Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Agencja marketingu internetowego

Google monitoruje i nagrywa połączenia z reklam tekstowych

12—10—2018

Google monitoruje i nagrywa połączenia, zainicjowane z poziomu reklam tekstowych w wyszukiwarce. Na szczęście, na razie nowość wprowadzona została tylko w Stanach Zjednoczonych, na dodatek dotyczy tylko niewielkiej części rozmów.

Nowość dotyczy rozszerzeń połączeń i reklam typu „Tylko połączenie” – a więc tych rozwiązań, które umożliwiają wykonanie połączenia do reklamodawcy już z poziomu wyników wyszukiwania. Google połączenia te monitoruje i nagrywa pod pretekstem obrony przed spamem i potencjalnymi oszustwami, dodatkowo ma też na celu walkę z łamaniem i omijaniem zasad reklamowych.

Nagrywanie ma poprawić jakość połączeń z reklam Google Ads (AdWords)

Według Google, monitorowanie nagrań i ich nagrywanie poprawi jakość połączeń, zainicjowanych z poziomu reklamy Google Ads (AdWords). Dzięki temu – jak argumentuje Google – „możliwa będzie obrona przed spamem i potencjalnymi oszustwami”. Dodatkowo możliwa będzie ocena połączeń pod kątem zgodności z zasadami systemu reklamowego Google Ads. Jeśli reklamodawca naruszy te zasady, reklama lub rozszerzenie zostaną odrzucone.

Z tego powodu wybrane osoby, które w Stanach Zjednoczonych klikną w numer telefonu przypisany do reklamy Google Ads, usłyszą informację o nagrywaniu połączenia – i to jeszcze zanim uda im się połączyć z wybraną firmą. Nagrania mają nie być powiązane z konkretnymi użytkownikami – tak, by chronić ich prywatność. Ocena jakości będzie bowiem dokonywana zbiorowo, a nagrania mają służyć wykrywaniu potencjalnych oszustw.

Oficjalny komunikat Google na ten temat można przeczytać w informacji "About call recording".

Monitorowanie połączeń z reklam Google Ads (AdWords)

Monitorowanie i nagrywanie dotyczy połączeń, zainicjowanych po kliknięciu w reklamę typu „Tylko połączenie” lub rozszerzenie połączeń.

  • Rozszerzenie połączeń można ustawić na poziomie całego konta, kampanii lub grupy reklam. Po zaakceptowaniu rozszerzenia wraz z reklamą opublikowany może zostać firmowy numer telefonu, połączony z wezwaniem do działania „Zadzwoń”. Statystyki dotyczące skuteczności rozszerzenia (np. liczba kliknięć w reklamę z rozszerzeniem, liczba wyświetleń, średni koszt za kliknięcie, liczba konwersji, itp.) widoczne są na podstronie „Reklamy i rozszerzenia”, w zakładce „Rozszerzenia”.
  • Reklamy typu „Tylko połączenie” zachęcają użytkownika przede wszystkim do kliknięcia i wykonania połączenia – a nie do wejścia na stronę internetową reklamodawcy. Po kliknięciu w nagłówek reklamy typu „Tylko połączenie” użytkownik nie przechodzi bowiem na docelową podstronę, tylko od razu może wykonać połączenie. Statystyki dotyczące tych reklam można znaleźć w tym samym miejscu, gdzie standardowe reklamy Google Ads (AdWords) – na podstronie „Reklamy i rozszerzenia”, w zakładce „Reklamy”.

Dane dotyczące konkretnych połączeń można znaleźć w raporcie połączeń telefonicznych. W kolejnych kolumnach można znaleźć dokładne godziny połączenia (rozpoczęcia i zakończenia rozmowy z klientem), czas trwania połączenia, trzy pierwsze cyfry z numeru osoby dzwoniącej, informacja, czy połączenie zostało odebrane czy nie, źródło i typ połączenia, współczynnik klikalności numeru (PTR, czyli liczbę odebranych połączeń podzieloną przez liczbę wyświetleń numeru) oraz informacje, z jakiej kampanii, grupy reklam, słowa kluczowego i reklamy uzyskano dane połączenie.

Podsumowanie

Nagrywanie rozmów telefonicznych nie jest dobrym rozwiązaniem i powinno budzić uzasadniony niepokój u reklamodawców - z jednego zasadniczego powodu. Wielu użytkowników nie jest do końca świadomych, że klika w rozszerzenie połączenia lub reklamę, by połączyć się z firmą. W dobie masowych wręcz doniesień o przetwarzaniu danych w celu dokładnej personalizacji reklammasowych wyciekach danych czy sprzedawaniu ich innym firmom, co bardziej podejrzliwi lub ostrożni klienci mogą się po prostu rozłączyć, gdy usłyszą informację o nagrywaniu rozmowy przez Google. 

Z jednej więc strony, dzięki opcji wykonywania połączeń z poziomu wyników wyszukiwania, Google daje właścicielom firm ogromne możliwości, takie jak monitoring skuteczności kampanii czy łatwiejsza komunikacja z klientem, który nie musi wchodzić na stronę internetową, by tam szukać kontaktu do firmy. Z drugiej jednak strony, jeśli opcja nagrywania rozmów zostanie włączona u kolejnych reklamodawców i rozwiązanie to stanie się już powszechne, może się to wiązać z realnymi stratami w wielu firmach. Część potencjalnych klientów po pojawieniu się informacji o nagrywaniu, przerwie bowiem połączenie – w takim wypadku istnieje ryzyko, że klient nie będzie na tyle zdeterminowany, by dalej szukać do nas kontaktu, a kolejne połączenie wykona już do konkurencyjnej firmy.

Czytaj także: Sprawdź, czy dzięki połączeniom z kampanii AdWords pozyskujesz klientów

Słowa kluczowe

  • raport połączeń telefonicznych
  • rozszerzenie połączeń
  • google ads
  • google adwords
  • sem

Najnowsze artykuły

Płatności na Facebooku z dodatkowym uwierzytelnieniem

Na Facebooku płacisz okazjonalnie kartą kredytową, debetową lub za pomocą przedpłaty? Od 14 września musisz być przygotowany na dodatkowe działania uwierzytelniające płatność

Facebook ukryje polubienia postów?

Facebook testuje nowe rozwiązanie - chce ukryć liczbę polubień postu. Liczbę popularnych ,,lajków" będzie widział tylko autor postu, dla osób ,,z zewnątrz" ma być ona niewidoczna.

Algorytmy Googlea wezmą pod uwagę wyniki sezonowe

W kampaniach Google Ads w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej będzie można teraz stosować korekty sezonowe, np. podczas wyprzedaży czy promocji.