Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Facebook Analytics z nowymi funkcjonalnościami

Facebook pozazdrościł Google’owi i w ostatnich dniach zapowiedział wprowadzenie zmian w swoim narzędziu Facebook Analytics, wcześniej znanym jako Facebook Analytics for Apps.

Facebook Analytics to darmowe narzędzie, służące pozyskiwaniu informacji o zachowaniach użytkowników. Zbierane dane dotyczą nie tylko płatnych kampanii, ale także prowadzonych fanpage'ów. 

Co oznaczają zmiany na Facebooku?

Dzięki wprowadzonym zmianom będzie można m.in.: sprawdzać przychody pochodzące z działań na Facebooku, korzystać ze zautomatyzowanego podglądu danych, sprawdzać najważniejsze wskaźniki i trendy, sprawdzać analizy dotyczące stron internetowych (dzięki czemu możliwe będzie sprawdzanie interakcji użytkowników Facebooka z serwisem) oraz tworzyć niestandardowe, zindywidualizowane raporty, dzięki czemu wszystkie najważniejsze dla danego użytkownika dane i statystyki znajdują się w jednym miejscu.

Wszystkie informacje o nowej aplikacji można znaleźć na jej stronie: https://analytics.facebook.com/. Dane są już dostępne w Menedżerze reklam na Facebooku (https://business.facebook.com/). Wystarczy się zalogować na swoje konto i w menu „Badania i raporty” kliknąć na „Analytics”. W niektórych przypadkach trzeba uzbroić się w cierpliwość - w przypadku niektórych fanpage'y pojawia się komunikat, że dane są jeszcze przetwarzane i będą dostępne wkrótce.

Google też nie zostaje w tyle

Google nie zostaje w tyle i od jakiegoś czasu również zapowiada zmiany w interfejsie Google Analytics – bezpłatnym narzędziu, służącym do analizy ruchu na stronie internetowej (w tym ruchu pochodzącego z kampanii reklamowych Google AdWords). Już wcześniej Google wprowadził aplikację mobilną, która do tej pory została już pobrana ponad milion razy, a teraz przyszedł czas na zmiany na stronie. Przygotowana została m.in. nowa strona główna, poszczególne kategorie są oznaczone pomocnymi pytaniami (np. skąd pochodzą Twoi użytkownicy lub kiedy Twoi użytkownicy odwiedzają serwis). Aby sięgnąć do bardziej szczegółowych informacji, należy wejść do poszczególnych podstron – w takim wypadku wystarczy kliknąć w link umieszczony w każdym w modułów. Dostępna będzie ponadto nowa opcja „Discover”, gdzie znajdują się przydatne funkcje, alerty lub materiały, pomocne w pracy z Google Analytics. Zmiany są już powoli wprowadzane - w kwietniu 2017 roku Google zapowiedziało, że odświeżony Google Analytics ma zostać udostępniony wszystkim użytkownikom w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Po co nowe narzędzie, jeśli jest Google Analytics?

W przypadku, gdy Google udostępnia narzędzie, które udostępnia szereg informacji dotyczących ruchu w witrynie (w tym pochodzących z mediów społecznościowych), wiele osób może sobie zadawać pytanie, po co nowe narzędzie do zbierania takich danych, jeśli istnieje Google Analytics? Z naszych doświadczeń wynika, że może istnieć kilka powodów. Przede wszystkim w Google Analytics można znaleźć informacje, dotyczące ruchu na stronie oraz źródeł pozyskiwania użytkowników - w tym mediów społecznościowych. Google Analytics nie da więc odpowiedzi, dotyczących zachować użytkowników na Facebooku, podobnie jak nie daje też odpowiedzi, dotyczących kampanii Google AdWords. Kilkakrotnie pisaliśmy już, że - aby skutecznie optymalizować kampanię Google AdWords - potrzebne jest połączenie kont AdWords i Analytics.

Drugim powodem mogą być z pewnością pieniądze. Światowy rynek reklamy on-line liczony jest już w setkach miliardów dolarów, nie powinien więc dziwić fakt, że każdy chce mieć w tym swój jak największy udział. Dlatego w interesie jednej firmy nie leży informowanie o skuteczności kampanii, prowadzonej za pośrednictwem innej firmy. Potwierdzają to także nasze obserwacje - różnice między danymi udostępnianymi przez Google'a i przez Facebooka są zawsze dobrze widoczne.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.