Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Facebook Analytics z nowymi funkcjonalnościami

Facebook pozazdrościł Google’owi i w ostatnich dniach zapowiedział wprowadzenie zmian w swoim narzędziu Facebook Analytics, wcześniej znanym jako Facebook Analytics for Apps.

Facebook Analytics to darmowe narzędzie, służące pozyskiwaniu informacji o zachowaniach użytkowników. Zbierane dane dotyczą nie tylko płatnych kampanii, ale także prowadzonych fanpage'ów. 

Co oznaczają zmiany na Facebooku?

Dzięki wprowadzonym zmianom będzie można m.in.: sprawdzać przychody pochodzące z działań na Facebooku, korzystać ze zautomatyzowanego podglądu danych, sprawdzać najważniejsze wskaźniki i trendy, sprawdzać analizy dotyczące stron internetowych (dzięki czemu możliwe będzie sprawdzanie interakcji użytkowników Facebooka z serwisem) oraz tworzyć niestandardowe, zindywidualizowane raporty, dzięki czemu wszystkie najważniejsze dla danego użytkownika dane i statystyki znajdują się w jednym miejscu.

Wszystkie informacje o nowej aplikacji można znaleźć na jej stronie: https://analytics.facebook.com/. Dane są już dostępne w Menedżerze reklam na Facebooku (https://business.facebook.com/). Wystarczy się zalogować na swoje konto i w menu „Badania i raporty” kliknąć na „Analytics”. W niektórych przypadkach trzeba uzbroić się w cierpliwość - w przypadku niektórych fanpage'y pojawia się komunikat, że dane są jeszcze przetwarzane i będą dostępne wkrótce.

Google też nie zostaje w tyle

Google nie zostaje w tyle i od jakiegoś czasu również zapowiada zmiany w interfejsie Google Analytics – bezpłatnym narzędziu, służącym do analizy ruchu na stronie internetowej (w tym ruchu pochodzącego z kampanii reklamowych Google AdWords). Już wcześniej Google wprowadził aplikację mobilną, która do tej pory została już pobrana ponad milion razy, a teraz przyszedł czas na zmiany na stronie. Przygotowana została m.in. nowa strona główna, poszczególne kategorie są oznaczone pomocnymi pytaniami (np. skąd pochodzą Twoi użytkownicy lub kiedy Twoi użytkownicy odwiedzają serwis). Aby sięgnąć do bardziej szczegółowych informacji, należy wejść do poszczególnych podstron – w takim wypadku wystarczy kliknąć w link umieszczony w każdym w modułów. Dostępna będzie ponadto nowa opcja „Discover”, gdzie znajdują się przydatne funkcje, alerty lub materiały, pomocne w pracy z Google Analytics. Zmiany są już powoli wprowadzane - w kwietniu 2017 roku Google zapowiedziało, że odświeżony Google Analytics ma zostać udostępniony wszystkim użytkownikom w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Po co nowe narzędzie, jeśli jest Google Analytics?

W przypadku, gdy Google udostępnia narzędzie, które udostępnia szereg informacji dotyczących ruchu w witrynie (w tym pochodzących z mediów społecznościowych), wiele osób może sobie zadawać pytanie, po co nowe narzędzie do zbierania takich danych, jeśli istnieje Google Analytics? Z naszych doświadczeń wynika, że może istnieć kilka powodów. Przede wszystkim w Google Analytics można znaleźć informacje, dotyczące ruchu na stronie oraz źródeł pozyskiwania użytkowników - w tym mediów społecznościowych. Google Analytics nie da więc odpowiedzi, dotyczących zachować użytkowników na Facebooku, podobnie jak nie daje też odpowiedzi, dotyczących kampanii Google AdWords. Kilkakrotnie pisaliśmy już, że - aby skutecznie optymalizować kampanię Google AdWords - potrzebne jest połączenie kont AdWords i Analytics.

Drugim powodem mogą być z pewnością pieniądze. Światowy rynek reklamy on-line liczony jest już w setkach miliardów dolarów, nie powinien więc dziwić fakt, że każdy chce mieć w tym swój jak największy udział. Dlatego w interesie jednej firmy nie leży informowanie o skuteczności kampanii, prowadzonej za pośrednictwem innej firmy. Potwierdzają to także nasze obserwacje - różnice między danymi udostępnianymi przez Google'a i przez Facebooka są zawsze dobrze widoczne.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak skontaktować się ze wsparciem Google Ads?

W pandemii Google ograniczył możliwość kontaktu telefonicznego z zespołem wsparcia Google Ads - przez pewien czas ze specjalistami Google można było porozmawiać wyłącznie na czacie.
czytaj

Google ukrywa raporty wyszukiwanych słów w Analyticsie

Od pewnego czasu Google usilnie namawia do przejścia z dotychczasowej wersji Universal Analytics na Google Analytics 4. Czy usunięcie ważnego dla reklamodawców raportu ma przyspieszyć ten proces?
czytaj

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.