Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Zmiany w formularzach kontaktowych Google Ads

Już niedługo potencjalny klient będzie mógł kliknąć w nagłówek reklamy Google Ads, a następnie wypełnić swoimi danymi formularz kontaktowy.

Google przymierza się do zmian w reklamach tekstowych, wyświetlanych w wyszukiwarce. Przy wprowadzeniu odpowiednich ustawień kampanii, użytkownik po kliknięciu w nagłówek reklamy nie zostanie przeniesiony do docelowej strony internetowej - wyświetli mu się formularz kontaktowy, który będzie mógł wypełnić swoimi danymi oraz oczekiwaniami dotyczącymi oferty. Dopiero po wypełnieniu pól danymi będzie mógł przejść do docelowej podstrony albo wrócić do wyników wyszukiwania.

Proste pozyskiwanie danych klientów z reklam Google Ads

O formularzach kontaktowych w reklamach Google Ads pisaliśmy już kilkakrotnie - wprowadzone zostały do kampanii ponad roku temu jako rozszerzenie reklam tekstowych, wyświetlanych w sieci wyszukiwania. Przygotowanie formularza w panelu Google Ads jest dość proste - wystarczy wprowadzić odpowiednie wezwanie do działania (tzw. call to action, CTA) oraz tekst rozszerzenia. Przy tworzeniu samego formularza należy natomiast wprowadzić nagłówek, nazwę firmy, opis oraz dodać link do polityki prywatności. Dane klientów - podobnie jak te pochodzące z formularzy kontaktowych z reklam na Facebooku - można pobierać np. w pliku CSV (czytaj więcej: W kampanii Google Ads pozyskasz dane klientów).

Początkowo opcja formularzy kontaktowych dostępna była wyłącznie w kampaniach Google Ads w wyszukiwarce, natomiast w sierpniu 2020 r. Google zapowiedział wprowadzenie ich także do reklam na Youtubie i Discovery oraz do reklam bannerowych, wyświetlanych w sieci reklamowej (czytaj więcej: Formularze kontaktowe w kolejnych reklamach Google Ads).

Formularz kontaktowy skraca kontakt z klientem

Nowe rozwiązanie przypomina nam nieco reklamy generujące połączenia, które pozwalają z poziomu wyszukiwarki od razu wykonać połączenie do firmy, bez konieczności przechodzenia na docelową stronę i szukania tam kontaktu. To z pewnością ułatwia i skraca drogę kontaktu na linii firma - klient, jednak przydaje się przede wszystkim w tych przypadkach, gdy klienci doskonale znają firmę i chcą się od razu z nią skontaktować albo szukają pomocy ,,na już", np. w przypadku awarii samochodu i szukania pomocy drogowej. W takim wypadku nie ma czasu na przeglądanie różnych stron i nerwowe poszukiwanie informacji - liczy się po prostu szybki kontakt.

Czy zawsze dane z formularza Google Ads będą przydatne?

W przypadku formularzy kontaktowych wygląda to nieco inaczej. Jako użytkownicy wyszukiwarki jesteśmy raczej przyzwyczajeni do tego, że kliknięcie w reklamę tekstową Google Ads przenosi nas na stronę reklamodawcy, a tam możemy samodzielnie sprawdzić szczegóły oferty lub poprosić o nią mailem czy przez formularz kontaktowy na stronie www.

Wprowadzenie do reklam tekstowych formularza kontaktowego oznacza więc spore ryzyko, że niektórzy klienci zrezygnują z wypełniania formularza i po prostu wrócą do wyników wyszukiwania Googlea, by następnie przejść na stronę konkurencji. Część klientów - zdeterminowana, by zapoznać się z ofertą na stronie - może wypełnić formularz błędnymi danymi. A nawet jeśli te dane będą prawidłowe, to i tak użytkownicy mogą wcale nie być zainteresowani rozmową z przedstawicielem firmy o szczegółach oferty.

Nie oznacza to jednak, że tym wpisem chcemy zniechęcić do przetestowania nowego rozwiązania - wręcz przeciwnie. Nawet jeśli okaże się, że tylko część formularzy kontaktowych zawiera prawidłowe dane, to i tak jest to inwestycja, która się opłaca - dzięki temu zyskujemy bowiem bezpośrednie dane do klientów, których do naszej oferty można przekonać w bezpośredniej rozmowie. Dodatkowo można je wykorzystywać także do kolejnych działań promocyjnych.

Czytaj także: Wykorzystaj dane klientów w kampaniach Google Ads i na Facebooku

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.