W systemie Google AdWords niedawno pojawił się nowy format reklamy wideo przeznaczonej do wyświetlania wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Czym jest reklama typu OutStream?
W związku z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych – w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii ruch w internecie wygenerowany na urządzeniach mobilnych przewyższył ten generowany na komputerach (więcej: „Mobilna strona to dziś konieczność”) – Google opracowało nowy format reklamy wideo pozwalający maksymalizować zasięg właśnie na urządzeniach mobilnych. Czym są reklamy typu OutStream i gdzie mogą się wyświetlać?
Reklamy wideo w systemie AdWords wyświetlają się w przeważającej części w należącym do Google serwisie YouTube. Google wciąż aktualizuje dostępne formaty reklam (informacje o dostępnych obecnie formatach znajdziesz tutaj: „Aktualne formaty reklam wideo na YouTube”) i udostępnia nowe narzędzia pozwalające na jak najefektywniejsze ich wykorzystanie, np. testowany w niektórych krajach Reach Planner. Niedawno poinformował o nowym typie reklamy wyświetlanej poza YouTube – tzw. OutStream.
Reklamy tego typu mają wyświetlać się w witrynach partnerów Google oraz w aplikacjach wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Domyślnie reklamy mają odtwarzać się z wyłączonym dźwiękiem – to internauta zadecyduje o tym, czy chce zatrzymać się na reklamie i obejrzeć ją do końca (dotknięcie reklamy spowoduje włączenie dźwięku), czy przeskroluje wideo nie zwracając na nie uwagi.
Nowy format reklamy będzie rozliczany w modelu vCPM (viewable CPM), czyli według stawek za tysiąc widocznych wyświetleń – takich, gdy ponad połowa miejsca, które zajmuje reklama, pozostaje wyświetlona na ekranie przez minimum dwie sekundy. Jeśli internauta przesunie stronę dalej przed upływem tego czasu, reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów wyświetlenia reklamy.
Według Google kampanie z tego typu reklamami sprawdzają się szczególnie wtedy, gdy celem jest zwiększenie świadomości marki. Jak sprawdzą się w Polsce? Na razie jedyne dane udostępnione przez Google na oficjalnym blogu o AdWords dotyczą reklamodawcy z Hongkongu. Dzięki reklamie OutStream udało mu się znacznie zwiększyć zasięg przy niższym koszcie („A new video format to reach people across the mobile web and apps”). Czy podobnie będzie i u nas? Jeśli i tak prowadzimy kampanie wideo, na pewno warto nowy format reklamy przetestować.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy