Sprawdź, jakie ważne elementy powinien zawierać plik danych użyty w kampanii Google Shopping (Google Zakupy), by został zaakceptowany przez Google'a bez żadnych przeszkód.
Jeśli decydujemy się ręcznie przygotować wszystkie elementy kampanii Google Shopping, prawidłowo przygotowany plik danych jest kluczem do tego, by kampania produktowa w ogóle ruszyła, a następnie przynosiła korzyści reklamodawcy. W niektórych przypadkach, np. w dużych sklepach internetowych, przesyłanie danych o produktach może odbywać się automatycznie, jeśli jednak ktoś zaczyna swoją przygodę z kampaniami Google Shopping (znane także jako Google Zakupy lub kampanie produktowe), zdecydowanie lepsza dla niego będzie opcja samodzielnego przygotowania pliku - dzięki temu ma bowiem większą kontrolę na kolejnych etapach ustawiania kampanii.
Jednak nie zawsze udaje się przygotować plik tak, by od razu został zaakceptowany przez Google’a - w takim wypadku plik trzeba poprawić i znów czekać jakiś czas na akceptację. By nie narażać się na utratę cennego czasu (dzięki czemu kampania będzie mogła ruszyć jak najszybciej), warto poznać kilka ważnych zasad, dzięki którym plik z danymi o produkcie zostanie zaakceptowany bez żadnych problemów już za pierwszym razem.
Ustawienia pliku danych w Google Merchant Center
Aby stworzyć plik z danymi o produkcie, należy zalogować się na swoje konto na platformie Google Merchant Center - przy czym konto te powinno być połączone z kontem Google AdWords, na którym będzie prowadzona kampania produktowa. Następnie należy wybrać:
- typ danych w pliku (domyślnie ustawione zostaną „Produkty”);
- kraj docelowy, czyli kraj, w którym są sprzedawane i do którego wysyłane są produkty, znajdujące się w danym pliku; wybór kraju jest o tyle istotny, że na tej podstawie Google automatycznie ustawia domyślną walutę (czyli złoty w przypadku Polski), dodatkowo także sprzedaż produktów w różnych krajach może się wiązać z różnymi wymaganiami, specyfikacją czy zasadami, dotyczącymi tworzonego pliku danych;
- język (zostanie on domyślnie ustawiony na podstawie wybranego wcześniej kraju docelowego);
- miejsce docelowe, w którym podane jest, w jakich usługach Google'a wyświetlane będą reklamy; domyślnie zaznaczona jest opcja „Zakupy”, co oznacza, że reklamy będą pojawiać się w porównywarce cen Google Zakupy.
Po wyborze ustawień można nadać plikowi nazwę i wybrać, w jaki sposób informacje o produkcie mają być pobierane do kampanii Google Shopping.
Jak przesyłać informacje? Google oferuje różne opcje do wyboru
Informacje o produkcie można przesyłać do Google'a za pomocą czterech różnych rozwiązań:
- arkusze Google - co oznacza, że reklamodawca samodzielnie wprowadza dane do arkusza, skąd następnie Google automatycznie i zgodnie z harmonogramem pobiera informacje; w przypadku zmian w arkuszu i zaakceptowaniu ich przez Google'a, zmiany zostaną też wprowadzone od razu na koncie;
- zaplanowanie pobieranie - działa podobnie jak arkusze Google, z jedną tylko różnicą - odpowiednio przygotowany plik przechowywany jest na serwerze reklamodawcy; informacje z pliku Google będzie pobierał automatycznie zgodnie z ustawionym harmonogramem;
- przesyłanie - plik jest przechowywany na komputerze, a reklamodawca regularnie może przesyłać go do Google’a ręcznie lub za pomocą SFTP, FTP czy wirtualnego dysku Google Cloud Storage;
- interfejs Content API for Shopping, który umożliwia „automatyczną współpracę” między sklepem internetowym a platformą Google Merchant Center; jest to rozwiązanie przydatne zwłaszcza w dużych sklepach internetowych z ogromnym asortymentem - dzięki niemu nie trzeba dokonywać zmian oddzielnie w sklepie i oddzielnie w pliku umieszczonym w Google Merchant Center, ponieważ dane do kampanii Google pobiera bezpośrednio ze sklepu (wystarczy więc, że zmiany zostaną wprowadzone tylko tam).
Każde z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak przy pierwszym ustawieniu kampanii Google Shopping (Google Zakupy) warto wybrać opcję arkuszy Google. Dzięki nim mamy kontrolę nad przygotowanym plikiem, dodatkowo także można go przygotować na podstawie udostępnionego szablonu - nie trzeba będzie się więc na początku martwić, jakie dane w którym miejscu należy wstawić.
Jak pracować w arkuszu, by Google bez problemu zaakceptował plik?
Reklamodawcy, którzy wybiorą opcję arkusza Google i możliwość wygenerowania nowego arkusza z szablonu, będą mieli mocno ułatwione zadanie - w takim wypadku Google stworzy plik, w którym znajdą się już nazwy poszczególnych kategorii:
- numer id - w tej kolumnie należy wstawić unikalny numer produktu, przypisany do niego już na stałe (nie powinno się go zmieniać podczas aktualizacji informacji umieszczonych w pliku); można używać np. jednostki magazynowej produktu albo numerować produkty po kolei;
- tytuł - to nazwa sprzedawanego produktu, najlepiej, by była identyczna z tytułem produktu umieszczonym na docelowej stronie internetowej; nie powinno się tu umieszczać dodatkowych informacji (np. darmowa dostawa czy wysyłka w 24 godz.);
- opis - kolumna zawiera dokładny, mocno szczegółowy opis konkretnego produktu; tutaj można zamieścić odpowiednie słowa kluczowe; nie można tu umieszczać innych informacji, np. o ofercie sklepu czy o wysyłce;
- link - w tej kolumnie należy umieścić adres podstrony, na której znajdują się informacje o produkcie i gdzie będzie trafiał potencjalny klient po kliknięciu w reklamę;
- stan - w tej kolumnie reklamodawca umieszcza informacje, czy produkt był nowy czy używany; do wyboru są trzy wartości: nowy, odnowiony oraz używany;
- cena - cena produktu, zgodna z ceną umieszczoną na docelowej podstronie; cena powinna zostać umieszczona w odpowiednim formacie, np. 15.00 PLN czy 45.00 PLN;
- dostępność - reklamodawca podaje tutaj informacje, czy produkt jest dostępny w sprzedaży czy nie; do wyboru są tutaj trzy wartości: w magazynie, niedostępny oraz przedsprzedaż;
- link do zdjęcia - w tej kolumnie należy umieścić bezpośredni link do fotografii produktu; zamieszczone w witrynie zdjęcie musi być w odpowiednim rozmiarze i formacie (gif bez animacji, jpg / jpeg, png, bmp lub tiff), musi też być dobrej jakości (co oznacza, że nie można umieszczać tam miniaturek, zdjęcie nie może być powiększone, nie mogą zostać użyte znaki wodne, itp);
- GTIN, numer MPN - w tej kolumnie należy wstawić Globalny Numer Jednostki Handlowej lub numer MPN (nadany przez producenta numer katalogowy); jeśli produkt tych numerów nie posiada, można utworzyć nową kategorię: „z identyfikatorem”, a następnie wpisać w tej kolumnie słowo „nie”;
- marka - marka produktu, rozpoznawalna przez klientów; jeśli takiej marki nie ma, należy usunąć tę kategorię całkowicie; nie należy natomiast wpisywać tam wartości typu „nie dotyczy” czy „nie”;
- kategoria produktów Google - ta kolumna wiąże się z udostępnianą przez Google’a mapą kategorii - do jednej z tych kategorii należy przypisać sprzedawany produkt; przykładowo jeśli w Google Shopping reklamuje się sklep internetowy ze sprzętem do jazdy na nartach i snowboardzie, a promowanym produktem są buty dla narciarzy, kategoria produktów, którą należy podać w tej kolumnie, będzie wyglądała następująco: Sprzęt sportowy > Rekreacja na świeżym powietrzu > Sporty zimowe i rekreacja zimą > Jazda na nartach i snowboardzie > Buty narciarskie; wykaz wszystkich kategorii w pliku Excel można pobrać tutaj.
Po przygotowaniu plik można zapisać, a następnie wstępnie przetworzyć - dzięki temu reklamodawca będzie od razu widział, czy jakieś elementy należy od razu poprawić. Jeśli Google nie wykrył żadnych nieprawidłowości do poprawy, można przesłać plik do sprawdzenia i czekać na akceptację.
Podsumowanie
Warto pamiętać, że prawidłowe przygotowanie pliku danych to tylko część całego procesu uruchomienia swojej pierwszej kampanii Google Shopping. Aby wszystkie te etapy przejść bez problemu, należy pamiętać także o innych ważnych aspektach, takich jak prawidłowe przygotowanie docelowej podstrony, zainstalowanie certyfikatu SSL w celu potwierdzenia bezpieczeństwa transakcji czy odpowiednie ustawienia kampanii (czytaj o tym więcej w naszym artykule „4 elementy niezbędne przy prowadzeniu Google Shopping”).
Dodatkowo także na naszym blogu można śledzić na bieżąco kolejne nowości, które testuje lub wprowadza Google w kampaniach produktowych lub w innych kampaniach Google AdWords: