Poznaj kilka skutecznych działań, dzięki którym zwiększanie budżetu na kampanię AdWords nie zawsze musi być konieczne.
Nie zawsze efekt kampanii AdWords musi zależeć od wielkości jej budżetu - czasem dzięki kilku drobnym zmianom można mieć więcej (kliknięć) za mniej (budżetu). Z naszych obserwacji i doświadczeń z pracy z klientami wynika, że wymierne efekty mogą przynieść takie działania jak:
Nowi reklamodawcy mogą liczyć na całkiem przyjemny prezent, którym zazwyczaj obdarowuje Google - kupony, dzięki którym można doładować swoje konto dodatkowymi środkami na kliknięcia. Czasami jest tak, że Google sam przesyła kod na adres e-mailowy, na którym zostało niedawno skonfigurowane nowe konto AdWords, można też samemu niejako ,,poprosić" o kupon o wartości 200 zł. W takim wypadku należy wejść na stronę https://www.google.pl/adwords/ i podać tam adres, na który w ciągu kilku minut przysłany zostaje indywidualny kod.
Jeśli na koncie nie ma utworzonej jeszcze żadnej kampanii, a wpłacone przez reklamodawcę środki jeszcze nie zostały zaksięgowane, na uruchomienie kuponu trzeba cierpliwie poczekać - uruchomi się on bowiem automatycznie, jeśli w ciągu 30 dni reklamodawca wyda na kliknięcia co najmniej 100 zł. Moment doładowania konta dodatkowymi środkami zależy więc od samego reklamodawcy i od tego, jaki budżet dzienny ustawi sobie na początek.
Podczas tworzenia kampanii jako domyślna lokalizacja zostaje ustawiony teren całego kraju. W tym momencie warto zatrzymać się na chwilę i oszacować, czy to ustawienie naprawdę będzie korzystne dla budżetu naszej kampanii AdWords. W niektórych wypadkach ograniczenie lokalizacji np. do danego miasta i najbliższej okolicy wydaje się oczywiste - tak jest w przypadku firm, które prowadzą swój biznes lokalnie, np. gabinetów dentystycznych, lekarzy, pomocy drogowej czy warsztatów samochodowych. A co w przypadku, gdy biznes opiera się na Internecie, co oznacza, że teoretycznie może być prowadzony z każdego zakątka kraju, jak np. sklepy internetowe? Tu kuszące może się wydawać myślenie, że im większa lokalizacja tym więcej kliknięć od potencjalnych klientów. Jednak można tutaj wpaść w pułapkę zbyt małego budżetu i dominacji konkurencji - przy jej intensywnych działaniach, wygórowanych stawkach za kliknięcie w reklamę i dużych budżetach dziennych może się okazać, że nasze reklamy wyświetlają się zbyt rzadko i na zbyt niskich pozycjach, by można było zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Przy zwiększeniu budżetu dziennego środki natomiast szybko kurczą się na koncie i nie starczają na długo. Dlatego na początku warto wybrać tylko określone lokalizacje i tam szukać potencjalnych klientów, a z biegiem czasu - jeśli dzięki rozwojowi działalności będziemy już gotowi na starcie z konkurencją - rozszerzać kampanię na kolejne lokalizacje.
Na szczęście maksymalna stawka za kliknięcie w reklamę (max. CPC) czy dzienny budżet reklamodawcy to nie jedyne czynniki, które mają wpływ na skuteczność kampanii AdWords - istotny jest także jak najwyższy Wynik Jakości, który oznacza niższe ceny za kliknięcie i lepsze pozycje reklam wśród innych płatnych wyników.
Na Wynik Jakości ma wpływ sporo czynników, które można pogrupować w trzy następujące moduły:
Aby liczyć na dobry Wynik Jakości należy więc m.in. umieszczać odpowiednie słowa kluczowe w reklamie, poprawiać treści reklam, dbać o teksty na docelowej stronie internetowej (w tym umieszczenie odpowiednich słów kluczowych) oraz o treści nagłówków z odpowiednimi frazami.
Choć - jak pisaliśmy powyżej - podany przez reklamodawcę maksymalny CPC nie jest jedynym czynnikiem, który decyduje o tym, na jakiej pozycji wyświetli się reklama, to jednak nadal ma ogromne znaczenie podczas aukcji AdWords. Mówiąc wprost - bardzo często niska stawka za kliknięcie może oznaczać też niską średnią pozycję reklamy (np. między 3 a 4 lub jeszcze niższą), a to z kolei może też oznaczać małą liczbę kliknięć potencjalnych klientów, ponieważ użytkownicy skupiają się przede wszystkim na górnych wynikach wyszukiwania (i to bez względu na to, czy są to płatne czy organiczne wyniki).
Aby poprawić skuteczność w przypadku najczęściej wyszukiwanych fraz (to właśnie one najczęściej przynoszą najwięcej konwersji), można zwiększyć stawki za kliknięcie tylko w ich przypadku - nie trzeba natomiast zwiększać od razu budżetu dziennego czy szykować się na zwiększenie wydatków. Z drugiej jednak strony warto też pilnować maksymalnego CPC - tak, by nie zużyć budżetu tylko na kilka wybranych fraz i np. tylko w jednej kampanii. Warto więc utrzymywać balans między podanym CPC a średnią pozycją reklamy, a jeśli pozycja reklamy znacząco się poprawiła i waha się np. między 1 a 1,5, to można też próbować obniżyć maksymalną stawkę za kliknięcie, by sprawdzić, jak wpłynie to na skuteczność kampanii.
Obecnie w przypadku słowa kluczowego można zastosować jedno z pięciu dopasowań: dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe oraz dopasowanie wykluczające. W dużym skrócie można powiedzieć, że odpowiednie dopasowanie słowa pozwala na lepszą kontrolę nad tym, na jakie zapytanie nasza reklama się wyświetla. Dzięki temu z reklamą można trafić przede wszystkim do tych osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane naszą ofertą.
Z naszej praktyki wynika, że na początku prowadzenia kampanii Google AdWords warto użyć modyfikatora dopasowania przybliżonego oraz dopasowania do wyrażenia - dopasowanie przybliżone może bowiem sprawić, że reklama będzie się wyświetlała zbyt szeroko i czasem w takim kontekście, w którym nie powinna, natomiast dopasowanie ścisłe niesie za sobą ryzyko, że reklama będzie się wyświetlała zbyt rzadko, by można było liczyć na wymierny efekt.
W każdej kampanii AdWords równie ważne są także dopasowania wykluczające - po wpisaniu takiej frazy nasza reklama się nie wyświetli, co oznacza, że nie ma ryzyka płacenia za przypadkowe kliknięcie, które i tak najczęściej nie przyniesie efektu w postaci konwersji.
Czytaj więcej o naszych sposobach na zaoszczędzenie budżetu w kampaniach AdWords:
Praktyczny przewodnik po kuponach AdWords
Co ma wpływ na Wynik Jakości i jak go poprawić?
Jak przygotować witrynę, która poprawi Wynik Jakości?
Jak poprawić pozycję reklamy Google AdWords?
Dlaczego dopasowanie słów kluczowych jest tak ważne?
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy