Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Cztery ważne elementy audytu strony internetowej

Naturalnym cyklem tworzenia każdej strony internetowej jest najpierw jej stworzenie, następnie audyt i optymalizacja. Nie ma bowiem prostej recepty na stworzenie dobrego serwisu i nigdy nie da się przewidzieć, jak z niego będą korzystać internauci – nawet jeśli architekturę informacji stworzy najlepsza grupa ekspertów.

Audytowanie witryn wyłącznie pod kątem technicznym i informatycznym jest zdecydowanie zbyt wąskim rozwiązaniem. Prawidłowo przeprowadzony audyt powinien objąć też bowiem stronę marketingową, czyli sprawdzenie, czy strona zachęca do skorzystania z usług czy kupna produktu.

Ważne elementy audytu marketingowego

Audyt marketingowy strony składa się z czterech ważnych elementów - analizy marketingowej, analizy web usability (użyteczności strony), analizy statystycznej z wykorzystaniem Google Analytics oraz analizy architektury informacji.

Analiza marketingowa

Dzięki analizie marketingowej wiadomo, czy jasno został zakomunikowany cel strony, czy widoczne są przewagi danej usługi / produktu oraz czy informacje na stronie są przedstawione w odpowiedni sposób i zachęcają potencjalnych klientów do skorzystania z serwisu.

Analiza web usability (użyteczności strony)

Analiza web usability (użyteczności strony) pozwala sprawdzić, czy poruszanie się po stronie internetowej jest łatwe i intuicyjne, czy bez trudu można odnaleźć informacje, które są potrzebne, czy użytkownik popełnia błędy przez nieczytelne lub nieintuicyjne zaprojektowanie strony, itp. Analiza użyteczności powinna być przeprowadzona pod kątem eksperckim oraz na podstawie testów z użytkownikami.

Analiza statystyczna

Analiza statystyczna przeprowadzana jest na podstawie danych dostępnych w Google Analytics – narzędziu, który pozwala na analizę ruchu na stronie. Analiza pozwala na prześledzenie kondycji strony i wyciągnięcie wniosków, dotyczących pozyskiwania użytkowników, źródeł ruchu na stronie czy zachowania internautów na poszczególnych podstronach.

Analiza architektury informacji

Analiza architektury informacji pozwala na sprawdzenie, w jaki sposób zostały rozmieszczone treści na stronie i czy informacje znajdują się w tych miejscach, w których szukał ich użytkownik. Architektura informacji stanowi uzupełnienie analizy użyteczności strony, ponieważ daje odpowiedź na pytanie o łatwość korzystania ze strony przez użytkownika.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt strony?

Audyt strony warto przeprowadzić z kilku ważnych powodów – nawet jeśli użytkownicy dzięki skutecznej kampanii Google Adwords trafią na stronę, to szybko ją opuszczą, jeśli będzie zbyt skomplikowana, trudno się będzie z niej korzystało, na stronie głównej zabraknie informacji, czym się zajmuje firma i co oferuje. Tak samo zachowają się internauci, którzy będą się gubili na stronie, znajdą tam niejasne informacje czy nie znajdą tam odpowiedzi na swoje pytania – tym bardziej, że w Internecie jest wiele stron, gdzie użytkownik może znaleźć to czego szuka. A opuszczenie strony to pierwszy odruch, gdy pojawiają się trudności – rzadko kiedy użytkownik będzie na tyle zdeterminowany, by przez długi czas szukać potrzebnych mu informacji.

To wszystko jednak nadal nie wystarczy – nawet jeśli użytkownik znajdzie potrzebne mu informacje, to sukcesem będzie przekonanie go, by skorzystał z tej jednej konkretnej oferty, a nie udał się do konkurencji, która oferuje coś podobnego.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak skontaktować się ze wsparciem Google Ads?

W pandemii Google ograniczył możliwość kontaktu telefonicznego z zespołem wsparcia Google Ads - przez pewien czas ze specjalistami Google można było porozmawiać wyłącznie na czacie.
czytaj

Google ukrywa raporty wyszukiwanych słów w Analyticsie

Od pewnego czasu Google usilnie namawia do przejścia z dotychczasowej wersji Universal Analytics na Google Analytics 4. Czy usunięcie ważnego dla reklamodawców raportu ma przyspieszyć ten proces?
czytaj

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.