Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Kilka dni temu Google opublikował na swoim blogu artykuł informujący o testowaniu nowej wyszukiwarki opartej o sztuczną inteligencję (AI). Czym inteligentne wyszukiwanie będzie różnić się od wyszukiwania w Google, które znaliśmy do tej pory?

Według Google wyszukiwarka wykorzystująca sztuczną inteligencję to wejście w nową erę wyszukiwania, w której dokładną odpowiedź na wyszukiwane pytanie będzie można uzyskać szybciej i w bardziej przystępnej formie. Jak ma to wyglądać w praktyce?

Gotowa odpowiedź zamiast linków do źródeł

Dzięki AI wynikiem wyszukiwania nie będzie już lista z linkami do stron, ale gotowa, wygenerowana przez wyszukiwarkę odpowiedź na zadane pytanie. Obecnie Google również coraz częściej wyświetla na szczycie listy wyników najbardziej pasujący do zapytania fragment tekstu z wybranej strony. Wygląda to tak, jak na poniższym zrzucie ekranu:

Po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania najlepszy przepis na naleśniki francuskie, Google wyświetlił przepis z jednej z najbardziej trafnych, według niego, stron. Poniżej znalazły się linki do wideo z przepisami na YouTube, a pod filmami kolejne wyniki wyszukiwania, już w formie zwykłych linków do stron. 

W nowej, opartej o AI wyszukiwarce, po wpisaniu zapytania, wyszukiwarka ma w ułamku sekundy samodzielnie generować tekst z odpowiedzią na zadane pytanie. Odpowiedź ma powstać na podstawie tekstów źródłowych ze stron dotyczących danego zapytania. Oprócz gotowej odpowiedzi, w wynikach wyszukiwania mają pojawić się linki do stron źródłowych, na podstawie których została wygenerowana odpowiedź oraz poniżej kolejne wyniki wyszukania już w postaci zbliżonej do obecnej listy linków. Przykładowe wyszukanie może wyglądać następująco:


Jak widać na powyższym zrzucie ekranu z eksperymentalnej wyszukiwarki, na pytanie whats better for a family with kids under 3 and a dog, bryce canyon or arches (co będzie lepsze dla rodziny z dziećmi poniżej 3 roku życia i psem, Park Narodowy Bryce Canyon czy Park Narodowy Arches) Google odpowiedział akapitem tekstu wygenerowanego na podstawie trzech źródeł - linki do nich wraz z podglądem strony, widać na zielonym polu z tekstem. Poniżej znajdują się kolejne wyniki wyszukiwania. Odpowiedź na zadane pytanie znajduje się na samym początku tekstu, co tak naprawdę eliminuje konieczność przechodzenia na kolejne strony - najważniejsze informacje można uzyskać już z poziomu samej wyszukiwarki.

Ponadto, pod akapitem tekstu znajdują się kolejne podsunięte przez wyszukiwarkę pytania, które mogą pomóc doprecyzować uzyskaną odpowiedź. Wystarczy w nie kliknąć, aby dotrzeć do bardziej szczegółowych informacji albo zadać kolejne, własne pytanie.

Możliwość wpisywania złożonych wyszukań

Kolejną różnicą pomiędzy dzisiejszą wyszukiwarką Google a wyszukiwarką przyszłości, ma być możliwość wyszukiwania długich, złożonych zapytań. Dziś oczywiście w Google także można wpisać nawet kilka wersów tekstu, jednak otrzymane wyniki wyszukiwania niekoniecznie będą zadowalające. Wyszukiwarka wykorzystującej AI ma dostarczać trafną odpowiedź na pytania zawierające wiele zmiennych. Dzięki temu zamiast wpisywać w wyszukiwarkę szereg pojedynczych pytań, można od razu wyszukać dokładnie tego, czego w danym momencie poszukujemy. Na blogu Google podano następujący przykład:

Inteligentna wyszukiwarka ma uwzględnić wszystkie powyższe zapytania i podać trafny wynik, po wpisaniu następującego wyrażenia:

Jak widać na powyższych przykładach, nowa wyszukiwarka zgodnie z obietnicami, faktycznie może ułatwić i przyspieszyć proces pozyskiwania informacji na dany temat. Co istotne, szczególnie dla reklamodawców korzystających z Google Ads, w wyszukiwarce nowej generacji również będą dostępne reklamy. Nie wiadomo jednak na razie, w jakiej formie.

Więcej informacji o wyszukiwarce wykorzystujące sztuczną inteligencję można znaleźć w artykule Supercharging Search with generative AI opublikowanym na blogu Google. Natomiast na stronie Google Search Labs można się zapisać na listę oczekujących na przetestowanie nowej wyszukiwarki. 

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.