Jeśli dobranie odpowiednich słów kluczowych sprawa Ci kłopot lub jeśli dopiero szykujesz się do ustawienia pierwszej kampanii Google Ads, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych to jedna z istotniejszych kwestii w kampanii Google Ads – nie tylko przy jej ustawianiu, ale także optymalizacji. Nieważna jest sama liczba słów kluczowych w danej grupie reklam – czasem istotniejsze jest ich dopasowanie, wykluczenie odpowiednich fraz, dopasowanie do odpowiednich grup reklam i śledzenie tego, czego wyszukują potencjalni klienci. Kwestii do zapamiętania jest więc sporo, ale to procentuje – dzięki temu można zaoszczędzić budżet, jednocześnie trafiając ze swoimi reklamami do odpowiedniej grupy docelowej.
Użycie dopasowań słów kluczowych w kampanii Google Ads pozwala na lepszą kontrolę nad tym, w jakich przypadkach reklama się wyświetli – czy np. wtedy, gdy ktoś wpisze konkretną frazę do wyszukiwarki czy w przypadku, gdy ktoś użyje też synonimów i fraz, które algorytmy Google uznają za bardzo podobne do danego słowa kluczowego. Można też precyzyjnie określić, na jakie zapytania reklama ma się w ogóle nie wyświetlać (więcej o wadze dopasowania wykluczającego piszemy w dalszej części artykułu).
W przypadku każdego słowa można wybrać jeden z pięciu typów dopasowań: dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe oraz dopasowanie wykluczające. Zazwyczaj warto stosować wszystkie dopasowania w różnych konfiguracjach, choć warto wziąć pod uwagę dwie kwestie:
Pisząc o dopasowaniu słów kluczowych nie można zapomnieć o dopasowaniu wykluczającym, które pomaga w walce z niechcianymi kliknięciami. Dzięki niemu możemy bowiem uniknąć sytuacji, w której reklama wyświetla się na te słowa kluczowe, które nie do końca są zgodne z profilem działalności firmy. A jeśli reklama nie wyświetli się, nie jesteśmy narażeni na kliknięcia osób, które szukają kompletnie czegoś innego – to z kolei oznacza zaoszczędzenie środków na te frazy, które mają szansę zakończyć się konwersją.
Przykładem takiej sytuacji mogą być frazy „meble” oraz „ogrodowe” i „biurowe”. Jeśli ktoś oferuje swoim klientom wyłącznie meble do domu lub mieszkania, to jest mała szansa na to, że użytkownicy szukający mebli ogrodowych lub biurowych skorzystają z tej oferty - w takim wypadku lepiej skupić się na frazach typu „meble do jadalni” czy „meble do sypialni”, a słowa „biurowe” oraz „ogrodowe” po prostu wykluczyć.
Samo ustawienie kampanii Google Ads i dobranie słów kluczowych to często zdecydowanie za mało - tylko stała optymalizacja kampanii, testowanie zmian i wprowadzanie poprawek przynoszą wymierne efekty. Jednym z tych elementów, które należy na bieżąco sprawdzać, są wyszukiwane przez użytkowników frazy, którym wyświetliła się nasza reklama. Oczywiście, warto pamiętać, że część z nich będzie się powtarzać, część okaże się w naszej kampanii nieprzydatna. Z drugiej jednak strony w zakładce z wyszukiwanymi frazami można znaleźć prawdziwe perełki, które pokazują nam czego szukają (a więc potrzebują) nasi klienci.
Dodatkowo także przekonaliśmy się już nieraz, że fantazja internautów przy korzystaniu z Google jest nieograniczona i przy ustawianiu kampanii nie da się przewidzieć wszystkich fraz, które powinniśmy wykluczyć. Dzięki śledzeniu wyszukiwanych haseł można je odpowiednio wcześniej wykluczyć, tak, by nie marnować niepotrzebnie budżetu.
Planner słów kluczowych (znany także jako Keyword Planner) to prawdziwa kopalnia wiedzy o słowach kluczowych – nie można go więc pominąć podczas planowania swojej kampanii Google Ads. Planner to darmowe narzędzie od Googla, w którym można sprawdzić, przeanalizować i przygotować słowa kluczowe do swoich grup reklam i kampanii. Można tam znaleźć takie dane jak:
Początkujący reklamodawcy bardzo często stają przed dylematem, jaka liczba słów kluczowych w danej kampanii będzie odpowiednia. W takim wypadku nie ma jednej dobrej odpowiedzi – liczy się bowiem jakość dobranych fraz i umiejętne i elastyczne dostosowanie się do budżetu, którym dysponujemy. Użyte w kampanii słowa kluczowe zawsze powinny być efektem analizy strategii biznesowej i marketingowej firmy – tak, by były dopasowane do:
Warto też pamiętać o odpowiednim wykorzystaniu możliwości kampanii Google Ads i pogrupowaniu słów kluczowych – tak, by pasowały one do treści reklam oraz odpowiadały reklamowanej ofercie i treściom zawartym na docelowej podstronie internetowej. Im lepiej będzie zostanie to dopasowane, tym większa szansa na kliknięcie w reklamę, wejście na stronę internetową, a docelowo – na konwersję.
Czytaj także:
Jak dobrać słowa kluczowe w kampanii Google AdWords?
Pozyskiwanie słów kluczowych do kampanii Google AdWords
Dlaczego wykluczające frazy są niezbędne w każdej kampanii AdWords?
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy