Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ważna informacja dla prowadzących fanpage o tematyce zdrowotnej - Facebook zmienia algorytm

W ostatnich tygodniach na celowniku znalazły się strony i posty, związane z promocją zdrowia, odżywiania i sprawności fizycznej. Jednocześnie Facebook zapewnia, że autorzy rzetelnie prowadzonych stron nie mają się czego obawiać - ale (podobnie jak w przypadku poprzednich zmian w algorytmach) warto przyjrzeć się zmianie dokładniej.

Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany dotyczą sensacyjnych treści, wprowadzających użytkowników w błąd oraz fake-newsów. ,,Użytkownicy spotykają się na Facebooku, by rozmawiać ze sobą o takich tematach jak odżywianie, sprawność i fizyczna i zdrowie. By uzyskali potrzebne informacje i wsparcie, trzeba ograniczyć treści, które potencjalnie mogą wprowadzać w błąd zainteresowanych" - tłumaczy we wpisie na swoim blogu Facebook. Co to w praktyce oznacza i jakie zmiany mogą już w swoich zasięgach zauważyć twórcy stron o tematyce zdrowotnej?

Mniejsze zasięgi postów o tematyce zdrowotnej

Zmiany mogą dotknąć m.in. twórców stron, promujących leków i suplementów ułatwiających zgubienie nadmiarowych kilogramów. Warto jednak zaznaczyć, że ograniczenia zasięgów nie będą dotyczyły wszystkich postów, tylko tych, które w sensacyjny sposób informują o leku, który pomaga w schudnięciu. W przypadku np. postu o odżywce białkowej (nawet wstawionego przez tego samego admina) cięcie zasięgów nie musi wcale wystąpić.

W kwestii zmniejszenia postów, potencjalnie wprowadzających w błąd, Facebook całkowicie zdał się na swoje algorytmy - będą one analizować, które posty mogą zawierać sensacyjne (czasem wprowadzające w błąd) treści, i w rezultacie będą wyświetlać je niżej, w efekcie trafiając do mniejszej liczby zainteresowanych odbiorców. 

I tutaj według nas występuje najsłabszy punkt całego planu - Facebook co prawda radzi, by unikać tego typu treści i w razie czego zmienić sposób komunikacji, a dzięki temu zasięgi zostaną ocalone. Jednak - jak wiadomo - algorytmy nie zawsze prawidłowo interpretują rzeczywistość i mogą się najzwyczajniej w świecie mylić. W takim wypadku często nie pozostaje nic innego, jak tylko inwestycja w płatne kampanie reklamowe, co wydaje się rzeczywistym celem Facebooka we wprowadzaniu rewolucyjnych zmian.

Poważne zmiany w algorytmach wprowadzane są już od dłuższego czasu

Po serii skandali w wyciekiem danych i wpływania fake-newsami na sytuację polityczną w wielu krajach, Facebook musiał ratować swoją reputację m.in. wprowadzaniem sporych zmian w algorytmach. Już od kilku tygodniu użytkownicy widzą spore zmiany w tzw. news-feedzie - firmowe treści zostały zastąpione postami rodziny i znajomych oraz informacjami z tematycznych grup.

Choć Facebook podpowiada rozwiązania, które pozwalają ocalić budowane przez lata zasięgi (tworzenie grup, publikowanie lokalnych informacji, korzystanie z opcji ,,Wyświetlaj najpierw"), to w praktyce posty z firmowych stron są po prostu odsuwane na dalszy plan, co z kolei z praktyce oznacza cięcie organicznych zasięgów. Wydaje się, że nowe rozwiązania, dotyczące stron o zdrowiu, odpowiednim odżywianiu i sprawności fizycznej, wpisują się po prostu w ten trend.

Czytaj także: Facebook zmienia algorytm wyświetlania treści


Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Czy konieczność dostosowania stron internetowych do standardów WCAG wpłynie na kampanie Google Ads?

Do 28 czerwca 2025 r. część przedsiębiorców powinna dostosować swoje strony i sklepy internetowe do standardów dotyczących dostępności serwisów dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami – wzrokowymi, słuchowymi, fizycznymi czy poznawczymi.
czytaj

Jak łączyć kampanie PMax z kampaniami w sieci wyszukiwania według najlepszych standardów?

Jak wykorzystać kampanie PMax w połączeniu z kampaniami tekstowymi w wyszukiwarce tak, aby oba typy kampanii nie konkurowały ze sobą?
czytaj

Google wprowadza AI Max do kampanii w sieci wyszukiwania

Według zapewnień Google możliwość wykorzystania AI w kampaniach w sieci wyszukiwania ma być dostępna w wersji beta dla wszystkich reklamodawców do końca tego miesiąca. Na czym będzie polegało wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas tworzenia kampanii?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.