Czasem połączenie nawet niewielkiego budżetu z umiejętnym ustawieniem kampanii Google AdWords może przynieść szybkie efekty w postaci spektakularnego zwrotu z inwestycji.
Choć nakłady na reklamę internetową z roku na rok są coraz wyższe, a Internet pełni coraz większą rolę wśród różnych sposobów dotarcia do klientów, to nadal tradycyjne kanały komunikacji – takie, jak drukowane ulotki czy przydrożne billboardy – mają się całkiem dobrze. Tymczasem kampanie internetowe (z kampaniami Google AdWords na czele) to często nie tylko skuteczniejszy, ale i znacznie tańszy sposób na dotarcie do wybranej grupy docelowej. Przyjrzyjmy się więc temu, w jaki sposób Google AdWords może znacząco przyczynić się do rozwoju każdego biznesu:
Olbrzymia popularność Google'a i jego przewaga nad innymi przeglądarkami sprawia, że wielu użytkowników Internetu traktuje po prostu nazwę amerykańskiej firmy prawie jak synonim wyszukiwarki. W kwietniu 2018 roku, według portalu gs.statcounter.com, Google było pierwszą wyszukiwarką zarówno na świecie, jak i w Polsce (w naszym kraju korzysta z niej ponad 90 proc. użytkowników).
Z jednej strony należy więc pamiętać o tym, że obecność na szczycie wyników wyszukiwania ma ogromne znaczenie, a z drugiej – o tym, jak kapryśne są algorytmy Google’a. Dostrzegają to już także właściciele firm – w ubiegłorocznym raporcie "State of Inbound 2017" aż 61 proc. respondentów uznało, że pozycjonowanie oraz wzrost pozycji firmowej strony wśród wyników organicznych to najważniejsze wyzwanie, które stoi przed ich firmą; wynika to – jak przyznają badani – ze zmieniających się wciąż algorytmów Google'a, które wpływają na wynik firmy wśród linków organicznych; więcej o badaniu czytaj w naszym artykule „Wysoka pozycja w Google'u to dziś konieczność”.
W takim wypadku trudno znaleźć lepsze i skuteczniejsze rozwiązanie niż kampanie AdWords w wyszukiwarce oraz kampanie produktowe (znane także jako Google Zakupy czy Google Shopping), skierowane do sklepów internetowych. Możliwość zaprezentowania swojej firmy i swojej oferty w konkretny sposób tam, gdzie użytkownicy najczęściej szukają różnych informacji i odpowiedzi na nurtujące ich pytania, jest bezcenna i warto z niej skorzystać.
Wniosek? Jeśli tylko działania reklamowe będą umiejętnie prowadzone, zyski z inwestycji mogą nawet kilkakrotnie przewyższyć nakłady na nie przeznaczone (więcej o koszcie kampanii Google AdWords: „Szacunkowe koszty kampanii Google AdWords”).
Tworzenie reklam AdWords (nieważne, czy mówimy o reklamach tekstowych czy graficznych) pozwala niemal w pełni kontrolować sposób, w jaki reklamodawca prezentuje ofertę klientowi. O ile w przypadku reklam graficznych nie jest to nowością, o tyle w przypadku kampanii w wyszukiwarce możliwość ta stanowi o przewadze reklam AdWords nad pozycjonowaniem SEO. Dlaczego?
Prowadząc działania związane z pozycjonowaniem, firma do końca nie ma pewności, jak jej oferta będzie wyglądała wśród wyników wyszukiwania. W przypadku kampanii AdWords jest natomiast zupełnie inaczej – jeśli tylko reklama zostanie przygotowana zgodnie z zasadami Google'a i zostanie przez niego zaakceptowana, to w takim kształcie zostanie też wyświetlona użytkownikowi.
Co prawda w ostatnich miesiącach – na fali rosnącej popularności sztucznej inteligencji i systemów samouczących się – Google wprowadził wiele rozwiązań, które pozwalają na automatyzację kampanii, w tym także w zakresie tworzenia reklam. Kilka dni temu pisaliśmy o testowaniu elastycznych reklam w wyszukiwarce, które – wzorem reklam graficznych – generuje samodzielnie Google z przesłanych mu materiałów. Zazwyczaj jednak przestrzegamy naszych klientów przed takimi rozwiązaniami – tylko samodzielne tworzenie reklamy od początku do końca pozwala na całkowitą kontrolę nad jej ostatecznym wyglądem.
Jedną z ważniejszych kwestii, którą warto uważnie analizować podczas optymalizacji kampanii, są wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe. W odpowiedniej zakładce każdy reklamodawca może sprawdzić, na jakie frazy wyświetliła się dana reklama i kiedy użytkownik w nią kliknął oraz jakie wyszukiwane frazy przynoszą najwięcej korzyści w postaci konwersji.
Frazy te należy oczywiście wykorzystywać w kampanii – można dobrać je do danej grupy reklam, można umieścić w reklamie czy na firmowej stronie internetowej, można też dodać do słów wykluczających, czyli takich, na jakie reklama się nie będzie wyświetlać.
Ale wyszukiwane frazy mają jeszcze jedną ogromną zaletę: jeśli widzisz, czego szukają Twoi potencjalni klienci, to poznajesz jednocześnie ich potrzeby. A dzięki temu możesz im zaproponować konkretne rozwiązania – nie tylko w reklamach AdWords, ale także w innych materiałach promocyjnych. Może się też okazać, że klienci poszukują nieco innej oferty niż ta, którą proponuje im reklamodawca. W takim wypadku mogą nawet wystarczyć minimalne zmiany, by znacząco zwiększyć sprzedaż.
Reklamy tekstowe AdWords – po wielu zmianach wśród wyników wyszukiwania – obecnie wyświetlane są nad i pod wynikami organicznymi. Na samym szczycie mogą być widoczne maksymalnie cztery reklamy. Jeśli z nagłówkami i tekstami reklam widoczne są także dodatkowe rozszerzenia (np. linki do podstron, adres firmy czy dodatkowe objaśnienia), może się okazać, że wyniki płatne dominują na ekranach komputerów, w których ekrany są dość duże.
W przypadku coraz popularniejszych urządzeń mobilnych oznacza to natomiast jedno – bardzo często na małym ekranie widać wyłącznie reklamy produktowe, a pod nimi reklamy tekstowe. Wyniki organiczne po prostu się nie mieszczą. Jeśli więc już na samym początku użytkownik znajdzie link pasujący do zapytania, to po prostu w niego kliknie, nie zwracając uwagi, czy jest to link płatny czy nie (zwłaszcza, że obecnie są one wręcz łudząco do siebie podobne).
Prowadzenie kampanii Google AdWords oznacza wiele możliwości możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Prócz najpopularniejszych kampanii tekstowych prowadzonych w wyszukiwarce, Google proponuje także inne typy kampanii:
Reklamy w ramach różnych typów kampanii AdWords mogą być więc wyświetlane w serwisach Google’a (np. w wyszukiwarce Google czy na platformie YouTube) oraz witrynach, materiałach wideo i aplikacjach innych firm, które współpracują z Google w zakresie wyświetlania reklam (łącznie są ich ok. 2 mln). Z jednej strony firma może więc prowadzić działania wizerunkowe, kierowane do odpowiednio sprofilowanej grupy odbiorców, zaś z drugiej strony – może także emitować reklamy w wyszukiwarce, czyli tam, gdzie użytkownik sam będzie poszukiwał oferty.
„Ludzie reklamy, którzy ignorują badania, są tak niebezpieczni jak generałowie, którzy ignorują dekodowanie sygnałów wroga. Nigdy nie zaprzestawaj testów, a twoja reklama nigdy nie przestanie być coraz lepsza” – powiedział przed laty David Ogilvy, copywriter i jeden z najbardziej znanych twórców reklamy. Co zrobić w przypadku, gdy nie mamy budżetu i czasu na przeprowadzenie odpowiednich badań? Intuicja właściciela firmy jest często niezastąpiona, jednak trzeba pamiętać, że nie wszyscy klienci muszą postrzegać ofertę oraz jej zalety w identyczny sposób – dlatego początkowe założenia nie muszą wcale znaleźć pokrycia w rzeczywistości. Z pomocą mogą przyjść kampanie Google AdWords. Tutaj emocje powinny zostać całkowicie odsunięte na bok, a wybór działań czy dobór narzędzi powinny zostać oparte wyłącznie o dane liczbowe. Pomocne są tutaj testy A/B – przygotowanie co najmniej dwóch różnych wersji reklam AdWords i ocena wyników ich skuteczności, sprawdzanie zaangażowania użytkowników na docelowej stronie internetowej czy tworzenie różnych wersji roboczych i eksperymentów, które pozwalają wprowadzać i testować zmiany w kampaniach w sieci wyszukiwania i reklamowej – wszystkie te narzędzia pozwalają znaleźć rozwiązania najlepiej trafiające do potencjalnych klientów.
Jak już kilkukrotnie pisaliśmy, pozycjonowanie strony (SEO) to dość żmudna, czasochłonna praca, na dodatek często nie przynosząca spodziewanych efektów. Przez wiele miesięcy trzeba bowiem dbać o zawartość witryny i jej bieżącą aktualizację, dobór odpowiednich fraz, optymalizację kodu źródłowego strony, używanie meta tagów oraz umieszczanie wartościowych treści (np. poprzez publikację artykułów na firmowym blogu). Pozycja strony będzie tym wyższa, im lepiej strona będzie przygotowana pod względem architektury informacji, wizualnego układu treści, kodu strony i znajdą się na niej bogate i aktualne treści – ale jednocześnie nie można mieć pewności, że to wystarczy. Od jakiegoś czasu Google bierze bowiem także pod uwagę inne czynniki, takie jak np. geolokalizacja użytkownika, historia jego wyszukiwań, itd.
Bogate treści, dobrze przygotowana strona, odpowiednie przygotowanie reklam tekstowych mają także duży wpływ na prowadzenie kampanii AdWords, jednak tutaj, by znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania, nie trzeba czekać długich miesięcy. Po doładowaniu konta i uruchomieniu kampanii można w zasadzie od razu znaleźć się nad wynikami organicznymi. Co więcej – w przypadku, gdy słowa kluczowe, teksty reklam i ich rozszerzenia zostaną dopasowane do potrzeb użytkownika, reklamodawca ma spore szanse na szybki zwrot inwestycji w kampanię. Bardzo często bowiem potencjalni klienci, widząc odpowiedź na swoje zapytanie na samym początku, nie mają potrzeby sprawdzania kolejnych wyników (płatnych czy organicznych).
W kampaniach Google AdWords reklamodawcy mogą przewidzieć, ile zapłacą za kliknięcia w danym miesiącu. Nieco gorzej pod tym względem kampanie AdWords wypadają w perspektywie dziennej – od jakiegoś czasu Google wprowadził do swojego systemu reklamowego tzw. elastyczne budżety, co oznacza, że dzienne wydatki mogą przekroczyć nawet dwukrotnie zaplanowany budżet dzienny. Jeśli jednak w innych dniach zainteresowanie ofertą będzie mniejsze, dzienne wydatki będą mniejsze – dzięki temu w perspektywie danego miesiąca reklamodawca nie zapłaci więcej, niż sobie zaplanował.
Jeśli natomiast oferta się wyczerpie lub skończy się okazja do promocji (np. z okazji Dnia Matki czy Świąt Bożego Narodzenia), nie ma potrzeby czekać, aż wyczerpią się też środki na koncie. Kampanię można bowiem wyłączyć i wznowić dopiero po jakimś czasie – środki pozostaną na koncie i będzie je można wykorzystać w innym terminie, na kolejne działania przy innej okazji.
W porównaniu z innym działaniami promocyjnymi (np. content marketingiem czy pozycjonowaniem strony), kampanie AdWords pozwalają na osiąganie szybkich efektów przy jednoczesnej dość dużej kontroli nad wydawanym budżetem.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy