Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sukces kampanii AdWords nie zależy tylko od jej ustawień

Słowa kluczowe czy reklamy to nie wszystko. Na sukces kampanii Google AdWords zawsze składa się kilka elementów – i nie dotyczą one tylko ustawienia czy optymalizacji kampanii.

Rozpoczynając prowadzenie kampanii Google AdWords nie można zapominać, że ustawienie kampanii i grup reklam, wybór słów kluczowych i ich dopasowań czy stworzenie reklam to nie wszystko. Prowadzenie kampanii czy innych działań promocyjnych nie może odbywać się w oderwaniu od innych obszarów – otoczenia rynkowego, konkurencji czy grupy docelowej i ich potrzeb. Na bok powinny pójść też emocje czy oparcie strategii działania wyłącznie na intuicji właściciela firmy – sukces kampanii Google AdWords mierzy się wyłącznie liczbami, przy czym trzeba pamiętać, jakie liczby mają największe znaczenie.

Punktem wyjścia powinna być strategia biznesowa

Przy prowadzeniu działań promocyjnych, w tym także Google AdWords, powinna liczyć się strategia biznesowa. Choć wielu osobom w tym momencie przychodzi na myśl wielostronicowy dokument, to wcale to nie musi tak wyglądać. Najważniejsze w tym jest bowiem posiadanie planu dotarcia do potencjalnych klientów i sprawienia, aby wybrali to, co jako firma chcemy im zaoferować – nieważne, czy jest to dokument z kilkudziesięcioma stronami, zawierający plany na kilka najbliższych lat czy krótka strategia spisana na dwóch kartkach papieru A4. Dopiero analiza możliwości firmy i jej oferty, analiza konkurencji, ustalenie przewag konkurencyjnych oraz rozpoznanie grupy docelowej oraz jej potrzeb pozwoli na poprowadzenie kampanii Google AdWords z sukcesem.

Pamiętaj o potrzebach swoich klientów

Niejednokrotnie pisaliśmy już, że jednym z częstszych błędów w prowadzeniu biznesu jest skupienie się na ofercie, a nie na potrzebach osób z naszej grupy docelowej. Tymczasem prowadzenie kampanii AdWords (czy innych działań promocyjnych) powinno się rozpocząć od znalezienia tzw. insightów konsumenckich, czyli niewypowiedzianych i często nieuświadomionych potrzeb klientów – to one powinny być kierunkowskazem dla wszystkich działań promocyjnych. Na szczęście reklamodawcy mogą korzystać z kilku sposobów na rozpoznanie potrzeb – czasem nawet niepotrzebne są pracochłonne, czasochłonne czy kosztowne badania rynku. Sprawdź, jakich słów kluczowych szukają Twoi klienci, w jakie reklamy chętniej klikają, jak się zachowują po kliknięciu w reklamę (przy czym możesz przygotować kilka wersji landing page i sprawdzić, która z nich lepiej sprzedaje ofertę) – to tylko kilka sposobów na rozpoznanie potrzeb swoich klientów, które mogą być prowadzone niewielkim nakładem sił czy środków.

Nie ignoruj istnienia swojej konkurencji

Kilkanaście lat temu W. Chan Kim i Renée Mauborgne po raz pierwszy użyli terminu strategia błękitnego oceanu – czyli działaniu w rzeczywistości rynkowej, która nie została jeszcze zagospodarowana. Jednak spójrzmy krytycznie na rynek, w którym działamy – czy rzeczywiście istnieją wszelkie przesłanki do tego, by ignorować konkurencję. Pewnie nie – prawo ekonomii mówi, że Jeśli coś jest opłacalne, jest na to rynek, i zawsze, prędzej czy później, pojawi się konkurencja. Dlatego – jeśli już jesteśmy na nią skazani – lepiej nie ignorować jej istnienia. Lepszym rozwiązaniem będzie analiza sytuacji rynkowej i przygotowanie takiej strategii działania z takimi przewagami konkurencyjnymi, które pozwolą nam na znalezienie odpowiedniego miejsca na rynku, wśród innych firm.  

Dlatego:

Czy Twoja witryna sprzedaje ofertę?

Przed rozpoczęciem kampanii i w trakcie jej prowadzenia przeanalizuj dane z Google Analytics i odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy moja witryna sprzedaje ofertę? Jeśli nie, to nawet najlepiej prowadzona kampania Google AdWords nie pomoże Ci w realizacji celów biznesowych – co z tego, że użytkownicy wejdą do serwisu, jeśli ten nie spełni ich oczekiwań, ponieważ np. nie ma tam potrzebnych informacji niezbędnych do podjęcia decyzji o zakupie albo znajdują się one na kilku różnych podstronach i trudno je znaleźć, proces zakupu jest skomplikowany, strona ładuje się zbyt wolno albo w ostatnich latach nikt nie pomyślał, by dostosować stronę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. W takich wypadkach scenariusz może być tylko jeden – opuszczenie serwisu i udanie się do konkurencji.

Dlatego przed uruchomieniem kampanii AdWords zrób rachunek sumienia – zrób:

Pamiętaj, że treści na stronie internetowej muszą być zawsze dostosowane do treści reklam oraz dobranych do kampanii słów kluczowych. W przeciwnym wypadku użytkownik, który wszedł na stronę dzięki kliknięciu w reklamę AdWords uzna, że oferta firmy nie do końca spełnia jego oczekiwania. Dlatego też każda zmiana w kampanii powinna wiązać się ze sprawdzeniem, czy nie jest też czasem konieczna zmiana w serwisie. I odwrotnie – zmiany w witrynie mogą też czasem oznaczać zmiany w samej kampanii AdWords.

W Internecie można znaleźć mnóstwo źle zrobionych stron internetowych – nie pozwól, by Twoja witryna znalazła się wśród nich.

Emocje odłóż na bok – wyniki kampanii AdWords mierz wyłącznie liczbami

Sukces kampanii Google AdWords mierzy się wyłącznie liczbami, przy czym trzeba pamiętać, jakie liczby mają największe znaczenie. Przykładowo ważne jest pozyskanie jak największej liczby użytkowników, ponieważ wśród nich może się znaleźć potencjalny klient, ale nie oznacza to, że kampanię promocyjną powinniśmy prowadzić z rozmachem, zwłaszcza, że to zazwyczaj kosztuje, a na kosztowne  działania może sobie pozwolić niewiele firm.

Dlatego lepiej podejść do tego w ten sposób, że duża liczba unikalnych użytkowników nie powinna być celem samym w sobie – przecież lepiej pozyskać ich na stronę mniej, ale prowadzić działania do takich osób, których interesuje ta konkretna oferta i finalnie mogą stać się klientami naszej firmy.

Podsumowanie

Rozpoczynając prowadzenie kampanii Google AdWords nie można zapominać, że ustawienie kampanii i grup reklam, wybór słów kluczowych i ich dopasowań czy stworzenie reklam to nie wszystko. Prowadzenie kampanii czy innych działań promocyjnych nie może odbywać się w oderwaniu od innych obszarów – otoczenia rynkowego, konkurencji czy grupy docelowej i ich potrzeb. Pamiętaj więc o tym, że Twoim punktem wyjścia powinna być strategia biznesowa – bez względu na to, czy jest to dokument z kilkudziesięcioma stronami, zawierający plany na kilka najbliższych lat czy krótka strategia spisana na dwóch kartkach papieru A4. Dopiero analiza możliwości firmy i jej oferty, analiza konkurencji, ustalenie przewag konkurencyjnych oraz rozpoznanie grupy docelowej oraz jej potrzeb pozwoli na poprowadzenie kampanii Google AdWords z sukcesem.

Na bok powinny pójść też emocje czy oparcie strategii działania wyłącznie na intuicji właściciela firmy – sukces kampanii Google AdWords mierzy się wyłącznie liczbami, przy czym trzeba pamiętać, jakie liczby mają największe znaczenie. Czasem reklamodawcy tak bardzo koncentrują się na tym, by pozyskać na stronę jak największą liczbę unikalnych użytkowników, że zapominają o tym, by trafić przede wszystkim do tych, którzy mają być finalnie klientami firmy.

Jesteś zainteresowany tematem? Przeczytaj też nasze pozostałe artykuły:

Jaka strategia dla Google AdWords będzie najlepsza?

Rozpoznanie potrzeb klientów to klucz do skutecznej kampanii Google AdWords

Kampania Google AdWords musi być spójna z firmową stroną

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.