostu, że wszystkie informacje, które są wpisywane w polach w witrynie (np. hasła użytkownika czy numery kart kredytowych), pozostają bezpieczne. Istnieją trzy typy certyfikatów: z grupy DV (Domain Validation), grupy OV (Organization Validation) oraz z grupy EV (Extended Validation). Można też wybrać certyfikat typu Wildcard, który szyfruje dane w pojedynczej domenie, ale także we wszystkich jej subdomenach. To właśnie certyfikat typu Wildcard warto wybrać, jeśli właściciel sklepu internetowe chce szybko rozpocząć kampanię Google Shopping - wydanie takiego certyfikatu jest najszybsze i najtańsze, pozwala ponadto na ochronę danych także w subdomenach.
W pliku danych przesyłanym do Google’a należy wstawić link kierujący do podstrony, gdzie znajduje się oferta. Najlepiej, jeśli produkt ma dedykowaną podstronę, gdzie znajdą się najważniejsze elementy: nazwa produktu (tytuł), opis, zdjęcie, cena, waluta, dostępność (w magazynie, niedostępny lub przedsprzedaż) oraz przycisk „Kup”. Co ważne, wszystkie te elementy muszą być identyczne jak te umieszczone w pliku danych, przesłanym do Google’a.
Przed uruchomieniem kampanii nie trzeba oddzielnie przesyłać pliku ze zdjęciem produktu – wystarczy wstawić zdjęcie na stronę, następnie umieścić link do zdjęcia w pliku danych i przesłać całość do sprawdzenia.
Zdjęcia powinny być odpowiednio przygotowane. Pliki mogą być wyłącznie w formatach: GIF (.gif), JPEG (.jpg/.jpeg), PNG (.png), BMP (.bmp) oraz TIFF (.tif/.tiff), powinny się też charakteryzować wysoką jakością, by produkt był jak najlepiej widoczny. Same produkty natomiast powinny być sfotografowane na białym lub przezroczystym tle.
Aby rozpocząć kampanię Google Shopping należy zadbać o umieszczenie w sklepie internetowym odpowiednich elementów, w tym podstrony z produktem i odpowiednie zdjęcia produktu. Niezbędny jest także certyfikat SSL, który potwierdza, że zakupy w sklepie są bezpieczne. Jeśli strona nie będzie posiadała certyfikatu, to mimo odpowiedniego przygotowania pliku danych, kampania nie zostanie uruchomiona.
Prócz odpowiedniego przygotowania podstron z produktami, należy także pamiętać o tym, by proces zakupu był dla użytkownika prosty i intuicyjny - przeczytaj nasz artykuł „13 sposobów na zmniejszenie liczby koszyków porzucanych w sklepie internetowym”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy