Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dziś dentysta to za mało: AdWords dla gabinetów stomatologicznych

Mogłoby się wydawać, że promowanie usług stomatologicznych za pomocą kampanii Google AdWords to temat mało skomplikowany. Po latach praktyki wiemy jednak, że wcale tak nie jest. Dlaczego?

Branża dentystyczna (a może stomatologiczna? – o tej różnicy za moment) charakteryzuje się ogromną różnorodnością, zarówno pod względem samych usług oraz wykorzystywanej podczas ich świadczenia technologii, jak i ich ceny, co dla wielu klientów (coraz rzadziej pacjentów) ma kluczowe znaczenie. Jak wykorzystać Google AdWords (niebawem Google Ads) w taki sposób, by dotrzeć do odpowiedniej grupy?

Dlaczego AdWords to dobre rozwiązanie dla prywatnych gabinetów stomatologicznych?

Reklamy tekstowe Google AdWords (od 24 lipca Google Ads; więcej na ten temat przeczytasz w tekście „Koniec Google AdWords: po 18 latach nadeszła pora na Google Ads”) to reklamy, które wyświetlają się bezpośrednio w wyszukiwarce Google po wpisaniu w nią przez użytkownika odpowiedniego zapytania. Dzięki temu, że reklamy te są bliźniaczo podobne do zwykłych linków do stron internetowych wyświetlających się na liście wyników, większość osób korzystających z wyszukiwarki (według badań ponad połowa) nie rozróżnia wyników płatnych (reklam tekstowych AdWords) od organicznych (stron najlepiej, według algorytmów Google'a, odpowiadającym zapytaniu użytkownika). Dlatego użytkownicy wyszukiwarki nie traktują linków AdWords jak reklamy, ale jak odpowiedź na ich pytanie, tym samym są im gotowi poświęcić o wiele więcej czasu i uwagi, niż innym formom marketingu w sieci.

Poniżej przykładowa strona z wynikami wyszukiwania – zaznaczono na niej reklamy AdWords (wyniki płatne) oraz wyniki organiczne.

Warto zauważyć, że na mniejszych ekranach laptopów bądź notebooków (nie wspominając o wynikach wyszukiwania na telefonie), widoczna będzie jedynie górna część strony – do mapy – a więc ta z reklamami AdWords. Dlatego wysoka pozycja witryny w wyszukiwarce osiągnięta za pomocą pozycjonowania dziś nie wystarczy. Poza tym pozycjonowanie nie daje gwarancji, że strona będzie wyświetlać się w określonym miejscu przez dłuższy okres czasu, nie pozwala również zaplanować dokładnie, w związku z jakimi wyszukiwaniami strona powinna pojawiać się na liście wyników. W Google AdWords jest zupełnie inaczej.

System reklamowy Google'a daje reklamodawcom o wiele większą kontrolę nad takimi aspektami wyświetlonego w wyszukiwarce linku, jak:

Co ważne, w kampaniach AdWords nie płacimy za samo wyświetlenie reklamy, a dopiero za kliknięcie. Jeśli więc mimo naszych starań tekst wyświetlony w wyszukiwarce nie będzie odpowiadał wyszukiwaniu jej użytkownika, możemy mieć nadzieję na to, że ten po prostu w niego nie kliknie, a my nie stracimy w ten sposób pieniędzy.

Więcej o różnicach pomiędzy pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce i organicznymi wynikami wyszukiwania a kampaniami Google AdWords przeczytasz w tekście „Czym Google AdWords różni się od pozycjonowania strony?”.

Jak dzięki Google AdWords dotrzeć do swojego klienta?

Dentysta dentyście nierówny, tak samo gabinet stomatologiczny gabinetowi. Choć każdy posiada tytuł lekarza dentysty (wcześniej lekarza stomatologa, stąd różnice w nazewnictwie; zmiany spowodowane były dostosowaniem prawa polskiego do przepisów unijnych), każdy może oferować zupełnie inny wachlarz usług świadczonych na różnym poziomie. Znajdziemy wśród nich zarówno zwykłe zakładanie plomby czy lakowanie zębów, jak i związane bardziej z medycyną estetyczną komputerowe projektowanie uśmiechu (tzw. DSD – Digital Smile Design) czy specjalistyczne leczenie chorego zęba pod mikroskopem.

Dlatego tak ważne jest, by przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych w sieci gruntownie przemyśleć to, kim są docelowi klienci gabinetu – czy bardziej potrzebującymi pomocy pacjentami, dla których ważne jest szybkie rozwiązanie konkretnego problemu bez ponoszenia wysokich kosztów, czy raczej właśnie klientami nastawionymi na wysoką jakość usługi, komfort podczas zabiegu zdolnymi wydać o wiele większe pieniądze? Jeśli leczenie kanałowe w naszym gabinecie ze względu na wykorzystanie zaawansowanej technologii, specjalistycznych narzędzi itp. kosztuje kilkaset złotych, nie sprowadzajmy na stronę osób, dla których nasze ceny będą za wysokie.

Dziś dentysta to za mało

Taką możliwość daje kampania AdWords. Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych wraz z właściwą konstrukcją i wyglądem strony pozwalają na dotarcie do odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej usługi. Dzięki temu nie będziemy stracimy czasu i pieniędzy na poszukiwania potencjalnych klientów, którzy i tak nigdy nie przekroczą progu naszego gabinetu. Przemyślany wybór usług, które chcemy promować i dobór słów kluczowych są tak ważne również ze względu na ogromną konkurencję w branży stomatologicznej. Po wpisaniu w wyszukiwarkę przykładowej frazy „dentysta wrocław”, Google zaproponował ponad 750 tysięcy wyników, a szacunkowa liczba gabinetów stomatologicznych w mieście sięga 450, natomiast w całym województwie dolnośląskim pracują ponad 3 tysiące lekarzy dentystów. Jednak już tylko jedna piąta tej grupy zajmuje się endodoncją, 16% ortodoncją, 15% implantologią, a tylko 0,9% stomatologią estetyczną (dane pochodzą z raportu „Lekarze Stomatolodzy 2016” przygotowanego przez Naczelną Izbę Lekarską).

Warto więc wykorzystać reklamy AdWords w taki sposób, by jak najlepiej i najcelniej zaprezentować swoje umiejętności i możliwości gabinetu jego potencjalnym klientom. Dziś dentysta to za mało – promowanie się na tego typu szerokie frazy powoduje, że w wyszukiwarce walczymy o wysoką pozycję reklamy z wieloma konkurentami. Odpowiednie zawężenie słów kluczowych, na które pozwala kampania AdWords, spowoduje, że konkurencja będzie ograniczona, a związane z nią stawki za kliknięcie niższe (więcej o kosztach kampanii Google AdWords przeczytasz w tekście „Ile trzeba wydać, żeby zarobić? Szacunkowe koszty kampanii AdWords”).

Jeśli zastanawiasz się nad promocją swojego gabinetu stomatologicznego w sieci lub widzisz, że dotychczasowe działania nie przynoszą efektu, skontaktuj się z nami – doradzimy odpowiednie rozwiązanie i na podstawie konkretnych przykładów przekonamy Cię do tego, że warto zainwestować właśnie w reklamy Google AdWords.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.