Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób do nowego typy kampanii można dodać odbiorców?
Kampanie Performance Max zastąpiły automatycznie wszystkie dotychczasowe inteligentne kampanie produktowe. Są one jednak czymś więcej niż dotychczasowe PLA, ponieważ łączą one w sobie kampanię produktową, kampanię w wyszukiwarce z reklamami tekstowymi, kampanię w sieci reklamowej z reklamami graficznymi (display), kampanię w Gmailu i kampanię z reklamami wideo. Oczywiście, aby reklamy z przekształconej kampanii wyświetlały się w tych wszystkich miejscach w jak największej liczbie formatów, należy do nich dodać określone zasoby - więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule Nowy typ kampanii w Google Ads - Performance Max.
Dotychczasowe inteligentne kampanie produktowe mogły być także kampaniami remarketingowymi - wystarczyło dodać do nich odpowiednie listy odbiorców. Czy również kampanie Performance Max oferują remarketing?
Kampania Performance Max również może pełnić rolę kampanii remarketingowej, a więc wyświetlać reklamy osobom, które już odwiedziły stronę sklepu lub dokonały w nim określonej czynności. Można również dodać do kampanii odbiorców o określonej charakterystyce na podstawie danych demograficznych (szczegółowe dane demograficzne), zainteresowań i zwyczajów (podobne zainteresowania), wyszukiwanych tematów i planów (odbiorcy na rynku) - tak, jak w innych typach kampanii Google Ads.
Google zaznacza jednak, że w przypadku Performance Max, dodawane listy odbiorców stanowią jedynie „punkt wyjścia do znajdowania nowych konwersji w usługach Google”. W nowym typie kampanii nie mamy więc znanej sekcji Odbiorcy, ale Sygnał dotyczący odbiorców. Co więcej, nie dodamy do kampanii odbiorców, na podstawie których Google będzie kierować reklamy z poziomu menu:
Aby dodać sygnały dotyczące odbiorców, należy przejść do zasobów kampanii, czyli wybrać z widocznego po lewej stronie menu pozycję Grupy zasobów. Po kliknięciu widoczny będzie następujący ekran:
Po prawej stronie boksu z zasobami widać Sygnały dotyczące odbiorców, jednak dopiero po najechaniu kursorem na nagłówek tej sekcji, pojawia się ikona ołówka - wtedy można w nią kliknąć:
Zastosowane przez Google rozwiązanie nie należy do intuicyjnych - być może w przyszłości pozycja Sygnały dotyczące odbiorców zostanie uwzględniona w menu, ponieważ obecnie dotarcie do tej sekcji jest dość skomplikowane. Po kliknięciu w ikonę ołówka przechodzimy do następującego ekranu, na którym należy kliknąć w niebieski napis Dodaj sygnał dotyczący odbiorców:
W tym miejscu możemy utworzyć grupę odbiorców, którą dodamy do grupy zasobów. Co ważne, do jednej grupy zasobów można dodać jedną grupę odbiorców, więc jeśli mamy np. kilka list remarketingowych, które chcemy wykorzystać w kampanii, należy dodać wszystkie do jednej grupy odbiorców.
Zapisane listy remarketingowe, z których już korzystaliśmy na koncie Google Ads, należy dodać w sekcji Twoje dane. Najpierw wprowadzamy nazwę grupy odbiorców (zostanie ona zapisana i będzie ją można wykorzystać w innych kampaniach, dlatego warto nazwać ją w taki sposób, by było jasne, jakich odbiorców dotyczy). Następnie klikamy w polu Dodaj Twoje dane i wybieramy opcję Przeglądaj - tutaj wyświetlą się wszystkie listy odbiorców, z jakich możemy korzystać na koncie Google Ads:
Po wybraniu i zaznaczeniu grup wystarczy kliknąć Zapisz, następnie znowu Zapisz. Kiedy grupa odbiorców zostanie poprawnie dodana od grupy zasobów, będzie widoczna przy grupie zasobów:
W taki sam sposób można tworzyć inne grupy odbiorców, uwzględniające dane demograficzne, zainteresowania, zamiary itd. Można także tworzyć i wykorzystywać w kampaniach własne segmenty odbiorców, dobierając ich np. na podstawie stron, na które wchodzą.
Dodawanie odbiorców do kampanii Performance Max jest na razie całkowicie nieintuicyjne - pozycji Odbiorcy nie znajdziemy, tak w jak w przypadku innych kampanii, w lewym pionowym menu, ale dopiero przy grupach zasobów, gdzie łatwo ją przeoczyć. Ponadto dodanie odbiorców do kampanii Performance Max j(np. z list remarketingowych) nie oznacza, że reklamy będą wyświetlały się tylko wybranym użytkownikom. Odbiorcy w PMax są jedynie sygnałem dla Google wskazującym, jakim osobom warto wyświetlać reklamy. Mimo tego zalecamy, aby z tej opcji skorzystać, ponieważ z reguły im więcej danych ma Google, tym większa skuteczność kampanii.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy