Raporty połączeń z reklam tekstowych Google Ads pozwalają na monitorowanie liczby połączeń telefonicznych wykonanych bezpośrednio z poziomu reklamy. Czasem jednak ich włączenie może okazać się ryzykowne.
Raportowanie połączeń jest zresztą domyślnie włączone – jeśli przy dodawaniu rozszerzenia świadomie nie zaznaczymy opcji „Wyłącz”, system będzie zbierał informacje m.in. o godzinie i czasie trwania połączenia, a nawet o numerze kierunkowym dzwoniącego. Mowa oczywiście o połączeniach wykonywanych bezpośrednio z poziomu reklamy tekstowej dzięki rozszerzeniu połączeń wyświetlającemu się na smartfonach (reklamy typu „Tylko połączenie” to osobna kwestia – więcej o nich przeczytasz w artykule Nowość: reklamy typu „Tylko połączenie” będą teraz nieco dłuższe).
Raport połączeń z rozszerzeń reklamy tekstowej pozwala na analizowanie liczby połączeń wykonanych z poziomu reklamy – tzn. tych, które rozpoczynają się od kliknięcia w zieloną słuchawkę lub napis „Zadzwoń pod numer...” widoczny pod reklamą w wyszukiwarce na smartfonie:
Numer telefonu może być widoczny się również przy reklamie wyświetlającej się na ekranie komputera lub laptopa:
W obu przypadkach przy reklamie jest widoczny numer telefonu do firmy. Warto jednak wiedzieć, że przy włączonym śledzeniu połączeń nie jest to tak naprawdę numer reklamodawcy, a numer Google przypisany do danego konta – to dzięki temu, że połączenie jest przekierowywane, można zbierać informacje o jego czasie, długości itp.
W momencie, gdy użytkownik nie zdecyduje się na kliknięcie w słuchawkę na telefonie i przepisze numer (albo wyświetli reklamę na komputerze – wtedy jedyną możliwością jest ręczny wybór widocznego na ekranie numeru na klawiaturze telefonu), połączenie z firmą również zostanie zrealizowane i zliczone jako wynik kampanii Google Ads. Dopóki kampania będzie aktywna, indywidualny numer telefonu przypisany przez Google będzie działał. Takie rozwiązanie ma jednak pewne mankamenty.
Mogłoby się wydawać, że podawanie w reklamie innego niż na stronie numeru kontaktowego nie ma żadnego znaczenia. Jednak dwa różne telefony mogą spowodować niepotrzebne zamieszanie – jeśli ktoś spisze numer z reklamy, a potem wejdzie na stronę, gdzie wyświetli mu się inny numer, może w ogóle zrezygnować z kontaktu z firmą. W momencie decydowania o skorzystaniu z powszechnie dostępnej usługi (nie mówimy tutaj o usługach czy produktach niszowych, przy których motywacja potencjalnego klienta jest zdecydowanie silniejsza) każdy, nawet najmniejszy szczegół ma znaczenie i wszystko, co opóźnia podjęcie przez potencjalnego klienta akcji, może zadecydować o jej całkowitym zaniechaniu.
Niektóre firmy wykupują u operatorów specjalnie dopasowane, łatwo zapamiętywalne numery telefonów, które powtarzane są potem w wielu miejscach w różnych przekazach reklamowych (np. Link 4, ubezpieczyciel, do którego numer zapamiętali nawet ci, którzy zupełnie nie byli zainteresowani usługami firmy). Potencjał związany z rozpoznawalnością numeru nie będzie jednak w pełni wykorzystany w przypadku włączenia śledzenia połączeń z reklam.
Aby uniknąć tego kłopotu, niektórzy reklamodawcy zamieszczają numer przypisany przez Google także na swoje stronie internetowej – wtedy jednak monitorowanie połączeń z reklam nie ma najmniejszego sensu, ponieważ Google będzie zliczał także połączenia wykonane bez pośrednictwa reklam (ze strony internetowej). Takie rozwiązanie jest również ryzykowne ze względu na ewentualną przerwę w prowadzeniu kampanii – gdy reklamy nie będą aktywne, nie będzie działał również numer telefonu od Google, a o podmianie numer kontaktowego na stronie można łatwo zapomnieć. Uzależnianie możliwości kontaktu z firmą od zewnętrznego systemu w przypadku awarii (o której możemy nawet nie wiedzieć), także może mieć negatywne konsekwencje, szczególnie w przypadku firm, które pozyskują klientów głównie dzięki rozmowom telefonicznym.
Ten sam problem pojawia się, gdy klient zapisze numer do firmy w swojej książce adresowej – w razie ewentualnego wstrzymania kampanii Google Ads, numer spisany z reklamy nie będzie już działał.
Jeśli chcesz poznać więcej cennych wskazówek, które ułatwią Ci prowadzenie kampanii i uchronią Cię przed marnowaniem budżetu, koniecznie sprawdź nasz kurs on-line z Google Ads dla przedsiębiorców. Pokazujemy w nim sprawdzony sposób na ustawienie i prowadzenie skutecznych kampanii Google Ads. Tylko teraz kurs kupisz aż o 60 proc. taniej (oferta jest ograniczona czasowo).
Dla niektórych reklamodawców wyświetlanie w reklamie innego numeru telefonu, niż ten rzeczywisty, publikowany w innych miejscach w internecie, może stanowić problem. Niektórzy właściciele firm woleliby, żeby numer podawany w reklamach Google Ads był taki sam, jak w witrynie. Aby tak było, należy wyłączyć domyślnie włączony Raport połączeń telefonicznych (w panelu Reklamy i rozszerzenia → Rozszerzenia → Rozszerzenia połączeń → Edytuj). Bez śledzenia połączeń dane o nich nie będą zbierane na koncie Google Ads (same połączenia z reklam nie będą zliczane), ale w reklamie wyświetli się rzeczywisty numer do firmy.
Więcej o śledzeniu połączeń w Google Ads przeczytasz w artykule „Nowości w raportowaniu połączeń i wiadomości w kampanii Google Ads”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy