Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google monitoruje i nagrywa połączenia z reklam tekstowych

Google monitoruje i nagrywa połączenia, zainicjowane z poziomu reklam tekstowych w wyszukiwarce. Na szczęście, na razie nowość wprowadzona została tylko w Stanach Zjednoczonych, na dodatek dotyczy tylko niewielkiej części rozmów.

Nowość dotyczy rozszerzeń połączeń i reklam typu „Tylko połączenie” – a więc tych rozwiązań, które umożliwiają wykonanie połączenia do reklamodawcy już z poziomu wyników wyszukiwania. Google połączenia te monitoruje i nagrywa pod pretekstem obrony przed spamem i potencjalnymi oszustwami, dodatkowo ma też na celu walkę z łamaniem i omijaniem zasad reklamowych.

Nagrywanie ma poprawić jakość połączeń z reklam Google Ads (AdWords)

Według Google, monitorowanie nagrań i ich nagrywanie poprawi jakość połączeń, zainicjowanych z poziomu reklamy Google Ads (AdWords). Dzięki temu – jak argumentuje Google – „możliwa będzie obrona przed spamem i potencjalnymi oszustwami”. Dodatkowo możliwa będzie ocena połączeń pod kątem zgodności z zasadami systemu reklamowego Google Ads. Jeśli reklamodawca naruszy te zasady, reklama lub rozszerzenie zostaną odrzucone.

Z tego powodu wybrane osoby, które w Stanach Zjednoczonych klikną w numer telefonu przypisany do reklamy Google Ads, usłyszą informację o nagrywaniu połączenia – i to jeszcze zanim uda im się połączyć z wybraną firmą. Nagrania mają nie być powiązane z konkretnymi użytkownikami – tak, by chronić ich prywatność. Ocena jakości będzie bowiem dokonywana zbiorowo, a nagrania mają służyć wykrywaniu potencjalnych oszustw.

Oficjalny komunikat Google na ten temat można przeczytać w informacji "About call recording".

Monitorowanie połączeń z reklam Google Ads (AdWords)

Monitorowanie i nagrywanie dotyczy połączeń, zainicjowanych po kliknięciu w reklamę typu „Tylko połączenie” lub rozszerzenie połączeń.

Dane dotyczące konkretnych połączeń można znaleźć w raporcie połączeń telefonicznych. W kolejnych kolumnach można znaleźć dokładne godziny połączenia (rozpoczęcia i zakończenia rozmowy z klientem), czas trwania połączenia, trzy pierwsze cyfry z numeru osoby dzwoniącej, informacja, czy połączenie zostało odebrane czy nie, źródło i typ połączenia, współczynnik klikalności numeru (PTR, czyli liczbę odebranych połączeń podzieloną przez liczbę wyświetleń numeru) oraz informacje, z jakiej kampanii, grupy reklam, słowa kluczowego i reklamy uzyskano dane połączenie.

Podsumowanie

Nagrywanie rozmów telefonicznych nie jest dobrym rozwiązaniem i powinno budzić uzasadniony niepokój u reklamodawców - z jednego zasadniczego powodu. Wielu użytkowników nie jest do końca świadomych, że klika w rozszerzenie połączenia lub reklamę, by połączyć się z firmą. W dobie masowych wręcz doniesień o przetwarzaniu danych w celu dokładnej personalizacji reklammasowych wyciekach danych czy sprzedawaniu ich innym firmom, co bardziej podejrzliwi lub ostrożni klienci mogą się po prostu rozłączyć, gdy usłyszą informację o nagrywaniu rozmowy przez Google. 

Z jednej więc strony, dzięki opcji wykonywania połączeń z poziomu wyników wyszukiwania, Google daje właścicielom firm ogromne możliwości, takie jak monitoring skuteczności kampanii czy łatwiejsza komunikacja z klientem, który nie musi wchodzić na stronę internetową, by tam szukać kontaktu do firmy. Z drugiej jednak strony, jeśli opcja nagrywania rozmów zostanie włączona u kolejnych reklamodawców i rozwiązanie to stanie się już powszechne, może się to wiązać z realnymi stratami w wielu firmach. Część potencjalnych klientów po pojawieniu się informacji o nagrywaniu, przerwie bowiem połączenie – w takim wypadku istnieje ryzyko, że klient nie będzie na tyle zdeterminowany, by dalej szukać do nas kontaktu, a kolejne połączenie wykona już do konkurencyjnej firmy.

Czytaj także: Sprawdź, czy dzięki połączeniom z kampanii AdWords pozyskujesz klientów

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.